Varför åkte jag i backen?

carfly

Medlem
Gick med
3 Jan 2015
Ort
Uppsala
Hoj
VFR800FA '03
Tack för alla svar och synpunkter – kul med lite diskussion :)

Långt svar inc...

normala nybörjarfel ...

Jag var ganska avslappnad i armarna (men inte optimalt) fram tills att jag drog i backen, men 1) 2) 3) har nog en del sanning i sig. Det var varken kallt eller varmt i asfalten, och i den gröna gruppen uppmuntrades till att köra heat tre utan att använda bromsen alls så tog det ganska lugnt med accelerationen (det i samband med ingen broms gjorde nog att däcken inte nått optimal temperatur).

Hastigheten har inte så mycket med släpp att göra (du skriver att du höll 30-35 km), det som påverkar mer är gaskontroll och nedlägg…

Något med gasen gissar jag på…

Lägger ner och tar kurvan fint, missar sedan apex lite och lägger ner igen istället för att börja resa upp - samtidigt som jag ger mer gas = bakhjulsläpp.

M.fl.

Som jag minns det såg det nästan ut exakt likadant för mig som i din film Nissapelle, med skillnaden att jag höll lägre hastighet då svängen var mycket mindre. Kanske att jag började ge mer gas och då släppte det. Men jag hade ett ”ganska bra” spår och en ”ganska bra” gas (det var inget tokpådrag av gasen).

Hur gick det med dig och din hoj Nissapelle?

Och ja, blicken är inte den bästa i bilden. Hade en bra blick i kanske 1/3 av svängarna, det är absolut en övningsfaktor (se dit man ska etc.). Och helt säker på att framdäcket sitter kvar kan man väl aldrig vara… :) nej men hade blicken lite längre fram, men inte så långt fram som man borde

Tycker det låter lite halvmärkligt att lägga en VFR i de hastigheterna. Träffade du VTEC gränsen på 7k varv eller så? De har ju även ett litet glapp i gasen kring 4k som kanske ställde till det?

Nej, körde på 2:a växeln hela tiden, och det var bara på raksträckan jag ibland gick över 7k varv. Har inte tänkt på att det finns något specifikt glapp vid 4k, men det kanske det gör? Har en Power Commander som jämnar ut registret lite mot original, kanske döljer sig lite där bakom.

Twist of the wrist är fortfarande bra läsning för både nybörjare och äldre

Tack, för läsa igenom det :)

Så, träna på blicken. När förtroendet för körningen börjar komma tillbaka …

Bra tips, jag borde nog som sagt höja blicken och våga ligga mer framåt på motorcykeln och använda mer av överkroppen utåt.

Tänk tillbaka på lågfartsbanan/högfart! Tog du lektioner på skola…

Japp, all tid på två hjul som jag hade innan kortet utgjordes av 11-12 lektioner på körskolan. Hade kört moped två gånger på femton år. Och som du säger var det mycket träning med blicken. Jag har börjat få in känslan att ju högre hastighet desto högre upp ska blicken, och min blick är väl fortfarande lite väl nedvinklad á la konbane-tempo

Jag har kört på de däcken och råkat ut för släpp vid nerlägg om jag har 2 hekto för lite luft i däcken, gäller både fram och bak, stommarna verkar vika sig när man lägger ner och man kör utåt kanterna på däcket, med rätt tryck försvann problemen.

Intressant det du skriver Fredrik, har inte kollat däcktrycket alls sedan jag köpte hojen (big mistake:?). Ska jag absolut göra nästa gång jag får möjlighet.

Carfly, vilken kurva var det i? Första efter start och mål?

