Varför åkte jag i backen?

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Hej!

Vill bara börja med att säga att jag fortfarande är rätt grön på mc. Tog kortet i fjol, men köpte min första hoj i början på augusti som jag nu kört i c:a två månader.

I helgen körde jag knix med SMC Uppsala för att träna teknik/kurvtagning m.m. Det är på en mindre gokart-bana, så mestadels kurvor med någon kortare raka. Det blir inga monsterhastigheter alltså, vilket inte gör något när det roligaste är att accelerera och ta kurvor :)

Allt gick bra de första två heaten. Gick bättre för varje varv: Provade att sitta lite annorlunda på hojen, flytta överkoppen mer än midjan, nypa åt bättre med fötterna och våga luta hojen lite mer.

Men så i tredje heatet, kanske varv tre-fyra, ligger jag i en högerkurva i kanske 30-35 km/h när jag plötsligt känner hur backhjulet släpper och börjar glida. Hinner inte reagera förrän axeln tar i backen, och kraschen är ett faktum. Skadade mig inte alls, utan hojen gled ifrån mig på marken och roterade runt ett halvt varv tills den blev liggandes precis i utkanten av asfalten. Själv gled jag kanske två-tre meter vilket resulterade i en lite uppriven ärm och något hål i brallorna. Höll instinktivt upp huvudet så hjälmen var aldrig i backen, ej heller händerna.

Hojen var det lite värre med, knäckt backspegel och repad oljetråg och kåpor. Inget maskinellt gick turligt nog sönder, så mestadels kosmetiska skador.

Nå, det var lite story. Men det jag undrade då, och undrar fortfarande, är "Varför åkte jag i backen?". Något fel måste jag ha gjort, och det är lite jobbigt/frustrerande i att inte vara helt säker på vad.

Jag tyckte att jag höll jämn gas i kurvan - hastigheten varken ökade eller minskade. Lutade inte hojen mer än i andra kurvor, hade t.o.m. varit nere mer i enstaka kurvor innan denna. Min gissning är efter att ha pratat med några att jag kanske hade för lite/för ojämn gas i kurvan. Men jag vet fortfarande inte.

Hojen är en VFR800 och backdäcket ett Michelin Pilot 4 tror jag.

Postar en bild som togs på banan (foto: Meltrockphoto - Kristina Malm), var nog ungefär så långt som jag gick ned max. Kommentera gärna om ni ser något uppenbart fel.

12047178_10204992927679687_8719031073435409923_n.jpg

Halvt tvingade mig själv att köra ett fjärde och sista heat (ramlar man av hästen måste man snabbt upp igen...), men hade svårt att slappna av i underarmarna och följaktligen blev körningen riktigt kass. Men ramlade inte igen i alla fall. Har dock fortfarande svårt att slappna av i högerkurvor, har fortfarande "bakhjulet-kommer-att-släppa"-känslan kvar. Försöker att bli av med känslan, men svårt när man inte riktigt vet vad som hände :/
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
normala nybörjarfel:
1hänger ut för lite
2ojämn gas
3träffar inte apex
4håller för hårt i styret och eller motstyr inte tillräckligt och sedan låter hojen göra jobbet.

Något av detta eller kombo. 2och 4 om man hör på vad du säger.

Sedan även om dina däck får bra grepp i låg temp vet jag ändå vilken temp ni hade i backen osv?
Det ÄR sämre grepp och tar fler varv att få upp värme. även om jag inte tror detta är huvudanledningen...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Hastigheten har inte så mycket med släpp att göra (du skriver att du höll 30-35 km), det som påverkar mer är gaskontroll och nedlägg. Kör man in för fort och därför inte vågar vrida på successivt är det dessutom lätt att stelna till i armarna och omedvetet ge oönskade styrimpulser. Vad man upplever som "för fort" är högst individuellt... Nedlägg är bra att göra så snabbt och distinkt som möjligt vid turn in alltså undvika banansvängar eller att man mitt i kurvan försöker lägga ner lite till. Det kan också få bakhjulet att släppa... har jag hört :crash

Fortsätt träna snabbare turn in mha motstyrning och våga gå in med lite stödgas, så du liksom känner att du spänt upp kedjan och precis får lite driv.

Kalla eller slitna däck spelar också in och det var väl inte direkt jättevarmt i helgen på Rörken väl? Visserligen borde du fått lite temp i däcken på tredje passet 3e varvet så utifrån det du skriver skulle jag tippa gaskontroll.

Själv körde jag min nya R1 runt Gröndal på 1ans växel hela söndagen i helt ok tempo - med ett smajl som gick runt hela huvudet under hjälmen. Herregud vilken underbar maskin det är!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Något med gasen gissar jag på. Det är klart bättre för hojen om du accelererar igenom kurvan. På låga växlar så händer betydligt mer med bakhjulet vid ett litet ryck på gasen än på högsta växeln, så något sånt kan lätt ha varit orsaken.
I övrigt undrar jag varför du åker runt o kollar bredvid ditt framhjul, orolig att det ska lossna? Lyft blicken så kommer allt kännas mycket bättre.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lätt hänt att bakhjulet släpper om allt inte sköts perfekt.


Här ovan är min krasch för en månad sedan. Varmt å gött i luften och i backen. Värme i däcken som dock var lite slitna. Lägger ner och tar kurvan fint, missar sedan apex lite och lägger ner igen istället för att börja resa upp - samtidigt som jag ger mer gas = bakhjulsläpp.

Mitt tips, en nybörjare till en annan, är att ta ett litet steg tillbaka och fokusera på att göra allting på rätt sätt, istället för att försöka höja tempot eller göra fetare nerlägg. Och nojan som sätter sig i skallen, att däcket ska släppa igen, försvinner med tiden.
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Tycker det låter lite halvmärkligt att lägga en VFR i de hastigheterna.
Träffade du VTEC gränsen på 7k varv eller så?
De har ju även ett litet glapp i gasen kring 4k som kanske ställde till det?

Vad betyder detta APEX och vad är det för term?.

God natt!
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Lätt hänt att bakhjulet släpper om allt inte sköts perfekt.


Här ovan är min krasch för en månad sedan. Varmt å gött i luften och i backen. Värme i däcken som dock var lite slitna. Lägger ner och tar kurvan fint, missar sedan apex lite och lägger ner igen istället för att börja resa upp - samtidigt som jag ger mer gas = bakhjulsläpp.

Mitt tips, en nybörjare till en annan, är att ta ett litet steg tillbaka och fokusera på att göra allting på rätt sätt, istället för att försöka höja tempot eller göra fetare nerlägg. Och nojan som sätter sig i skallen, att däcket ska släppa igen, försvinner med tiden.

Jag tror det är något helt annat som är orsaken till ditt släpp.
Antingenskitdåliga däck som INTE tål höga temeraturer, eller tok fel fjäderinställning bak.
Jag har kör på Mantorp flera gånger och du höll inte speciellt hög fart, samt hojen lutade inte speciellt mkt heller.
Du höll jämn gas så det är inte det som orsakade till fall heller.och vikten av apex är inte heller avgörande för din krasch då du höll ett relativt fint spår genom kurvan.
Jag sätter mina pengar på ditt bakdäck i kombination med felaktig fjädring.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Här ovan är min krasch för en månad sedan. Varmt å gött i luften och i backen. Värme i däcken som dock var lite slitna. Lägger ner och tar kurvan fint, missar sedan apex lite och lägger ner igen istället för att börja resa upp - samtidigt som jag ger mer gas = bakhjulsläpp.

Du hade tur som missade räcket. Det där är det ställe på Mantorp man inte vill krascha på - ett räcke 5 m från banan ungefär.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Här ovan är min krasch för en månad sedan. Varmt å gött i luften och i backen. Värme i däcken som dock var lite slitna..........

Efter att sett filmen ett flertal ggr samt lyssnat på motorljudet och hur det varvar upp så får man nästan känslan att du körde på en oljefläck !! - Håller med om allt som daniel.yzfr7 skriver med rätt låg fart, jämn gas, helt okej spårval etc, men skulle bara lägga vilja lägga till en detalj där med däcken - Jag tror att du kört på alldeles för högt lufttryck i däcket (utöver det som daniel.yzfr7 skrev)

Själv glömde jag sänka trycket på min hoj på Falkenbergsbanan en gång och körde ut med 2.9 bak (alltså rekommenderat "gattryck" för en crossplane retta) - Cykeln var helt gewesen och tappade greppet bak ut ur kurvorna, jag undrade vad f-n det var för fel innan jag insåg att jag hade över tre kilo varmtryck i bakdäcket. Pytsade ut till 2,2 kg varmt bak och 2,1 varmt fram (sportsmart 1) och sedan gick det att åka igen.

Egentligen är det ändå svårt att fatta - För med den farten, och så som du körde så fattar jag inte hur det kunde hända.........det såg ju som sagt lugnt, stabilt och balanserat ut
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En bra tumregel för att köra bana är när man tänker "Fan nu kan jag det här!" och börjar köra lite fortare eller testa massa nya saker, alternativt höjer farten lite, så ligger man snart på backen och sprattlar.

Rent allmänna fel som syns på din bild är att din blick är helt fel, du sitter rakt på hojen (du ser iaf inte ut att luta åt fel håll), sedan är det inget som syns, men jag skulle gissa på att du är spänd i armarna. Gaskontrollen syns inte heller, men jag skulle gissa på att även den är lite konstig. Det mesta löser sig om du får lära dig att använda blicken på rätt sätt. Det känns skitnervöst att titta sådär nära hojen.

Så, träna på blicken. När förtroendet för körningen börjar komma tillbaka kan du be en instruktör om lite information om hur man hänger av rätt, men lär dig först blick och gaskontroll.
 
Last edited:

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Tänk tillbaka på lågfartsbanan/högfart! Tog du lektioner på skola? Blicken är en av de saker som lärarna tjatar allra mest om och det är inte konstigt! Om du har ett nässkydd i hjälmen kan jag rekommendera att ta bort det om du har svårt att lyfta blicken! Jag vet att jag hade svårt att fokusera framåt med näskyddet i!
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Jag har kört på de däcken och råkat ut för släpp vid nerlägg om jag har 2 hekto för lite luft i däcken, gäller både fram och bak, stommarna verkar vika sig när man lägger ner och man kör utåt kanterna på däcket, med rätt tryck försvann problemen.

/Fredrik
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag tror det är något helt annat som är orsaken till ditt släpp.
Antingenskitdåliga däck som INTE tål höga temeraturer, eller tok fel fjäderinställning bak.
Jag har kör på Mantorp flera gånger och du höll inte speciellt hög fart, samt hojen lutade inte speciellt mkt heller.
Du höll jämn gas så det är inte det som orsakade till fall heller.och vikten av apex är inte heller avgörande för din krasch då du höll ett relativt fint spår genom kurvan.
Jag sätter mina pengar på ditt bakdäck i kombination med felaktig fjädring.

Kollar du igen så ser du att jag går in för tight mot apex, så reser upp men lägger sedan ner igen av någon dum anledning. Samtidigt når jag 10k rpm där effekten kickar in ordentligt. Däcken var halvslitna pilot power, så klart att det inte hade släppt med superklibbiga slicks liksom.

Du hade tur som missade räcket. Det där är det ställe på Mantorp man inte vill krascha på - ett räcke 5 m från banan ungefär.

:gnissla

Efter att sett filmen ett flertal ggr samt lyssnat på motorljudet och hur det varvar upp så får man nästan känslan att du körde på en oljefläck !! - Håller med om allt som daniel.yzfr7 skriver med rätt låg fart, jämn gas, helt okej spårval etc, men skulle bara lägga vilja lägga till en detalj där med däcken - Jag tror att du kört på alldeles för högt lufttryck i däcket (utöver det som daniel.yzfr7 skrev)

Själv glömde jag sänka trycket på min hoj på Falkenbergsbanan en gång och körde ut med 2.9 bak (alltså rekommenderat "gattryck" för en crossplane retta) - Cykeln var helt gewesen och tappade greppet bak ut ur kurvorna, jag undrade vad f-n det var för fel innan jag insåg att jag hade över tre kilo varmtryck i bakdäcket. Pytsade ut till 2,2 kg varmt bak och 2,1 varmt fram (sportsmart 1) och sedan gick det att åka igen.

Egentligen är det ändå svårt att fatta - För med den farten, och så som du körde så fattar jag inte hur det kunde hända.........det såg ju som sagt lugnt, stabilt och balanserat ut

Nope, 2,2 kalltryck både fram och bak. Kör lite högre tryck sen vurpan dock, 2,4 ungefär för att få ner tempen lite då däcken kändes på gränsen till för varma.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Carfly, vilken kurva var det i? Första efter start och mål?
Om du körde i Gröna gruppen och det var på tredje varvet så tror jag att du hade för kalla däck för den gasen som du la på vid det tillfället. Dom första varven i Gröna-gruppen brukar gå riktigt sakta och att sedan höja tempot och tro att man fått upp någon större temperatur i däcken är som gjort för att få släpp. Däcken blir inte speciellt varma på en gokartbana i september med kall asfalt.

Kolla med din instruktör som du hade. Han/hon borde kunna komma ihåg hur du körde och hör var dom tror.

Men som Ulvhamne skriver så, träna blicken, den ligger för nära din hoj än så länge.

Lycka till nästa år och kom tillbaka igen. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det framgick inte av ditt inlägg vilket däck du hade. (Alla Michelins däck heter Michelin Pilot. Skillnaden är om det är pilot road, Pilot Power etc). Med det sagt så tror jag inte att det är däckens fel.
Jag har kört ett antal gånger på Rörken med min förra hoj. Det var en TDM 850 med Pilot Road 2 däck. Med rätt blick och gaskontroll så går det utan vidare att köra den så att det börjar skrapa fotpinnar och då har den en grundinställning på fjädringen som är rätt långt ifrån optimal för den typen av körning.

Jag kör nu en VFR 800FA -06 och min upplevelse är att jag har bättre grepp med den än jag hade med TDM:en.
Så jag tror inte att det går att skylla på vare sig däcken eller hojen.

Som det ser ut på bilden så har du blicken på tok för nära hojen. (Väldigt vanligt nybörjarmisstag) Det resulterar väldigt lätt i att man blir mindre harmonisk i körningen dvs att du inte mjukt lägger ner och håller spåret utan att man försöker "tvinga hojen" igenom kurvan och får göra korrigeringar av spåret hela tiden. Det ökar risken för släpp markant. Det påverkar också sittställningen negativt.

Om vi utgår ifrån att det inte är spillt olja på banan (Då borde någon fler ha gått i backen på samma ställe tycker jag) så återstår förutom blick och sittställning gaskontroll.
VFR:en är ju lite ryckig på lägre varv om man inte är väldigt mjuk med gaskontrollen.
Jag skulle misstänka att din felaktiga blick medför att du är lite sen med att lägga på stödgas in i kurvan (Du ska ju ha driv genom hela kurvan) vilket leder till att du redan har lagt ner hojen så mycket som du vågar när du försöker gå på med gas. Eftersom kraften gärna kommer med ett ryck om du är det minsta oförsiktig med gashandtaget så kan det rycka loss bakhjulet. (Det är inget som är unikt för just VFR utan rätt vanligt förekommande)

Jag skulle misstänka att det är den kombinationen. Du har blicken lite fel vilket leder till att du ligger lite "efter" i körningen och då kommer du att lägga på gas lite för sent och är troligen inte helt avslappnad och då kommer kraften med ett ryck som drar loss hjulet från backen och kraschen är ett faktum.
Kör du fler gånger så se till att titta längre fram. I så tighta kurvor som på den banan så ska du nästan titta i utgången av kurvan när du går in i kurvan och så måste du se till så att du har sänkt farten tillräckligt i ingången till kurvan och kan gå på med stödgas innan du är mitt i kurvan med fullt nedlägg. Då slipper du ryck i transmissionen under nedlägg och då ska du hålla dig på hjulen åtminstone tills du börjar skrapa fotpinnar.

Notera dock att jag i viss mån spekulerar utifrån vad jag ser på bilden och mina egna erfarenheter dels av den banan och dels av den hoj du kör.
Det är helt omöjligt att säga helt säkert vad som orsakade det utan att ha stått på plats och sett vad som hände (Eller åtminstone ha sett en film på när det hände).

Men om du rannsakar dig själv så kan du säkert känna vilka delar av det jag skrivit som det kan ligga något i.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om vi lugnar ner oss lite nu och inte slänger ur oss allt som man kan göra fel och sen hävda att det är attematisk krasch när man gör fel så kanske det faktiskt går att hjälpa till oxå.

Om jag kollar i bilden så tycker jag mig se ditt öga som inte alls pekar ner i backen som hjälmen gör. Så om det är ögat jag ser så är blicken rätt bra.
ImageUploadedByTapatalk1443606162.719110.jpg

Om hojen försvinner under dig och den snurrar iväg så har du i regel gasat omkull dig. Sept väder och långsam (förlåt om du nu känner dig kränkt ;) ) förare ger inte så mycket värme i däcken. Det tillsammans med en yxig gaskontroll kan ge släpp bak.
En skillnad i däcktryck på 0.2-0.4 bar ger inte per automatik en krasch. Det kan kosta lite mer gummi och en annan känsla vid insv. Men annars är det bara att åka.

Som nån sa, prata med din instr. Dom brukar vara hjälpsamma även efter kurs om dom såg nåt som kan hjälpa.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
En skillnad i däcktryck på 0.2-0.4 bar ger inte per automatik en krasch. Det kan kosta lite mer gummi och en annan känsla vid insv. Men annars är det bara att åka.
.

Detta stämmer bra, har av misstag kört med 0,6 bar för lite i bakdäcket på gata (efter bandag) på den ökända "Ring Bulten", resultatet är att det ritar lite i utgångarna men inget dramatiskt, inget som resulterar i ett magplask med andra ord:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top