Tack för alla svar och synpunkter – kul med lite diskussion
Långt svar inc...
Jag var ganska avslappnad i armarna (men inte optimalt) fram tills att jag drog i backen, men 1) 2) 3) har nog en del sanning i sig. Det var varken kallt eller varmt i asfalten, och i den gröna gruppen uppmuntrades till att köra heat tre utan att använda bromsen alls så tog det ganska lugnt med accelerationen (det i samband med ingen broms gjorde nog att däcken inte nått optimal temperatur).
M.fl.
Som jag minns det såg det nästan ut exakt likadant för mig som i din film Nissapelle, med skillnaden att jag höll lägre hastighet då svängen var mycket mindre. Kanske att jag började ge mer gas och då släppte det. Men jag hade ett ”ganska bra” spår och en ”ganska bra” gas (det var inget tokpådrag av gasen).
Hur gick det med dig och din hoj Nissapelle?
Och ja, blicken är inte den bästa i bilden. Hade en bra blick i kanske 1/3 av svängarna, det är absolut en övningsfaktor (se dit man ska etc.). Och helt säker på att framdäcket sitter kvar kan man väl aldrig vara… nej men hade blicken lite längre fram, men inte så långt fram som man borde
Nej, körde på 2:a växeln hela tiden, och det var bara på raksträckan jag ibland gick över 7k varv. Har inte tänkt på att det finns något specifikt glapp vid 4k, men det kanske det gör? Har en Power Commander som jämnar ut registret lite mot original, kanske döljer sig lite där bakom.
Tack, för läsa igenom det
Bra tips, jag borde nog som sagt höja blicken och våga ligga mer framåt på motorcykeln och använda mer av överkroppen utåt.
Japp, all tid på två hjul som jag hade innan kortet utgjordes av 11-12 lektioner på körskolan. Hade kört moped två gånger på femton år. Och som du säger var det mycket träning med blicken. Jag har börjat få in känslan att ju högre hastighet desto högre upp ska blicken, och min blick är väl fortfarande lite väl nedvinklad á la konbane-tempo
Intressant det du skriver Fredrik, har inte kollat däcktrycket alls sedan jag köpte hojen (big mistake:?). Ska jag absolut göra nästa gång jag får möjlighet.
Det var i kurvan i bilden under
Han hade inga säkra svar om jag minns rätt av vad vi sa efteråt, utan förmodligen någonting med gasen eller allmän kurvteknik.
Självklart kommer jag tillbaka, får plocka av backspeglar och montera de repigaste kåporna på cykeln först bara heh
Humm, visste inte att de hade underbeteckningar men tror att jag har Pilot Power där fram och Pilot Road (4?) där bak… om jag minns rätt. Tack för ditt långa inlägg, jag tror att du träffar många parametrar som gemensamt ledde till däcksläppet. Det är faktiskt vad jag tycker är svårast med hojen ibland är gasen, min har ett litet glapp innan gasen tar på handtaget (vet inte om det ska vara så eller om det går att ”tighta” till lite) och sedan kan den vara oerhört känslig på lägre varv och växlar av att slå på/av med gasen. Jag försökte tänka på motstyrning, blick, apex etc. i alla kurvor men missade säkert minst en av dessa i varje medan jag fokuserade på de övriga. En del saker har börja kommit mer av sig själv, men det är långt kvar.
Jag minns inte alla ”parametrar” som sagt när jag gick i backen, men tror du har är något på spåren med både blicken och spåren. Helt klart hade jag oftast inte blicken så långt fram som jag borde, men kollade inte precis vid framhjulet heller. Tittade ganska mycket ”uppåt” i hjälmen, men försökte hålla ned huvudet lite grann.
Haha, det är lugnt. Har hyfsat självdistans så brukar inte vara så lättkränkt jag körde betydligt långsammare än röda gruppen, och utan att använda bromsen så var nog däcken inte varmaste i världen.
Som sagt, tack för alla svar och jag ska fundera vidare på kroppsposition på hojen, och speciellt blick samt gaspådra (och började bli av med hjärnspökena i kurvor-känslan). Men tycker fortfarande efter två månader att gasen är svårbemästrad i låga varv och låga växlar, det kan vara oerhört små handrörelser som skiljer i mängd gaspådrag…
Avslutande fråga: går det att korrigera gaspådraget eller är det ”inbyggt” från fabrik så som hojen är konstruerad?
Långt svar inc...
normala nybörjarfel ...
Jag var ganska avslappnad i armarna (men inte optimalt) fram tills att jag drog i backen, men 1) 2) 3) har nog en del sanning i sig. Det var varken kallt eller varmt i asfalten, och i den gröna gruppen uppmuntrades till att köra heat tre utan att använda bromsen alls så tog det ganska lugnt med accelerationen (det i samband med ingen broms gjorde nog att däcken inte nått optimal temperatur).
Hastigheten har inte så mycket med släpp att göra (du skriver att du höll 30-35 km), det som påverkar mer är gaskontroll och nedlägg…
Något med gasen gissar jag på…
Lägger ner och tar kurvan fint, missar sedan apex lite och lägger ner igen istället för att börja resa upp - samtidigt som jag ger mer gas = bakhjulsläpp.
M.fl.
Som jag minns det såg det nästan ut exakt likadant för mig som i din film Nissapelle, med skillnaden att jag höll lägre hastighet då svängen var mycket mindre. Kanske att jag började ge mer gas och då släppte det. Men jag hade ett ”ganska bra” spår och en ”ganska bra” gas (det var inget tokpådrag av gasen).
Hur gick det med dig och din hoj Nissapelle?
Och ja, blicken är inte den bästa i bilden. Hade en bra blick i kanske 1/3 av svängarna, det är absolut en övningsfaktor (se dit man ska etc.). Och helt säker på att framdäcket sitter kvar kan man väl aldrig vara… nej men hade blicken lite längre fram, men inte så långt fram som man borde
Tycker det låter lite halvmärkligt att lägga en VFR i de hastigheterna. Träffade du VTEC gränsen på 7k varv eller så? De har ju även ett litet glapp i gasen kring 4k som kanske ställde till det?
Nej, körde på 2:a växeln hela tiden, och det var bara på raksträckan jag ibland gick över 7k varv. Har inte tänkt på att det finns något specifikt glapp vid 4k, men det kanske det gör? Har en Power Commander som jämnar ut registret lite mot original, kanske döljer sig lite där bakom.
Twist of the wrist är fortfarande bra läsning för både nybörjare och äldre
Tack, för läsa igenom det
Så, träna på blicken. När förtroendet för körningen börjar komma tillbaka …
Bra tips, jag borde nog som sagt höja blicken och våga ligga mer framåt på motorcykeln och använda mer av överkroppen utåt.
Tänk tillbaka på lågfartsbanan/högfart! Tog du lektioner på skola…
Japp, all tid på två hjul som jag hade innan kortet utgjordes av 11-12 lektioner på körskolan. Hade kört moped två gånger på femton år. Och som du säger var det mycket träning med blicken. Jag har börjat få in känslan att ju högre hastighet desto högre upp ska blicken, och min blick är väl fortfarande lite väl nedvinklad á la konbane-tempo
Jag har kört på de däcken och råkat ut för släpp vid nerlägg om jag har 2 hekto för lite luft i däcken, gäller både fram och bak, stommarna verkar vika sig när man lägger ner och man kör utåt kanterna på däcket, med rätt tryck försvann problemen.
Intressant det du skriver Fredrik, har inte kollat däcktrycket alls sedan jag köpte hojen (big mistake:?). Ska jag absolut göra nästa gång jag får möjlighet.
Carfly, vilken kurva var det i? Första efter start och mål?
Det var i kurvan i bilden under
Han hade inga säkra svar om jag minns rätt av vad vi sa efteråt, utan förmodligen någonting med gasen eller allmän kurvteknik.
Självklart kommer jag tillbaka, får plocka av backspeglar och montera de repigaste kåporna på cykeln först bara heh
Det framgick inte av ditt inlägg vilket däck du hade…
Humm, visste inte att de hade underbeteckningar men tror att jag har Pilot Power där fram och Pilot Road (4?) där bak… om jag minns rätt. Tack för ditt långa inlägg, jag tror att du träffar många parametrar som gemensamt ledde till däcksläppet. Det är faktiskt vad jag tycker är svårast med hojen ibland är gasen, min har ett litet glapp innan gasen tar på handtaget (vet inte om det ska vara så eller om det går att ”tighta” till lite) och sedan kan den vara oerhört känslig på lägre varv och växlar av att slå på/av med gasen. Jag försökte tänka på motstyrning, blick, apex etc. i alla kurvor men missade säkert minst en av dessa i varje medan jag fokuserade på de övriga. En del saker har börja kommit mer av sig själv, men det är långt kvar.
Om vi lugnar ner oss lite nu och inte slänger ur oss
Jag minns inte alla ”parametrar” som sagt när jag gick i backen, men tror du har är något på spåren med både blicken och spåren. Helt klart hade jag oftast inte blicken så långt fram som jag borde, men kollade inte precis vid framhjulet heller. Tittade ganska mycket ”uppåt” i hjälmen, men försökte hålla ned huvudet lite grann.
Haha, det är lugnt. Har hyfsat självdistans så brukar inte vara så lättkränkt jag körde betydligt långsammare än röda gruppen, och utan att använda bromsen så var nog däcken inte varmaste i världen.
Som sagt, tack för alla svar och jag ska fundera vidare på kroppsposition på hojen, och speciellt blick samt gaspådra (och började bli av med hjärnspökena i kurvor-känslan). Men tycker fortfarande efter två månader att gasen är svårbemästrad i låga varv och låga växlar, det kan vara oerhört små handrörelser som skiljer i mängd gaspådrag…
Avslutande fråga: går det att korrigera gaspådraget eller är det ”inbyggt” från fabrik så som hojen är konstruerad?
Last edited: