Vitsen är att du kan röra huvudet fritt.Finns det nån vits med att köra med bar hals?
En buff med tryckknappar som snäpps fast i underkanten på hjälmen är lösningen. Bara för att man kör mc behöver inte betyda att man måste lida pin för att flasha gamnacke.TS skriver
Vitsen är att du kan röra huvudet fritt.
Utan att hjälmen trycker mot kragen.
Här hade en hög krage förhindrat att huvudet varit lite böjt bakåt jämfört med kroppen.
http://www.motogp.com/en/news/2016/02/03/stoner-i-was-able-to-get-back-up-to-speed-right-away/192472
En buff med tryckknappar som snäpps fast i underkanten på hjälmen är lösningen. Bara för att man kör mc behöver inte betyda att man måste lida pin för att flasha gamnacke.
Glöm inte ventilationsfläkten som ger föraren andningsluft efter krasch.
Redan idag finns hjälmar som är så täta vid halsen så det känns bäst lätta upp visiret när hastigheten gå under 30km/h. T.ex. min X-Lite 802R
Och efter en krasch med medvetslöshet så kommer sådana hjälmar garantera ett lugnt slut om inte någon snabbt lättar på visiret.
Själv har jag en ballaclava under hjälmen för att skydda halsen och för att skydda hjälmen.
Precis som jag använder kallingar inuti byxorna och lakan på madrassen.
Undrar hur länge det dröjer innan man börjar EN-testa just möjligheterna att överleva i en integralhjälm efter krasch? Dvs kontrollera ventilationen. Nåja det är ju lätt gjort när man funderar på ny hjälm.
Gå runt i butiken med nedfällt visir i 10 minuter.
Och det ska kännas bra.
Så täta är inte hjälmarna att det är någon fara för livet.
Däremot är många nyare hjälmar så täta att det lätt blir kondens på visiret och känns instängt om man inte har fart som trycker luft genom ventilationen. Men ur överlevnadshänseende ska det inte vara några problem.
Det är ju bara att testa. Sätt på dig hjälmen och stäng visiret och sätt dig i soffan.
Har du inte blivit medvetslös efter en stund så är luftväxlingen tillräcklig för att man ska klara sig.
det är ju skillnad på vilken luftväxling som behövs för att hålla fukt och imma borta och den luftväxling som behövs för att upprätthålla tillräclig mängd syra och tillräcligt låg nivå på koldioxid för att man ska överleva.
Det behövs bra mycket mer luft för att hålla fukten borta eftersom den är svårare att ventilera ut och vi avger en hel del fukt genom andningen.
Och har du blivit medvetslös efter en stund p.g.a. koldioxidförgiftning så var luftväxlingen inte tillräcklig.
Så detta är inget jag rekommenderar man gör hemma i soffan.
Det positiva(?) är att medvetslöshet inträder utan någon som helst förvarning. Enligt en kollega som blev medvetslös vid ett tillbud i ett växthus.
Han stod och packade tomater och det nästa han vet om är när han vaknar upp liggande på marken utomhus. Utsläpad av en kollega som såg när han stöp.
(I växthus är det vanligt man tillför koldioxid för att tomaterna ska växa snabbare. En fördelningsslang hade lossnat från stamröret precis där han stod så det bara vällde ut koldioxid lokalt. Medvetslöshet kan inträda redan vid 7% koldioxid i luften, döden vid 12% koldioxid i luften. Noga framexperimenterat eftersom det är koldioxiden från utandningsluften och inte bristen på syre i luften som bestämmer hur länge besättningen kan överleva i en sjunken ubåt i väntan på hjälp.)
Det är väldigt stora skillnader i ventilation mellan olika hjälmar. I min första integralhjälm
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/v-can-v190
var det inga problem få luft vid låg hastighet.
I min nuvarande som har ett tygstycke som under hakan är det problem
få luft så jag lättar upp visiret vid hastigheter under 30km/h.
Och det beror inte på imma på visiret !
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
Jo förvisso. Koldioxidförgiftning kan uppträda utan förvarning och ganska fort.
Men det är också en viss skillnad på att bli koldioxidförgiftad pga att man sprutar in koldioxid i ett växthus och pga att man själv andas ut koldioxid. Om du själv andas ut den så kommer du att reagera genom att bli kraftigt andfådd långt innan medvetslöshet inträffar. Detta pga att den kommer att stiga relativt långsamt vilket gör att kroppen hinner reagera.
I fallet med när man sprutar in koldioxid i ett växthus för att tomaterna skall mogna bättre så blir det en plötslig ökning och går den för fort så hinner inte kroppen reagera och då sker det utan förvarning. Men det gör det inte om du själv skall producera koldioxiden.
Utandningsluften innehåller typiskt sett ca 4-5% koldioxid.
Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen balong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. Men jag betvivlar starkt att det i någon hjälm man resultera i medveslöshet.
Men det är fortfarande så att det är ett ganska stort steg mellan att det känns kvavt och instängt i hjälmen pga mer fukt och koldioxid upp till att det blir så mycket att det faktiskt har någon reell betydelse för förmågan att överleva.
Det blir fuktigt, kvavt och känns instängt relativt fort i en hjälm men det skulle förvåna mig ordentligt om det var någon som helst fara för livet. I stort sett oavsett vilken hjälm det är.
Som sagt. Testa att sätta på dig hjälmen hemma i soffan. Är du orolig så se till att du har en kompis som kan öppna visiret om det skulle hända något, Har du inte svimmat inom några minuter så kommer du inte att svimma och jag vågar garantera att du inte kommer att svimma. Möjligen kommer du att uppleva att du blir något andfådd men jag misstänker att även den risken är väldigt liten.
Som stöd så finns det faktiskt undersökningar som är gjorda på området.
Typiskt sett så kan koldioxidnivån i en integralhjälm med stängt visir vid stillastående uppnå tillfälliga toppar på lite över 2%.
Genomsnittlig koldioxidhalt i inandningsluften i dom fallen visade sig vara drygt hälften av topparna. Dvs inandningsluften i en integralhjälm när du är stillastående uppnår enligt dom undersökningar som gjorts drygt 1% (1,08 med standardavvikelse 0,27 i ena fallet och 1,3 +- 0,3 i det andra fallet) Jag hittade två olika rapporter från studier i ämnet.
Dvs det är ganska långt kvar till gränsen där medveslöshet inträffar.
Däremot är det styrkt att dom nivåerna av koldioxid kan påverka kognitiva förmågor. Dvs du ska inte har integralhjälmen på dig med stängt visir om du vill prestera bra på ett prov.
Vill du läsa lite själv så.
http://bast.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2012/432/pdf/CO2_and_O2_Concentrations_in.pdf
Den andra måste man tyvärr betala för att läsa hela rapporten men det finns en sammanfattning av resultaten.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003687005000384
Rörande påverkan på kognitiva förmågor med ständg integralhjälm under varma förhållanden hittade jag denna.
http://www.lboro.ac.uk/microsites/lds/EEC/ICEE/textsearch/09articles/Cornelis%20P.%20Bogerd.pdf
Dvs dom undersökningar som gjorts på området tyder alla på att det är väldigt långt mellan dom faktiska värden man får i en stängd hjälm upp till den gräns på 7% vid vilken medveslöshet kan inträffa.
1,3 är väldigt mycket lägre än 7. Och det är ännu längre upp till 12.
Slutsatsen av det är att det är extremt osannolikt att man skall kvävas till medveslöshet av hjälmen och ännu mindre att man skall dö.
Däremot så kan det påverka vissa kognitiva förmågor. Men jag misstänker att förmågan att lösa korsord och andra liknande saker är av underordnad betydelse om man ligger skadad i vägkanten.
The average CO2 concentrations relevant to a
motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high.
Det intressanta är målsättningen med studien. Kan CO2-halten på verka motorcyklisten förmåga köra hoj. Svaret är NEJ.Opening the visor at standstill lowered the
average inhaled concentration only to about 0.8%.
Det är tyvärr ofta kul att läsa "vetenskapliga studier".
Det första jag fastnar för är
Nu har man gjort en ny studie och kommit fram till att ovan var överdrivet. Man redovisar inte vilka hjälmar som testats , hur man valt ut försökspersonerna. Vilken skallform dessa har (rundskalle, ovalskalle) och kommer fram till slutsatsen att CO2-halten inte är något problem. Och vid låg hastighet tar ju motorcyklisterna och fäller upp visiret.
Det intressanta är målsättningen med studien. Kan CO2-halten på verka motorcyklisten förmåga köra hoj. Svaret är NEJ.
dvs studien har ingen ting att göra med vad som händer med en MC förare som ligger medvetslös i hjälmen med nerfällt visir.
Eller som att använda en studie av hur mycket vatten en människa bör dricka varje dag för att påstå att det inte är någon risk att drunkna. Hur skulle det kunna vara detta, inte en enda i studien avled !
Som jag redan tidigare påpekat är det enligt min erfarenhet stora skillnader mellan hjälmar. Min gamla V-Can V190, inga problem få luft. Min nya 802R klara problem få luft.
Och den här typen av "vetenskapliga studier" av vad som händer när man kör har inget att göra med vad som händer när man inte längre kör.
Utan bara ligger där. Och förhoppningsvis har en hjälm med bra ventilation. Också i stillaliggande med stängt visir.
Fast om du läser studierna så är dom högsta värdena dom kommit fram till från just mätningar där man är stilla. Dvs ingen fartvind. Och även då kommer man inte över ca 1,3 i snitt i inandningsluften.
Dvs mätvärdena visar att med dom integralhjälmar som dom testat med så kommer man inte upp i närheten av sådana nivåer som påverkar medvetandegraden ens om man är stilla och ingen vind finns (vare sig fartvind eller annan)
Nu är det visserligen viss skillnad mellan olika hjälmar men skillnaderna är inte så stora att du kommer att åstadkomma några nämnvärda skillnader.
Oavsett hur tät du gör en hjälm så kommer den aldrig att bli hermetiskt tillsluten eftersom du trots allt behöver en öppning att stoppa in huvudet i. Och du har dessutom ventilationsöppningar som är avsedda att släppa in och ut luft under normal körning.
När du då andas ut ett normalt andetag (som är på ca 3 liter luft) så kommer 3 liter luft att tryckas ut genom ventilationhshål och halsöppning i hjälmen och när du andas in dras lika mycket luft in igen.
en del av luften som blåses ut kommer förvisso att vara ren och icke använd luft och en del av den använda luften blir kvar. det är av den anledningen som man ser förhöjda värden när man inte har fartvind. Men det kommer alltid att vara ventilation i hjälmen om du andas i den. Och den ventilationen är tillräcklig för att nivåerna av koldioxid aldrig kan komma i närheten av några farliga nivåer.
Jag är starkt tveksam till att du kan känna av några svimmningstendenser redan på koldioxidnivåer redan vid nivåer på 1% - 1,5%. Om så är fallet så borde du kanske kolla upp din lungfunktion.
Jag kan inte låta bli att upprepa vad det står i början av rapporten från 2003(?) av
BRÜHWILER, P. A., STÄMPFLI, R., HUBER, R.,CAMENZIND, M.: CO2 and O2
Concentrations in Integral Motorcycle Helmets.
"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."
tydligen mätningarna gjorda och redovisade av
ALDMAN, B., BALLDIN, U., GUSTAFSSON, H., NYGREN, Å., SPORRONG, A., ÅSTRAND, I.: Carbon dioxide retention inside motorcycle helmets,
samt
IHO, L., JONASSON, H., PETERSSON, J.-I.,STRIDH, G., LJUNG, C.: Measurement of aerodynamically generated noise and concentrations of carbon dioxide and oxygen in protective helmets for motorcycle riders, Report SP-RAPP 1980:31, Statens Provningsanstalt, Sweden, 1980
Nu (Då) 2003 har man gjort en mätning och kommit fram till att så inte är fallet.
Det blir inte några höga CO2-halter i en integralhjälm när MC rullar.
Men någon förklaring till varför det 2003 blir andra resultat än 20 år tidigare i början av 1980-talet lämnas inte.
Jag upprepar
"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."
Vad har hänt med integralhjälmar mellan 1980 och 2003 som gör att CO2-halten inte längre är "alarmingly high" 2003?
Och är då data från mätningar 2003 på idag 13år gamla hjälmar giltiga för dagens hjälmar ?
Har det inte skett någon som helst utveckling ? När jag läser SH är det stor efterfrågan på "tysta hjälmar" vilket ofta verkar vara hjälmar som är täta runt halsen. Och då kommer för mig frågan hur påverkas man av andningsmotståndet?
Steffo_B, skriver
"Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen ballong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. "
Slutsatsen är ju att ju mindre "dödvolym" hjälmen har, dessto bättre blir luftväxlingen när man andas.
Är det minskad "dödvolym" i de testade hjälmarna mellan 1980 och 2003 som gav lägre CO2-halt 2003 ?
Eller ?
Jag kan inte låta bli att upprepa vad det står i början av rapporten från 2003(?) av
BRÜHWILER, P. A., STÄMPFLI, R., HUBER, R.,CAMENZIND, M.: CO2 and O2
Concentrations in Integral Motorcycle Helmets.
"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."
tydligen mätningarna gjorda och redovisade av
ALDMAN, B., BALLDIN, U., GUSTAFSSON, H., NYGREN, Å., SPORRONG, A., ÅSTRAND, I.: Carbon dioxide retention inside motorcycle helmets,
samt
IHO, L., JONASSON, H., PETERSSON, J.-I.,STRIDH, G., LJUNG, C.: Measurement of aerodynamically generated noise and concentrations of carbon dioxide and oxygen in protective helmets for motorcycle riders, Report SP-RAPP 1980:31, Statens Provningsanstalt, Sweden, 1980
Nu (Då) 2003 har man gjort en mätning och kommit fram till att så inte är fallet.
Det blir inte några höga CO2-halter i en integralhjälm när MC rullar.
Men någon förklaring till varför det 2003 blir andra resultat än 20 år tidigare i början av 1980-talet lämnas inte.
Jag upprepar
"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."
Vad har hänt med integralhjälmar mellan 1980 och 2003 som gör att CO2-halten inte längre är "alarmingly high" 2003?
Och är då data från mätningar 2003 på idag 13år gamla hjälmar giltiga för dagens hjälmar ?
Har det inte skett någon som helst utveckling ? När jag läser SH är det stor efterfrågan på "tysta hjälmar" vilket ofta verkar vara hjälmar som är täta runt halsen. Och då kommer för mig frågan hur påverkas man av andningsmotståndet?
Steffo_B, skriver
"Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen ballong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. "
Slutsatsen är ju att ju mindre "dödvolym" hjälmen har, dessto bättre blir luftväxlingen när man andas.
Är det minskad "dödvolym" i de testade hjälmarna mellan 1980 och 2003 som gav lägre CO2-halt 2003 ?
Eller ?
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |