Varför är hålet på denna packning så liten jämfört med oljekanalen?

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Beror på vad det är avsett för. Minskat flöde av tex kylvätska eller olja, konstruktören av själva packningen har en stark dragning till små hål, med allt vad det innebär, och vill på detta sätt visa omvärlden just detta. Eller du har vänt packningen fel eller har fel packning...
Du ser, en bild kan säga en tusen ord eller i detta fall, inte så mycket egentligen...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Motorn och kylsystemet/smörjsystemet finjusteras på detta sätt av tillverkaren. Därför.

Skulle motor ha lika stora hål i packningens kylkanaler skulle motorn förmodligen bli överkyld.

Är det en oljeretur så finns det ett skäl till det också. Att oljan t ex inte just ska rinna ner för fort ifrån toppen.

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Motorn och kylsystemet/smörjsystemet finjusteras på detta sätt av tillverkaren. Därför.

Skulle motor ha lika stora hål i packningens kylkanaler skulle motorn förmodligen bli överkyld.

Är det en oljeretur så finns det ett skäl till det också. Att oljan t ex inte just ska rinna ner för fort ifrån toppen.
Om man kollar på konstruktionen så är det där en oljekanal som ska smörja kamaxlarna. Det är underligt att hålet är mindre på packningen än vad konstruktion av cylinder och toppen är. Jag kan inte se att det är en oljeretur, vill du ifall jag ska skicka en bättre bild?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Alla jagar vikt, så att fräsa ur större hål än nödvändigt är ju ett sätt att spara några gram här och var. Men att flödet skulle vara beroende av hålet i en gummibit känns lite riskabelt, är det något gummibitar är bra på så är det att gå sönder. Om det innebär att toppen plötsligt blir undersmord känns det spontant dåligt, och svårupptäckt.

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Om det där är rätt packning och du håller den på rätt ställe, ja då ligger det lilla hålet i packningen ändå helt utanför det stora i cylindern. Verkar också som att den åtminstone delvis täcker kylkanalerna. Med viss reservation för att man blir lurad om du eventuellt håller dom i olika vinklar, så gör det ju det hela än mer förvirrande.

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Om det där är rätt packning och du håller den på rätt ställe, ja då ligger det lilla hålet i packningen ändå helt utanför det stora i cylindern. Verkar också som att den åtminstone delvis täcker kylkanalerna. Med viss reservation för att man blir lurad om du eventuellt håller dom i olika vinklar, så gör det ju det hela än mer förvirrande.
Här är 2 bättre bilder. Packningen passar men hålet är alldeles för litet.

Bifogat

• received_1340449740234111.jpeg
    received_1340449740234111.jpeg
    148.2 KB · Visningar: 47
  • received_1453712075471658.jpeg
    received_1453712075471658.jpeg
    116.5 KB · Visningar: 46

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vadå alldeles för litet? Är det en oem-packning så är allt uträknat och klart.

Hur såg packningen ut som satt där innan?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om man kollar på konstruktionen så är det där en oljekanal som ska smörja kamaxlarna. Det är underligt att hålet är mindre på packningen än vad konstruktion av cylinder och toppen är. Jag kan inte se att det är en oljeretur, vill du ifall jag ska skicka en bättre bild?
Det är inte underligt.

Är det mc tillverkarens packning eller högkvalitativ och välkänd eftermarknad?

Är det nåt ching-chong från dimmiga bergen kan man börja ifrågasätta ingenjörskonsten

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Det är inte underligt.

Är det mc tillverkarens packning eller högkvalitativ och välkänd eftermarknad?

Är det nåt ching-chong från dimmiga bergen kan man börja ifrågasätta ingenjörskonsten
Det är prox. Ser fortfarande konstigt ut. Oljeflödet kan ju bli strypt om hålen inte är samma storlek. Men vad vet jag?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är prox. Ser fortfarande konstigt ut. Oljeflödet kan ju bli strypt om hålen inte är samma storlek. Men vad vet jag?
Det som folk i tråden försöker säga är att strypningen (förutsatt att det är rätt packning) är dimensionerad så av en anledning. Man vill inte ha för snabb avrinning genom hålet utan låta oljans flöde bromsas upp och samla mer olja uppströms strypningen.

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Det som folk i tråden försöker säga är att strypningen (förutsatt att det är rätt packning) är dimensionerad så av en anledning. Man vill inte ha för snabb avrinning genom hålet utan låta oljans flöde bromsas upp och samla mer olja uppströms strypningen.
Okej, då hänger jag med!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här är 2 bättre bilder. Packningen passar men hålet är alldeles för litet.

Hur ser hålet ut på din gamla packning?
Vad är det för årsmodell på hojen? Är du 100% säker på din årsmodell? Det ljugs en hel del när det säljs beggade crosshojar.
Jag har två trasiga motorer så jag kan titta på dom om jag vet vilken årsmodell jag ska titta på.

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Hur ser hålet ut på din gamla packning?
Vad är det för årsmodell på hojen? Är du 100% säker på din årsmodell? Det ljugs en hel del när det säljs beggade crosshojar.
Jag har två trasiga motorer så jag kan titta på dom om jag vet vilken årsmodell jag ska titta på.
Den gjorde jag mig av med innan jag fick hem ny packning(jag vet väldigt smart). Jag har aldrig kollat upp årsmodell via ram numret. Däremot så stämmer allt överens med i service manualen och min motorcross för en -12 suzuki rmz. Före -10 såg dom annorlunda ut en del. Han jag köpte av var också en gammal klasskamrat så jag hade blivit förvånad ifall han ljög för mig ?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den gjorde jag mig av med innan jag fick hem ny packning(jag vet väldigt smart). Jag har aldrig kollat upp årsmodell via ram numret. Däremot så stämmer allt överens med i service manualen och min motorcross för en -12 suzuki rmz. Före -10 såg dom annorlunda ut en del. Han jag köpte av var också en gammal klasskamrat så jag hade blivit förvånad ifall han ljög för mig ?

Jag har inget nyare än 2008 så då är det ingen ide att jag tittar hur det ser ut på den.

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Att förlita sig på en packning för att reglera oljetryck låter för mig inte särskilt robust till konstruktion, är det någon som vet att man gör såhär?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför inte bara använda mc-tillverkarens originalpackning och slippa undra så mycket.
Till landvägshoj skulle jag inte använda något annat än original eller Cometic iaf

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Last edited:

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Inte robust? Det är inga rörliga delar.
När rätt grejer sitter där så är det inget som händer mer än på molekylnivå då....
Vet inte om du är ute för att gnabbas men nej jag tycker inte det är robust per konstruktion. Oljan är rörlig, är funktionen viktig borde den integreras bättre, tycker jag. Men är nyfiken på om en sådan lösning verkligen nyttjas av konstruktörer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC