Varför annan kurvtagningsteknik med motard?

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Har grubblat lite på det här på senaste. Om man kollar sporthojar så knäskrapas det för att komma snabbast runt kurvorna men på motard så slängs ena benet ut istället (finns säkert ngn bra fackterm för den tekniken). Och för mig som inte åkt så mycket hoj, varken cross eller landsväg verkar det märkligt. Borde inte den teknik som funkar bäst för sporthoj också va den optimala för motard eller vice versa? E det för att du har högre sitthöjd på motard eller kommer det sig av att de flesta motardförarna har kört cross innan och därför e vana vid den tekniken från cross/endurobanan? Jag slänger exempelvis aldrig ut benet oavsett hur snäv kurvan är och undrar förståss varför andra gör det.. finns det ngt för mig att vinna på att lära mig? Så upplys mig! :)
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
det ja fick lära mig när ja va yngre var att man gjorde det endast för att få så mycket vikt på framhjulet som möjligt. ja hade då inte velat slänga ut benet i 150knyck:p

cross är lite mer att sålänge framhjulet har grepp är det lugnt då bakänden studsar hejvillt i alla fall. på sporthoj behövs väl en mer jämn fördelning med grepp på både bak och framhjul. men det är som sagt bara spekulationer så de får dom som kan rätta mig på:)

EDIT: gissar på att de flesta som kör motard var en gång cross folk så tror det följde med lite där. i kurvorna vill dom ha mest vikt ifram så dom lättare får upp ställ in i kurvan vad jag har fått lära mig så antar att det är det som är den enda anledningen till att man gör så även i motard.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är väl helt enkelt för att motard kör man på gokartbanor där svängarna är tajta och många. Då är det smidigare att slänga ut benet. På stora banor däremot med ordentliga svängar behöver man inte den extra smidigheten.


Jag brukar själv köra med "sporthojsstilen" på banor som Knutstorp och Gotland.
 

Ostbilen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Utanför sthlm
Hoj
Super duke R och nu en Ktm 500 exc
Du klämmer foten mellan hojen och asfalten om du inte lyfter eller sätter ut benet, då fotpinnarna på en motard sitter annorlunda än på en sporthoj, och för att du har grövre stövlar när du kör motard ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är olika sittställning på hojarna.
Motarden är snabb i långsamma kurvor (tvära).
Du kör mer med tyngdpunkts förflyttningar och är mer fysiskt aktiv.
Du vill lägga ner hojen mycket för att kunna svänga tvärt.
Foten funkar som känselspröt och motvikt.(samt är inte i vägen)

I snabba kurvor eller i hög fart finns det sällan någon anledning att INTE ha fötterna på fotpinnarna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag skulle vilja säga att det till största del handlar om att det går för fort att svänga vänster till höger och tillbaka med en motardcykel för att man ska hinna flytta sig på hojen. I långa svepande kurvor funkar det bra men vi har inte så många sådana

Det finns förare som kör supermoto-vm och använder "knäskrapstekniken", så helt ogiltlig är den inte! Själv har jag provat det där lite, och på gokartbana gjorde det ca 2 sek att köra med fot ut ist för knäskrap. Då är jag ingen expert på knäskrap heller iofs, har bara provat två gånger me motarden. http://www.youtube.com/watch?v=BAECzb0DVes

Ang att få vikt på framhjulet så tycker jag personligen att det inte har något med det att göra. Det är något som iaf jag tycker man justerar med chassieinställningarna och med broms/gas. Att flytta foten gör så sjukt liten skillnad att det är försumbart!

Däremot är det en stor trygghetsfaktor och kan man så kan man rädda en del framhjulssläpp så också. (genom att sätta ner foten) Inget som rekommenderas i högre farter dock
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
"Still gets thumbs up for the fun" :D

Helt rätt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
!

Däremot är det en stor trygghetsfaktor och kan man så kan man rädda en del framhjulssläpp så också. (genom att sätta ner foten) Inget som rekommenderas i högre farter dock

vissa påstår ju att man inte orkar rädda en hoj i fart men jag har då lyckats när framhjulet släpte på ett brunslock.. sjukt tung men de gick :död (ktm 640)
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
ok, ngt klokare nu! Jag som inte kör ngn bana ska alltså ge fan i det:D FInns det några banor eller andra ställen norr om stockholm om man vill prova på? Kör som sagt bara landsväg men börjar redan tröttna på aldrig kunna köra fullt ut och testa gränserna lite. Alldeles för mycket bilar och annat hårt ivägen:näsblod tack för svaren!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
"Still gets thumbs up for the fun" :D

Helt rätt.
:tummenupp
vissa påstår ju att man inte orkar rädda en hoj i fart men jag har då lyckats när framhjulet släpte på ett brunslock.. sjukt tung men de gick :död (ktm 640)

Inte orkar vet jag väl inte om, men asfalten greppar ganska hårt i stöveln och man får så kort stund på sig att trycka till, men absolut funkar det på asfalt också!
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag tar ut foten även på vanliga gatan. Små tighta kurvor, eller tex mitt i stan runt en korsning. Tycker att det är rätt roligt även i laglig fart. Typ på 50väg med tight 90graders korsningar där man redan ser hur det ser ut bakom korsningen.

Men helst skulle jag också vilja hitta en asfaltbana. Asfalten på botkyrka mk är ju nästan obefintlig och rätt tråsigt. Finns det nån gocart bana kring stockholm eller liknande där man få åka typ vilken dag som helst?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Passa på att komma ut till Lunda flygfält ca 4 mil från Uppsala. Vi har öppet träningsläger nu och det är fortfarande söndag och måndag kvar! Det är tom en 85 cc hoj så ingen behöver känna sig långsam. Kör tills ni kräks för 300 kr per dag!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag skulle vilja säga att det till största del handlar om att det går för fort att svänga vänster till höger och tillbaka med en motardcykel för att man ska hinna flytta sig på hojen. I långa svepande kurvor funkar det bra men vi har inte så många sådana

Det finns förare som kör supermoto-vm och använder "knäskrapstekniken", så helt ogiltlig är den inte! Själv har jag provat det där lite, och på gokartbana gjorde det ca 2 sek att köra med fot ut ist för knäskrap. Då är jag ingen expert på knäskrap heller iofs, har bara provat två gånger me motarden.

Det jag hann se på den filmsnutten var kanske mer "sitta snett för att skrapa knä" än "hänga av med överkroppen för att få nytta av att flytta tyngdpunkten och vinna mindre lutningsvinkel" eftersom det var mest knä/underkropp som hängde av men överkroppen var kvar mitt över styret. Så det vinner man ingen hastighet på, men man blir ju av med lite barlast på knät :)

Been there done that! Fast bara på sporthoj...
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Sitt rakt upp alltid, när stövlar/pedaler börjar ta i är det dags att börja göra annorlunda och lyfta fötterna...
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
En motard känns ju inte heller helstabil om man hänger som en apa i sadeln. Det går ju alldeles utmärkt att skrapa fotpinnar utan att leka rysk cirkusakrobat :)
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Passa på att komma ut till Lunda flygfält ca 4 mil från Uppsala. Vi har öppet träningsläger nu och det är fortfarande söndag och måndag kvar! Det är tom en 85 cc hoj så ingen behöver känna sig långsam. Kör tills ni kräks för 300 kr per dag!

Fan att man såg det först nu då! E alldeles för bakis idag och imorn jobbar jag=( Kommer ni ha fler provapådagar?
 

Vaporize

#111 Supermoto
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CRF450-09 SM edition XR600R -86 Triumph Tiger 955i
Vi kommer att ha öppna träningar främst på Tisdagar framöver. :tummenupp

Alla är välkomna..såväl gatmotarder med rena nybörjare till EM-åkare.

Det enda kraven vi har är att ni byter ut kylarvätskan med glykol i till enbart vatten eller en blandning av vatten och waterwetter som går att köpa på Mekonomen.
Samt att ni har hojar med bra ljuddämpare då vi har hårda ljudkrav på banan.
Det kommer att kosta 200:- sen är det bara att (tuta) och slajda. :yoparty

Håll koll på Lundatråden för mer information.
// Thomas
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top