Varför använder inte fler laservarnare?

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
K8 blå/vit
wonderwizard skrev:
2082738 skulle vilja se Polisens min när jag kräver husrannsaken för att få genomsöka min bil.

eller höra åklagarens skratt när han försöker få det en sen kväll. (ja KVÄLL, lasern funkar då också, trots vad alla rykten säger)

Ja precis! :cool:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Mr Helmut skrev:
2082352 Sitter i tankarna kring att skaffa en laser/radar varnare.

Tittade på nätet och hittade lite olika saker om dessa även hörde jag av en medlem här som var jätte nöjd med sin.

Någon som har en sån monterat på motorcykeln? Någon som vet om den fakiskt är olaglig?

Har hört att folk har bilvit stoppade pg att radarn visar --- dom har stoppat bilen o dom sagt att dom inte viste att det satt en sån på bilen men dom har ej blivit av me körkortet pg att dom ej fick nogon mätnig, ps dom siktar på baklukan om dom ej får nogot utslag frammifrån vet folk som har både framm o bak kopplat till en ström brytare on/off så det kan va en annan bil som har störare :)

här hittar du dom som fungerar :7peta
http://www.ukspeedtraps.co.uk/blinder.htm

Robin Hood :tummenupp

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
dukewheelies skrev:
2082967 Det är inte den senaste...
Det finns dom som mäter från ca 400-800 m! :tomten

Polisen i Sverige får bara mäta upp till 400m max med Kustom Pro Laser.

Nya laserstörare är på g med en 75w Laserdiod per enhet :banana

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
fahrenheit skrev:
2082653 har dom en laservarnare/laserstörare som är av kännt märke så vet dom juh att den är till för att störa deras laser..

det bästa köpet enligt mig är de laservarnare som även låser/stör/försvagar deras laser under endast 1-3 sekunder, polisen som siktar vet inte om han siktar dåligt eller om du har en störare, framförallt inte eftersom att han får en signal på dig efter dessa sekunder..

då har du tid att sakta ner plus att gömma laservarnaren/störaren innan han eventuellt stannar dig..

Glöm inte att dessa är Olagliga!!! och dom beslagtas plus eventuella efterföljder för dig sker ifall dom ser den.

på hoj är det svårt att gömma undan, så sätt den undangömt så att den inte syns så bra.

Och sporthojar är till för att köra i 250 alltid......

När man hör sin laserstörare/varnare piper så givetvis bromsar du ner hastigheten och därefter slår du ifrån störaren och polisen blir glad äver att ha fått mätning på dig.

sandstream

Guest
wonderwizard skrev:
2082738 skulle vilja se Polisens min när jag kräver husrannsaken för att få genomsöka min bil.
eller höra åklagarens skratt när han försöker få det en sen kväll. (ja KVÄLL, lasern funkar då också, trots vad alla rykten säger)
Nu har du nog sett lite för mycket amerikansk film :hihi
En svensk polis får själv besluta om husransakan (även i fordon) om det är "fara i dröjsmål".
Enklare uttryckt, om det finns risk att den misstänkte förstör eller avlägsnar bevismaterial.

Niken

SNABB
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 -07 Röd/Vit
Läget

Har efter att läst era inlägg här kollat upp allt detta med en trafikpolis hos Skövde, eller kanske snarare Skara trafikpolis nu eftersom dom tydligen flyttat.

Det som någon skriver förbjöds på slutet utav 90talet är laserstörare. Jag har en sådan utav märket DLS och den funkar perfekt på upp till 600m och den köpte jag 98.

Har blivit stoppad och polisen har inte kunnat mäta alls och pga eb smart
placering hittar dom den inte heller.

Nästa grej är att dom måste enl honom mäta 2ggr vid för hög hastighet och har man då en varnare hinner man naturligtvis bromsa om man inte håller mer än c:a160-180km/h,
manär ju oftast beredd om man åker fort ju.

Böter för en varnare är upp till 3000:- och beslagtagning är ytters ovanligt.

Däremot är det riktigt vanligt att dom beslagtar störare då dom ser mycket allvarligare på dom.

Detta är vad jag själv erfar och vad han svarat så bilda en egen uppfattning.

Men jag kan garantera att köper ni en varnare utav märket Cobra 9700pro eller nya 9730 så funkar det perfekt, en billig försäkring mot körkortsförlust samt kameraskåp.

IronMike

Guest
Jag har laserstörare på bilen....räddat mig flertalet gånger då snyten haft laserkontroller. Dom klia sig i huvet å verka inte fatta varför dom inte fick mätresultat - skulle man bli stoppad, då ere bara att säga att det är en garageport-öppnare!

:tungan :fyllisar

Varnare funkar skit enl mitt tycke... testat sånt förr

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag kör med laservarnare, dock vet jag inte om den fungerar då jag ej har sett några blåbär sen jag monterade den.

Halva nöjet är ju att se cheyers förvånade blick när de stiger in i bilen och varnaren säger, "Testing! All systems ready". Riktig Knightrider-feeling :D

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Niken skrev:
2083515 Har efter att läst era inlägg här kollat upp allt detta med en trafikpolis hos Skövde, eller kanske snarare Skara trafikpolis nu eftersom dom tydligen flyttat.

Det som någon skriver förbjöds på slutet utav 90talet är laserstörare. Jag har en sådan utav märket DLS och den funkar perfekt på upp till 600m och den köpte jag 98.

Har blivit stoppad och polisen har inte kunnat mäta alls och pga eb smart
placering hittar dom den inte heller.

Nästa grej är att dom måste enl honom mäta 2ggr vid för hög hastighet och har man då en varnare hinner man naturligtvis bromsa om man inte håller mer än c:a160-180km/h,
manär ju oftast beredd om man åker fort ju.

Böter för en varnare är upp till 3000:- och beslagtagning är ytters ovanligt.

Däremot är det riktigt vanligt att dom beslagtar störare då dom ser mycket allvarligare på dom.

Detta är vad jag själv erfar och vad han svarat så bilda en egen uppfattning.

Men jag kan garantera att köper ni en varnare utav märket Cobra 9700pro eller nya 9730 så funkar det perfekt, en billig försäkring mot körkortsförlust samt kameraskåp.

cobra 9830(12 bands) är det jag funderar på, kostar lite men man vill ju ha det senaste:)

Men funkar den som störare också?

vart fan ska man montera en sån då :3freak hade ju tänkt montera på kåpglaset men om det nu är jävligt olagligt kanske de vore smartare å dölja.

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
på bilen kan jag förstå, men om du kör hoj, om du ändå tänkt smita undan varför inte bara ta bort reg plåt o sen bara åka? kan bli billigare.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
sandstream skrev:
2083510 Nu har du nog sett lite för mycket amerikansk film :hihi
En svensk polis får själv besluta om husransakan (även i fordon) om det är "fara i dröjsmål".
Enklare uttryckt, om det finns risk att den misstänkte förstör eller avlägsnar bevismaterial.

Nu pratar du om saker du inte vet något om hör jag.

Först & främst, så får dom genomsöka en bil, men bara om ett brott ÄR begått och dom är 100% säkra att bevismaterialet kan förstöras/avlägsnas. t.ex SER laservarnaren, SER en avsågad hagelbössa i baksätet, SER 25 liter hämbränt i kombidelen.

men om dom bara anar att det finns eller hört någon annan säga att det finns, så är det hörsägen & då måste dom ha husrannsaken. :fakta

Coola Ola

Guest
Borde det inte räcka med att byta ut varselljus (som jag, hör och häpna, har på min posörmotard) eller liknande mot en diod eller lampa med relativt hög effektsom lyser långt ner i det infraröda spektrumet?

Man borde kunna ha en enkel krets som pulsar ljuset för att ta ner effektförbrukning/värmeutveckling lite grann. Inte så haj på elektronik men en lampa som lyser av/på med typ 50ms intervall borde väl bli svalare än en som är konstant på?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Mr Helmut skrev:
2084275 cobra 9830(12 bands) är det jag funderar på, kostar lite men man vill ju ha det senaste:)

Men funkar den som störare också?

vart fan ska man montera en sån då :3freak hade ju tänkt montera på kåpglaset men om det nu är jävligt olagligt kanske de vore smartare å dölja.

Funkar ej som laserstörare bara radar & laservarnare fördel att den tar det numera vanliga Ku-band 13.400 GHz ± 25 MHz som används i sverige vilket många radarvarnare inte gör.

Vad ska den ha för huvudsakliga uppgift radar eller laser?

sandstream

Guest
wonderwizard skrev:
2084394 Nu pratar du om saker du inte vet något om hör jag. Först & främst, så får dom genomsöka en bil, men bara om ett brott ÄR begått och dom är 100% säkra att bevismaterialet kan förstöras/avlägsnas. t.ex SER laservarnaren, SER en avsågad hagelbössa i baksätet, SER 25 liter hämbränt i kombidelen.
men om dom bara anar att det finns eller hört någon annan säga att det finns, så är det hörsägen & då måste dom ha husrannsaken. :fakta
Nej, jag vet mer om det här än du gör tydligen :tungan

För att få göra en husransakan, tex i en bil, måste polisen ha ett tillstånd, det räcker dock med ett muntligt, och det ska komma från en åklagare eller en förundersökningsledare.
Misstanken om brott räcker och som jag skrev ovan "fara om dröjsmål", dvs att polisen på platsen anser att den misstänkte kan förstöra/göra sig av med bevismaterial.

Om polisen riktar lasern mot en bil och inte får någon träff kan de stoppa bilen, ringa sitt yttre eller inre befäl (om det yttre befälet inte är med vid kontrollen) för att få ett muntligt tillstånd för en husransakan då de båda befälen räknas som förundersökningsledare.

Så ligger det till :mattias

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Fz1-N -08
nej det är inte försent om de hinner skjuta. under den tiden som polisen siktar in dig hinner du bromsa. tro mig jag vet. vad det gäller skåp e de likadant. den känner av skåpet så långt innan att du hinner bromsa. laserstörare är det dummaste du kan använda!! då fattar polisen att du har en sådan. :3freak

Bifogat

• 24300_1.jpg
    24300_1.jpg
    22.9 KB · Visningar: 183
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...