Varför åker dom inte 1199a i WSBK i år?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Lite tråkigt att Ducati är fega på det här sättet. Det är mer ärligt att satsa med sin senaste hoj och visa framgångar och motgångar.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Får man byta hoj under säsongen? t.ex. checa byter till en 1199 ist för hans 1098R eller måste man avsluta med den hoj man började med?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Får man byta hoj under säsongen? t.ex. checa byter till en 1199 ist för hans 1098R eller måste man avsluta med den hoj man började med?
Jag tror inte det. Risken finns ju att de rika fabrikerna tar fram en ny hoj under säsongen vilket skulle driva upp kostnaderna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Lite tråkigt att Ducati är fega på det här sättet. Det är mer ärligt att satsa med sin senaste hoj och visa framgångar och motgångar.
Håller med!

Att de åker runt med nästan 1200 cc och kallar det 1098 är väl ett tydligt tecken på att de inte vill skylta med sanningen alltför mycket...
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Det är ju så här proffs jobbar, slutprovar ut hos hos allmänheten o i SST1000 1 år innan, samlar man in så mkt nya data/erfarenheter som det bara är möjligt för i det här fallet det helt nya chassiet o motorn. (så här har ju Japsen gjort i alla år: 1/2 år på hemmamarknaden + tävlar i JSBK o sen ut till resten av världen när man rampat upp tillverkningstakten med bibehållen kvalitet = noll fel!) Detta för att kunna fånga upp barnsjukdomar o hinna rätta till dom, kanske omdesigna/tweaka till vissa detaljer + att dom i lugn o ro under tiden kör egna tester utan insyn för allmänheten med WSBK-hojen under hela denna säsongen så man verkligen vinner VM direkt med den. Under tiden bygger man upp intresset/förväntningarna har events/provkörningar för press o dom får ju även in pengar från mc-försäljningen in i företaget (som inte är så jättestort), ett solklart fall av rent affärsmässigt tänk. Bra jobbat o väl genomtänkt säger jag bara. Forza Italia!

Edit: :tummenupp
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så vad du säger, BigRed, är att när tex nya R1:an kom 2009 så hade de redan tävlat med den i JSBK under 2008? Samma sak med nya Kawan osv?

Tycker iofs att det är tuffare att göra som BMW. Kör den i WSBK för att få fram en bra produkt som du sedan kan sälja till allmänheten året efter :)
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tycker iofs att det är tuffare att göra som BMW. Kör den i WSBK för att få fram en bra produkt som du sedan kan sälja till allmänheten året efter :)

Fler borde göra så här. De fick ju fram en väldigt lyckad gathoj på detta
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Förr var det väll tom att nästa modell redan varit i WSBK. Tex körde man 999 fast den hette 998 för gatåkarna och inte kom som 999 modell förens senare.

Nja... 998 och 999 har bägge Testastrettamotorn på 998cc men det är väl nästan allt de har gemensamt. Motorn var väl helt enkelt färdigutvecklad ett år innan 999-chassiet så den fick sitta i bägge chassiena.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ducati 1199 Panigale och MVAgusta F3 finns inte med på 2012 homologiseringslista.

Så det betyder att dom kan inte ens köra i Superstock Cup:en. Vil man köra Ducati måste man köra 1098S eller 1098R då det är dom som finns i listan.

Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ducati 1199 Panigale och MVAgusta F3 finns inte med på 2012 homologiseringslista.

Så det betyder att dom kan inte ens köra i Superstock Cup:en. Vil man köra Ducati måste man köra 1098S eller 1098R då det är dom som finns i listan.

Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.

Fan Axxexx, du borde bli jury och besiktningsman och ALLT som har med regler och regulationer och ALLT att göra. För du kan ju ALLT!:fakta Och så kör du OCKSÅ, vilket gör att du fattar hur det är!! På riktigt, och inte bara i boken!:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.
Om det är som du skriver borde de självklart inte få tävla i någon klass men nu är det Ducati vi pratar om och de brukar ju kunna fixa en och annan fördel bakom kulisserna så det kommer säkert något krystat undantag från de som driver WSBK för att förklara varför en regel gäller för alla men inte Ducati...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Listing of FIM homologated motorcycles for 2012

Superbike – Supersport – Superstock 600/1000 – Formula EWC

New models added to the Superbike, Supersport/Superstock 600 and Superstock 1000 list.


SUPERBIKE

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

APRILIA RSV4 1000 Factory JAN 09 - end
APRILIA RSV4 1000 Factory/2 DEC 09 – present (new crankcases + various updates)
BMW S 1000 RR JAN 09 - end
BMW S 1000 RR FEB 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist.)
BMW S 1000 RR JUN 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., new crankshaft)
BMW S 1000 RR JAN 12 – present (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., frame and parts updates )
DUCATI 1098 R (1198cc) JAN 08 – present
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 08 – end
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 09 - end (STD + ABS version)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (new crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (STD + ABS version - new crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 12 – present (STD + ABS version – model facelift and parts updates)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 08 – end (fairing –facelift of frontal section)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 11 – present (STD + ABS version)
SUZUKI GSX R 1000 (K8) JAN 08 – end
SUZUKI GSX R 1000 (K9) JAN 09 – end
SUZUKI GSX R 1000 L2 JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 09 - end
YAMAHA YZF R1 (2012 model) JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)


SUPERSPORT 600 – SUPERSTOCK 600

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

HONDA CBR 600 RR (PC40) JAN 09 - present (STD + ABS version)
KAWASAKI ZX 600 R F (ZX-6R) JAN 09 – present
SUZUKI GSX 600 R (K8) JAN 08 - end
SUZUKI GSX-R600 L1 JAN 11 - present
TRIUMPH DAYTONA 675 JAN 09 – end
TRIUMPH DAYTONA 675R JAN 11 – present
YAMAHA YZF R6 JAN 08 - end
YAMAHA YZF R6 JAN 12 - present (parts updates)


SUPERSTOCK 1000 – Formula EWC (FIM WC Endurance)

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

APRILIA RSV4 1000 Factory JAN 09 - end
APRILIA RSV4 1000 Factory/2 DEC 09 – present (New crankcases + various updates)
APRILIA RSV4 1000 APRC 1000 Factory DEC 11 - present
BMW S 1000 RR JAN 09 - end
BMW S 1000 RR FEB 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist.)
BMW S 1000 RR JUN 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., new crankshaft)
BMW S 1000 RR JAN 12 – present (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., frame and parts updates )
DUCATI 1098 R (1198cc) JAN 08 – present
DUCATI 1198 S (1198cc) JAN 09 – present
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 08 – end
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 09 - end (STD + ABS version)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (New crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (STD + ABS version) – new crankshaft
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 12 – present (STD + ABS version) – Model facelift and parts updates
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 08 – end (Fairing –facelift of frontal section)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 11 – present (STD + ABS version)
KTM RC8 MARCH 08 – present
KTM RC8 R MARCH 09 – present
SUZUKI GSX R 1000 (K8) JAN 08 – end
SUZUKI GSX R 1000 (K9) JAN 09 – end
SUZUKI GSX R 1000 L2 JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 09 - end
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top