Hej!
Vill bara börja med att säga att jag fortfarande är rätt grön på mc. Tog kortet i fjol, men köpte min första hoj i början på augusti som jag nu kört i c:a två månader.
I helgen körde jag knix med SMC Uppsala för att träna teknik/kurvtagning m.m. Det är på en mindre gokart-bana, så mestadels kurvor med någon kortare raka. Det blir inga monsterhastigheter alltså, vilket inte gör något när det roligaste är att accelerera och ta kurvor
Allt gick bra de första två heaten. Gick bättre för varje varv: Provade att sitta lite annorlunda på hojen, flytta överkoppen mer än midjan, nypa åt bättre med fötterna och våga luta hojen lite mer.
Men så i tredje heatet, kanske varv tre-fyra, ligger jag i en högerkurva i kanske 30-35 km/h när jag plötsligt känner hur backhjulet släpper och börjar glida. Hinner inte reagera förrän axeln tar i backen, och kraschen är ett faktum. Skadade mig inte alls, utan hojen gled ifrån mig på marken och roterade runt ett halvt varv tills den blev liggandes precis i utkanten av asfalten. Själv gled jag kanske två-tre meter vilket resulterade i en lite uppriven ärm och något hål i brallorna. Höll instinktivt upp huvudet så hjälmen var aldrig i backen, ej heller händerna.
Hojen var det lite värre med, knäckt backspegel och repad oljetråg och kåpor. Inget maskinellt gick turligt nog sönder, så mestadels kosmetiska skador.
Nå, det var lite story. Men det jag undrade då, och undrar fortfarande, är "Varför åkte jag i backen?". Något fel måste jag ha gjort, och det är lite jobbigt/frustrerande i att inte vara helt säker på vad.
Jag tyckte att jag höll jämn gas i kurvan - hastigheten varken ökade eller minskade. Lutade inte hojen mer än i andra kurvor, hade t.o.m. varit nere mer i enstaka kurvor innan denna. Min gissning är efter att ha pratat med några att jag kanske hade för lite/för ojämn gas i kurvan. Men jag vet fortfarande inte.
Hojen är en VFR800 och backdäcket ett Michelin Pilot 4 tror jag.
Postar en bild som togs på banan (foto: Meltrockphoto - Kristina Malm), var nog ungefär så långt som jag gick ned max. Kommentera gärna om ni ser något uppenbart fel.
Halvt tvingade mig själv att köra ett fjärde och sista heat (ramlar man av hästen måste man snabbt upp igen...), men hade svårt att slappna av i underarmarna och följaktligen blev körningen riktigt kass. Men ramlade inte igen i alla fall. Har dock fortfarande svårt att slappna av i högerkurvor, har fortfarande "bakhjulet-kommer-att-släppa"-känslan kvar. Försöker att bli av med känslan, men svårt när man inte riktigt vet vad som hände :/
Vill bara börja med att säga att jag fortfarande är rätt grön på mc. Tog kortet i fjol, men köpte min första hoj i början på augusti som jag nu kört i c:a två månader.
I helgen körde jag knix med SMC Uppsala för att träna teknik/kurvtagning m.m. Det är på en mindre gokart-bana, så mestadels kurvor med någon kortare raka. Det blir inga monsterhastigheter alltså, vilket inte gör något när det roligaste är att accelerera och ta kurvor
Allt gick bra de första två heaten. Gick bättre för varje varv: Provade att sitta lite annorlunda på hojen, flytta överkoppen mer än midjan, nypa åt bättre med fötterna och våga luta hojen lite mer.
Men så i tredje heatet, kanske varv tre-fyra, ligger jag i en högerkurva i kanske 30-35 km/h när jag plötsligt känner hur backhjulet släpper och börjar glida. Hinner inte reagera förrän axeln tar i backen, och kraschen är ett faktum. Skadade mig inte alls, utan hojen gled ifrån mig på marken och roterade runt ett halvt varv tills den blev liggandes precis i utkanten av asfalten. Själv gled jag kanske två-tre meter vilket resulterade i en lite uppriven ärm och något hål i brallorna. Höll instinktivt upp huvudet så hjälmen var aldrig i backen, ej heller händerna.
Hojen var det lite värre med, knäckt backspegel och repad oljetråg och kåpor. Inget maskinellt gick turligt nog sönder, så mestadels kosmetiska skador.
Nå, det var lite story. Men det jag undrade då, och undrar fortfarande, är "Varför åkte jag i backen?". Något fel måste jag ha gjort, och det är lite jobbigt/frustrerande i att inte vara helt säker på vad.
Jag tyckte att jag höll jämn gas i kurvan - hastigheten varken ökade eller minskade. Lutade inte hojen mer än i andra kurvor, hade t.o.m. varit nere mer i enstaka kurvor innan denna. Min gissning är efter att ha pratat med några att jag kanske hade för lite/för ojämn gas i kurvan. Men jag vet fortfarande inte.
Hojen är en VFR800 och backdäcket ett Michelin Pilot 4 tror jag.
Postar en bild som togs på banan (foto: Meltrockphoto - Kristina Malm), var nog ungefär så långt som jag gick ned max. Kommentera gärna om ni ser något uppenbart fel.
Halvt tvingade mig själv att köra ett fjärde och sista heat (ramlar man av hästen måste man snabbt upp igen...), men hade svårt att slappna av i underarmarna och följaktligen blev körningen riktigt kass. Men ramlade inte igen i alla fall. Har dock fortfarande svårt att slappna av i högerkurvor, har fortfarande "bakhjulet-kommer-att-släppa"-känslan kvar. Försöker att bli av med känslan, men svårt när man inte riktigt vet vad som hände :/