Förutom knasig tomgång så baktänder (eller vad man nu säger) och dör om man gör en full inbromsning från t.ex. 70 till 20. Har inte orken att fixa detta själv då dom lovat att fixa detta gratis åt mig senare men nu har ett ännu större problem uppstått.
Jag var ute och försökte lära mig konsten att slanga men eftersom mitt fordon är en av guds slöaste skapelser så gick det ju lite sådär med det.
Efter ett tag så började dock få upp framhjulet i luften men då man måste så hetsigt kasta upp hjulet med hjälp av kopling och ryck men framförallt med mycket vilja så får man aldrig till något riktigt flyt utan det blir antingen för mycke eller för lite.
Detta leder ju självklart till det oundvikliga och man får upp framhjulet för högt och man stegrar över. När framhjulen återfått kontrollen med asfalten och cykeln stod på stödet igen så börjar man genast gå igenom dom stegen som följer efter en fail som denna:
1a att checka så att absolut ingen såg det som hände och om nån gjorde d så måste man ta sitt eller den/dem som obseverade händelsens liv. Tack och lov var jag på en stor ödslig rastplats så jag slapp göra en massa drastiska åtgärder.
2a att utvärdera vad som gick snett och jag fick fram två troliga teorier, att dom 10 små söta ponnysarna som slöingen utvecklar under en sekund utväcklades till en 50 tal frustande fullblod eller att jag helt enkelt är dålig.
3e eventuellt se om några skador på cykeln uppstod och i detta fall endast (trodde jag) ett nummerplåtsfäste, nummerplåtsbelysningen och repor på bögläppen som tack och lov äntlingen får mig att dra tummen ur röven och dumpa den helt.
Jag satte mig på den, la in friläge, utnyttjade det enda som inte är halvt värdelös på den: elstarten, som vanligt starta den sådär lite tjurigt men precis då jag ska lägga in en växel och dra iväg så slocknar all elektronik och hojen dör.
Tänkte vad fan är nu detta så jag vrider av och på tändningen men allt är fortfarande helt livlöst.
Försökte då kicka igång den och då hände det grejer, maskinellt verkade allt okej men allt elektriskt levde loppan. Hastighetsmätararmaturen drog igång och blinkade med all text samt lampor den hade att tillgå så man kände sig som på ett eurotekno disco så jag tänkte att bäst att se vad som fungerar eller inte.
Mode knappen hade ingen som hellst kontakt med displayen, blinkersarna gillade att lysa men inte blinka, inget lyse fram eller bak förutom då man bromsa så både framlyse, bak och blinkersarna lös.
Detta var alldeles bortom vad jag kan om 2-hjulingar eller andra fordon så jag for hem till min som bror 5-6 km bort som jobbar som bilmekaniker i hopp om lösa problemet så att slippa oroa sig för epilepsi attacker om man tittar på mätaren.
Berättar hela historien för han och vi kommer fram till att mest logiskt så har en kontakt eller nå sånt hoppat lös.
Efter att ha plockat lös all plast och följt i stort sett alla kablar i jakt efter nå brott eller sådant utan att hitta något så kommer vi på att aa det kan ju varit batteriet som gått sönder.
Testar med en sån spänningsmätare men batteriet visar full bra styrka, vi kommer sedan på att testa om spänningen faller om man vrider igång tändningen vilket den borde men nu inte gör.
Då kommer vi fram till att nån stans mellan batteriet och mätararmaturen (vad ska man kalla den?) måste det vara nå fel så vi dubbel kollar allt utan resultat. Eftersom att den ska snart ska lämnas in för diverse reparationer och sånt så ger vi upp och skruvar ihop aset.
Tar på mig hjälmen, kickar igång fanskapet, växlar några ord med bror då jag känner en mycket frän doft och tänker: å grannarna käkar sur strömming men när jag tittar ner och ser att det bolmar ut rök från där mätararmaturen sitter så stänger jag snabbt av och vi börjar genast att riva igen för att se vars ifrån det komma.
Hittar inget nånstans så vi tar lös mätaren och känner på doften att det är där inne nått är fel.
Klåfingriga och nyfikna som vi är så öppnar vi ju självklart upp den och ser att det brunnit runt en sån där strömstoppare eller resistans grej eller vad dom nu heter så mina frågor är nu:
Vad är fel?
Varför brann den då den stod på tomgång när jag tidigare hade kört runt 5-6 km då vi inte hade ändrat på nått?
Eftersom vi var så dumma att vi öppna mätarn så lär väll knappast Yamaha vara så barmhärtiga att dom byter den på garantin?
om nu någon mot all förmodan orkar läsa igenom detta inlägg så beklagar jag alla gramatik, stav och bara gud vet vad jag mer gjort för fel i denna text