jag måste skriva av mig lite här. Jag arbetar som lärare på en högstadieskola. Denna skola räknades av Skolverket som en av landets sämsta för drygt tio år sedan. Vändningen kom när en ny rektor fräschade upp skolan och började ta nya tag. Efter honom kom en ny rektor med samma drivkraft och framåtanda och i våras när Skolverket utvärderade oss utnämnde dom oss till en av Sveriges bästa skolor! En av dom sade till och med att ifall hon haft barn i den åldern hade hon inte tvekan en sekund med att placera dom hos oss.
Så allt är frid och fröjd? Knappast.
Vi har under flera års tid "snott" elever från grannkommuner, sk interkommunala elever. Vilket innebär att andra kommuner får betala en ganska saftig peng till oss. Vilket har gett oss fördelar såklart. Men så tyckte kommunledningen att då kan vi ju ta pengarna från högstadiet och ge till låg-mellanstadiet som går back! Visst, man kan väl dela med sig lite men med tiden blev kapet allt större och för ett år sedan förväntade kommunledningen så mycket av oss att vår rektor slog bakut och förklarade att vi omöjligtvis kunde hålla budgeten isåfall. Ovanpå det beläggs vi, dom enda som hållit budget, med ett sparbeting på 1,6 milj (eller drygt 3milj beroende på hur man räknar). Min rektor skriver en 2 skrivelser till kommunledningen för att förklara det omöjliga i situationen.
Under tiden har kommunledningen fått för sig att piffa upp den kommunala verksamheten så allt skall byggas om. Våra fackliga företrädare försöker få någon uppfattning om vad det hela skall handla om men får inga konkreta svar.
Nåväl för att en lång historia lite kortare; Precis innan sommarlovet ringer rep från kommunledningen upp min rektor och förklarar att han är inte välkommen som rektor efter omkonstrueringen av den kommunala verksamheten. Vi (lärarna) blir vansinniga och kallar klåparna till ett möte. Ett möte som bara gör oss ännu argare då vi inte får några rejäla svar. Skiten acclererar och fler möten hålls, men med samma utgång; nada resultat. Föräldrarna engagerar sig men har lika lite framgång.
Så börjar höstterminen, ingen vet något, ingen får något svar. En ny rektor hittas efter mycket om och men (tro fan ingen vill ha den tjänsten). Vår dåvarande rektor får ett nytt mobilsamtal där han får en timme på sig att lämna skolan (efter 18 år i kommunen).
Så, nu sitter vi här med en ny rektor som vi knappt sett, trots att hon arbetar heltid. From 1.e januari skall den nya ordningen vara igång (mitt i ett läsår), 6 tjänster skall bort, för att spara pengar för att "vår kostym är för stor" osv osv.
Jag fattar om ingen orkar läsa det här men jag var tvungen att skriva av mig lite.