Det var i kurvan i bilden under

rorken.png


Han hade inga säkra svar om jag minns rätt av vad vi sa efteråt, utan förmodligen någonting med gasen eller allmän kurvteknik.
Självklart kommer jag tillbaka, får plocka av backspeglar och montera de repigaste kåporna på cykeln först bara heh

Det framgick inte av ditt inlägg vilket däck du hade…

Humm, visste inte att de hade underbeteckningar men tror att jag har Pilot Power där fram och Pilot Road (4?) där bak… om jag minns rätt. Tack för ditt långa inlägg, jag tror att du träffar många parametrar som gemensamt ledde till däcksläppet. Det är faktiskt vad jag tycker är svårast med hojen ibland är gasen, min har ett litet glapp innan gasen tar på handtaget (vet inte om det ska vara så eller om det går att ”tighta” till lite) och sedan kan den vara oerhört känslig på lägre varv och växlar av att slå på/av med gasen. Jag försökte tänka på motstyrning, blick, apex etc. i alla kurvor men missade säkert minst en av dessa i varje medan jag fokuserade på de övriga. En del saker har börja kommit mer av sig själv, men det är långt kvar.

Om vi lugnar ner oss lite nu och inte slänger ur oss

Jag minns inte alla ”parametrar” som sagt när jag gick i backen, men tror du har är något på spåren med både blicken och spåren. Helt klart hade jag oftast inte blicken så långt fram som jag borde, men kollade inte precis vid framhjulet heller. Tittade ganska mycket ”uppåt” i hjälmen, men försökte hålla ned huvudet lite grann.

Haha, det är lugnt. Har hyfsat självdistans så brukar inte vara så lättkränkt ;) jag körde betydligt långsammare än röda gruppen, och utan att använda bromsen så var nog däcken inte varmaste i världen.

Som sagt, tack för alla svar och jag ska fundera vidare på kroppsposition på hojen, och speciellt blick samt gaspådra (och började bli av med hjärnspökena i kurvor-känslan). Men tycker fortfarande efter två månader att gasen är svårbemästrad i låga varv och låga växlar, det kan vara oerhört små handrörelser som skiljer i mängd gaspådrag…

Avslutande fråga: går det att korrigera gaspådraget eller är det ”inbyggt” från fabrik så som hojen är konstruerad?
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Här ovan är min krasch för en månad sedan.

Just i den böjen är det lätt hänt att man lägger knät i gruset utanför asfalten, det yr då in över asfalten. Om många har gjort det innan du kommer, blir det halt. :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En del hojar hugger till ganska bra när man går från avslag till påslag med gasen. Man får hantera det med att gå på gasen under en ickekritisk stund i kurvtagningen väldigt mjukt. Så måste jag göra på min SX, den beter sig väldigt dumt vid just påslag, så illa att hela hojen kränger till när jag gör det för sent under kurvtagningen, och jag vill inte gå på avslag genom hela kurvan.
Det har hänt att jag fuskat och spänt upp gasvajern så att det alltid ligger lite gas på handtaget, så blir det lättare att gå på gas, men det ska man egentligen inte göra. Vet inte hur det är med viffern, men min hoj kan man åtgärda dumheterna på, något jag eventuellt kommer göra nästa år, men jag får se om jag har kvar hojen då. :hihi

Kroppspositioneringen är inte något som får dig att krascha direkt, förutom om du lägger ner så saker börjar skrapa i. Sålänge du inte kravlar runt på hojen under kurvtagningen så ska det inte vara något jätteproblem.

Blicken har man helst framför sitt närmaste moment i kurvan... Så en typisk kurvtagning ser ut som att man tittar ut sin bromspunkt, innan man börjar bromsa letar man reda på sin svängpunkt, när man sedan känner sig hyfsat säker på att man kommer träffa den så släpper man den och tittar på sitt apex, och gör svängimpulsen lagom när man passerar sin svängpunkt. Då bör du vara på väg mot din apex och kan titta ut ur kurvan istället.
Lite grovt.

Fast nu får du vänta tills nästa säsong med att träna på det. :D Hugg en instruktör och be om hjälp som sagt, de kan ofta väldigt mycket.

Försök komma iväg på en storbanekurs med, det är lite längre kurvor så du har mer tid på dig att känna efter på storbana, knix tenderar kurvorna att vara över väldigt fort på. :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Avslutande fråga: går det att korrigera gaspådraget eller är det ”inbyggt” från fabrik så som hojen är konstruerad?
Minska glappet i gasrullen så mycket det går genom att skruva på justeringen som sitter på en av gaswirarna nära handtaget. Kolla sedan att Du inte tightat för mycket genom att starta hojen och vrida styret mellan styrstoppet. Går varvtalet upp i något läge ökar Du glappet något. Att få en mjukare gasrespons är lite knepigare, kräver oftast Powercommander, O2-eliminator och mappning.

När man är ny på bana och tränar är det mycket att hålla i huvudet och att träna på en gång. Ett vanligt fel vid bakhjulssläpp är att man går på gas under ÖKANDE nedlägg på väg in i kurvan vilket ger plötslig förlust av fäste. En rätt bra minnesregel är:
1 - Ge ett tydligt styrkommando och motstyr in i kurvan.
2 - Etablera rätt lutning för att klara kurvan.
3 - Lägg på gas och se till att Du har lite drivning genom kurvan, öka gasen successivt vartefter Du känner Dig säker på att pricka Din valda utgång.

Tror Du det kan vara detta fenomen som drabbade Dig? Trist att Du la Din maskin men tappa inte sugen utan fortsätt att träna - KNIX är en utmärkt miljö då farterna inte är alltför hårresande.

Hade Du inte helförsäkring kanske Du kan hitta lite delar på hojskrot eller eBay? Lycka till!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanske inte hela sanningen men din hoj (V--täCk va?) har några tveksamma skutt i registret = den rycker gärna till vid vissa varvtal och då syfter jag inte på tidigare nämnda boosten. Mig veterligen inte möjligt att få bort helt men det kan bli betydligt bättre om hojen justeras in av någon som kan på en bromsbänk. Förbättrad körbarhet väger ofta tyngre än att jaga effekt i detta fall.

Kört VFR dryga 3000 mil i ur o skur och då även Knix o storbana och upplevde den som original bra stökig på Knix när vi pratar gaskontroll, enklare beskrivet så var det ibland bra svårt att ta en rondell helt clean för att den kippa efter andan vid just det gasavslag/påslaget. Detta yttra sig även i vissa kurvor på storbana men inte lika enerverande.

Nu skulle jag väl aldrig göra något så olagligt som att trimma men den blev väldigt mycket bättre efter... Samma före /efter resultat för en polare och då handlade det ändå om en från 2002 och den andra från 2008.

Vidare så tar fotpinnarna i ganska tidigt på denna (långa skvallerpinnar) och min som hade centralstöd tjongade till duktigt när det tog i :tummenupp Mer tur är något annat att jag inte skrota av men för att detta ska inträffa får du hänga ner den bra mycket.

Trevlig hoj men när du börjar få upp tempot på bana så kommer vikten tära på konditionen, kört mig trött många ggr, snabb i mellan medel i snabb =)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Testar man nya saker och gränser utvecklar man sig fort dock kostar det på och krascherna kommer med jämna mellanrum.

Dock lär man sig fort och får en förståelse för vad som fungerar och vad som biter en i arslet.

Jag vet folk som kört bandagar i snart ett sekel och aldrig varit i kull och klappar sig på bröstet. Att dom sedan kör som farmor och farfar på Söndagsturen är en helt annan femma.

Bestäm dig för vad du vill med din körning och ta det sedan därifrån.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Min hoj är också lite ryckig med on/off med whiplash-varning på 1:an och 2:an. Så jag löser det genom att puttra runt på 3:an eller 4:an. Vilket jag gör i trafiken också i exempelvis rondeller. På min hoj finns ett sånt läge till runt 4000rpm vilket är väldigt enerverande i kurvor.

Man får passa sig bara så inte farten blir för hög i slutet av rakorna på rörken. Just den böjen du körde av i är ganska lätt att komma in för fort i kan jag tycka. Vet inte varför riktigt det blir så, men det är nått med att jag ofta kommer direkt in i den utan att ha avslutat draget ut ur föregående kurva. Många "teddybears-braking" där...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top