Varför använder inte fler laservarnare?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Naurin skrev:
2086627 Ponera att man använder en laserstörare. Polisen skjuter på en (med laser!), den börjar varna, jag sänker hastigheten och slår av störaren, allt inom loppet av 4-5sekunder. Blir polisen väldigt misstänksamma om de inte fått fram några mätdata under den tiden? Är det svårt för dem att sikta med lasern så de tror att de kanske bara missade i början?
Beror lite på förhållandena, men det förekommer att de även under normala förhållanden inte får låsning direkt, utan får söka av målet med lasern (t.ex. att på bilen byta målyta från taket/vindrutan när man kommer över ett backkrön, till regskylten). Om du sänker farten direkt när du hör laservarningen och slår av, så ska det nog klara sig i de flesta fall. Får de ingen låsning alls, lär de fatta vad som är på gång.

Det stora problemet med bilar är annars att träffytan är så stor. Effektiviteten på en störare är ju som bäst om lasern riktas rakt mot det område där störaren sitter. Någon som har koll på hur moderna störare som t.ex. sitter innanför en vindruta, fixar lasermätning mot regskylt ? En hoj med mindre träffyta är lättare att skydda (men där känns sån utrustning inte lika "nödvändigt").
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Var kan man köpa laserstörare? :confused:
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
TomK skrev:
2087100 Beror lite på förhållandena, men det förekommer att de även under normala förhållanden inte får låsning direkt, utan får söka av målet med lasern (t.ex. att på bilen byta målyta från taket/vindrutan när man kommer över ett backkrön, till regskylten). Om du sänker farten direkt när du hör laservarningen och slår av, så ska det nog klara sig i de flesta fall. Får de ingen låsning alls, lär de fatta vad som är på gång.

Det stora problemet med bilar är annars att träffytan är så stor. Effektiviteten på en störare är ju som bäst om lasern riktas rakt mot det område där störaren sitter. Någon som har koll på hur moderna störare som t.ex. sitter innanför en vindruta, fixar lasermätning mot regskylt ? En hoj med mindre träffyta är lättare att skydda (men där känns sån utrustning inte lika "nödvändigt").

Så bra, vore jobbigt om man skulle behöva köpa ny utrustning varje gång de skjutit på en för att de stannar än och konfiskerar grejerna.

Angående din fråga om träffyta så illustrerade de det på någon tillverkares hemsida. de höll upp en cirkel framför bilen (som då skulle föreställa laserstrålen), den hade en diameter som räckte en bit in på varje strålkastare när de höll upp den framför bilen.
 

sandstream

Guest
sgtpepper skrev:
2086462 Vafan, är du inte klok! Drar du upp riktiga lagtexter här på SH? Vet du inte att all form av "juridisk" argumentation här på SH skall baseras på hörsägen, vandringsmyter och folks fantasier? Du kan ju inte helt plötsligt börja leverera riktiga lagtexter förstår du väl, var skall det sluta?
Jag lovar att det inte ska hända igen :rodnar
gurra snurra skrev:
2086565 Har du egen erfarenhet :lol
Nope, jag har klarat mig :)
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Kent W skrev:
2086416 Om man får alla att åka 20km/tim.......hur många skulle dödas och skadas då....?

I Dalarnas län byggde man om en mycket olycksdrabbad väg, en väg där ett
antal människor mist livet varje år, och uppnådde en i princip total "nollvision".

Kameraskåpen som nu håller på att sättas upp kommer att kosta 700milj...
och att hålla apparaten igång att studera de bilder som inte matchar
passfotot på ägaren....ja det vet man inte än....men den som lever får se.

Tror inte heller att man kan fånga en enda rattfyllerist med dom......men vi
kan ju alltid fortsätta att "gulla" med dom....alkolås tex. Det hjälper säkert.

Tror fortfarande att det enda som hjälper är att FORDONSFÖRARNA..tar sitt
ansvar för sitt fordons framfart i trafiken, och att samhället, polisen, får
möjlighet att kontrollera detta på ett "verkligt sätt"...kamerskåpen kommer
bara att bidra till fler sätt att "komma" undan.

KentW

Polisens insatser inom trafiksäkerhetsområdet kommer ju inte att minska bara för att det sitter kameror efter vägarna. Det kommer i ännu större utsträckning att utföras alkoholutandningsprov än tidigare, i alla fall är målet att så ska ske. Trafikkontroller kommer också att bli en större del av varje polismans ansvar. Det kommer inte längre bara vara trafikpolisens uppgift att övervaka trafiken.

De miljoner som kamerorna kostar och kostnaderna för att granska och lagföra kommer att tjänas in ganska snabbt i minskade sjukvårdskostnader och färre antal döda om man ser till den totala samhällsekonomin. Det går inte att jämföra 700 miljoner i kostnader mot de intäkter man får in i bötesbelopp av alla fortkörare. Det finns många studier på området, både från Sverige och från andra länder som visar nyttan med kameraskåpen. Sen kan man ju tycka vad man vill om dem...

Det bästa är ju naturligtvis, som du också nämner, att vägen är så pass säker att inga olyckor sker. Den bästa vägen ur olyckssynpunkt är motorvägen. Problemet är bara att motorvägar kan kosta 100 000 kr per meter att bygga. En kompromiss som fungerar nästan lika bra är 2-1-2 vägarna med ett vajerräcke i mitten. Dessa vägar kostar endast några tusen per meter väg men det kommer att ta bra många år innan de flesta vägar håller den standarden.

Att kameraskåpen kommer att bidra till flera sätt att komma undan vet jag inte riktigt om jag håller med dig om. De flesta trafikanter kommer inte att skaffa en laservarnare bara för att flera kameraskåp kommer upp efter vägarna. Däremot tror jag att många fler kommer att sänka farten för att slippa att sitta och oroa sig för att bli fångad på bild. Som du skriver i ditt inlägg så är det bästa att fordonsförarna tar sitt ansvar och kameraskåpen kommer att bidra till detta.

Det har även myntats ett relativt nytt begrepp inom polisens trafiksäkerhetsarbete som kallas "aggressiv körning". Det kan vara tex. för kort avstånd till framförvarande, olaglig tävling på väg eller en körstil som inkräktar på andra medborgares säkerhet (bakhjulskörning kanske :)). Övervakningen av aggresiv körning ska öka och flera än tidigare ska rapporteras.

Laservarnare eller ej... vill man betala flera hundra för att öka sina chanser att dö eller skadas i trafiken, för att göra en tidsvinst på några sekunder per dag (om ens det), så är det väl upp till var och en.

Krama varandra i trafiken :) :)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
dukewheelies skrev:
2082523 Ha ha antingen skojar du eller så vet du inte så mkt om detta ämne?
Intressant argumentationsteknik - vad eller vilket syftar du på?


Angående om man hinner reagera eller inte

När laservarnaren varnar så är mätningen redan gjord - att det krävs 2 mätningar har jag inte hört talas om och det kan vara svårt att bevisa att polismannen inte gjort det - man har inte ens rätt att ta del av mätvärdet.
mätningen visas bara på display och sparas inte på något sätt.

Max avstånd är 400m men den fungerar på betydligt längre avstånd.
Om dom börjar skicka på längre avstånd så hinnar man bli varnad.

När TV har visat poliser som mäter med laser så har jag sett att de "fiskar" dvs de skickar stråle tills de får en låsning och då kan man få en såpass tidig varning så att man skulle kunna hinna att bromsa ner farten.

Tänk på att man har minst 1s reaktionstid och sen ska man lägga till tiden för att nå broms och att få ner hastigheten

Jag tror också att man måste träna sig i vad man ska göra när man får en varning för risken är att man slösar bort värdefulla sekunder medans man undrar vad det är som låter (om man nu inte råkar ut för kontroller ofta förstås)

Det som funkar är laserstörare med varnarfunktion - då stör den ut i några sekunder och man hinner vidta åtgärder. Därefter slocknar störningen och polisen får sin mätning och är nöjd...

Laser"pistoler" av vissa modeller talar dock om att den blir störd genom att visa en kod.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
UltraMarine skrev:
2089784 Intressant argumentationsteknik - vad eller vilket syftar du på?


Angående om man hinner reagera eller inte

När laservarnaren varnar så är mätningen redan gjord - att det krävs 2 mätningar har jag inte hört talas om och det kan vara svårt att bevisa att polismannen inte gjort det - man har inte ens rätt att ta del av mätvärdet.
mätningen visas bara på display och sparas inte på något sätt.

Max avstånd är 400m men den fungerar på betydligt längre avstånd.
Om dom börjar skicka på längre avstånd så hinnar man bli varnad.

När TV har visat poliser som mäter med laser så har jag sett att de "fiskar" dvs de skickar stråle tills de får en låsning och då kan man få en såpass tidig varning så att man skulle kunna hinna att bromsa ner farten.

Tänk på att man har minst 1s reaktionstid och sen ska man lägga till tiden för att nå broms och att få ner hastigheten

Jag tror också att man måste träna sig i vad man ska göra när man får en varning för risken är att man slösar bort värdefulla sekunder medans man undrar vad det är som låter (om man nu inte råkar ut för kontroller ofta förstås)

Det som funkar är laserstörare med varnarfunktion - då stör den ut i några sekunder och man hinner vidta åtgärder. Därefter slocknar störningen och polisen får sin mätning och är nöjd...

Laser"pistoler" av vissa modeller talar dock om att den blir störd genom att visa en kod.


Kör du med laservarnare?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
UltraMarine skrev:
2164823 Ur Ekerö lokalblaska 8:e maj 06

jo men de blir väll inte värre än böter då:)

Nu har jag tagit bort min för är orolig för denna mc-vecka hos snuten så försöker köra lungt nu:)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1836

En som verkligen funkar...

Hellre att dom tar jammern + få böter för det, blir inte nämnvärt mycket dyrare än fortkörningsböter, men framför allt man får behålla kortet !

Hade en på min bil, hjälpte mig 2ggr och därav spara in sig själv.

JA DU SA DE FÖR HELVETE!!!

De räcker nu för fan, jävla tjat om dendär jävla varnaren!!!!
 

noGAS

McGyver
Gick med
26 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Triumph 600 TT
JA DU SA DE FÖR HELVETE!!!

De räcker nu för fan, jävla tjat om dendär jävla varnaren!!!!



Ops nån som inte fått sig nåt på länge, det är ingen varnare utan en störare :arsele

Tog bort inlägget eftersom du blev så förbannat upprörd och jag är mån om din hälsa och vill ogärna att du hänger dig i elementet. :yoparty

Nä vars, men tar bort det eftersom det verkar störa folk.
 
Last edited:

P!

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
allt det här snacket om vad polisen får göra och inte göra, är det ingen här som har vart med i verkligheten utan bara läst och lyssnat på hörsägen och paragrafbösar?

Kroppsvisitation får självklart en Polis göra utan särskilt mkt tjaffs och min bil har blivit genomsökt en hel del ggr av mer eller mindre underliga anledningar. Och att sen dra någon kommentar om att har du tillständ osv brukar mest bli utskrattat och i värsta fall får du stå som en böse i tre min så har de ett sådant mmuntligt som ett befäl kan ge. Hemmet är enligt min erfarenhet lite svårare att komma ¨t men finns det minsta lilla misstanke eller skäl så går det också. Jag kan kanske inte alla regler men det härär vad jag har upllevt i alla fall. Ni får gärna rätta mig om jag har fel osv MEN det är så här dett gått till och poliser kan mer eller mindre bara hitta på någon anledning, som ex inträffade mig, blev bojjad och visiterad pga jag verkade påverkad hahaha jag var absolut nykter och ifrågasatte bara deras jobb hahaha.

Ang laservarnare så är det väl som alltid i sverige, klart man ska kunna köra lite för fort (dagens bilar är konstruerade bra o bla bla bla) men sen när olyckan är framme då är det nackskott på den jäveln som körde för fort.
Hastighetsgränserna är lagstadgade och antingen följer man dem eller så chansar man o får ta ev straff. Som du kan ju skita i att betala på konsum också men du kanske blir tvungen att stå för det.

Men sen sätter sig viissa supermän sig över lagen.

Och jag chansar väl rätt ofta om nu någon skulle kalla mig moralkärring osv..handlar inte om det..
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Dessa e ju inte så smidiga att montera på ett bra sätt på en MC. Borde man inte kunna plocka isär en och montera in den i hjälmen?
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
men en låda som stör snutens laser lär ju dom bli surare för. Men ok, vad skulle du rekommendera i den vägen...?

Dessa e ju inte så smidiga att montera på ett bra sätt på en MC. Borde man inte kunna plocka isär en och montera in den i hjälmen?

dessa vilka?
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top