Kent W skrev:
2086416 Om man får alla att åka 20km/tim.......hur många skulle dödas och skadas då....?
I Dalarnas län byggde man om en mycket olycksdrabbad väg, en väg där ett
antal människor mist livet varje år, och uppnådde en i princip total "nollvision".
Kameraskåpen som nu håller på att sättas upp kommer att kosta 700milj...
och att hålla apparaten igång att studera de bilder som inte matchar
passfotot på ägaren....ja det vet man inte än....men den som lever får se.
Tror inte heller att man kan fånga en enda rattfyllerist med dom......men vi
kan ju alltid fortsätta att "gulla" med dom....alkolås tex. Det hjälper säkert.
Tror fortfarande att det enda som hjälper är att FORDONSFÖRARNA..tar sitt
ansvar för sitt fordons framfart i trafiken, och att samhället, polisen, får
möjlighet att kontrollera detta på ett "verkligt sätt"...kamerskåpen kommer
bara att bidra till fler sätt att "komma" undan.
KentW
Polisens insatser inom trafiksäkerhetsområdet kommer ju inte att minska bara för att det sitter kameror efter vägarna. Det kommer i ännu större utsträckning att utföras alkoholutandningsprov än tidigare, i alla fall är målet att så ska ske. Trafikkontroller kommer också att bli en större del av varje polismans ansvar. Det kommer inte längre bara vara trafikpolisens uppgift att övervaka trafiken.
De miljoner som kamerorna kostar och kostnaderna för att granska och lagföra kommer att tjänas in ganska snabbt i minskade sjukvårdskostnader och färre antal döda om man ser till den totala samhällsekonomin. Det går inte att jämföra 700 miljoner i kostnader mot de intäkter man får in i bötesbelopp av alla fortkörare. Det finns många studier på området, både från Sverige och från andra länder som visar nyttan med kameraskåpen. Sen kan man ju tycka vad man vill om dem...
Det bästa är ju naturligtvis, som du också nämner, att vägen är så pass säker att inga olyckor sker. Den bästa vägen ur olyckssynpunkt är motorvägen. Problemet är bara att motorvägar kan kosta 100 000 kr per meter att bygga. En kompromiss som fungerar nästan lika bra är 2-1-2 vägarna med ett vajerräcke i mitten. Dessa vägar kostar endast några tusen per meter väg men det kommer att ta bra många år innan de flesta vägar håller den standarden.
Att kameraskåpen kommer att bidra till flera sätt att komma undan vet jag inte riktigt om jag håller med dig om. De flesta trafikanter kommer inte att skaffa en laservarnare bara för att flera kameraskåp kommer upp efter vägarna. Däremot tror jag att många fler kommer att sänka farten för att slippa att sitta och oroa sig för att bli fångad på bild. Som du skriver i ditt inlägg så är det bästa att fordonsförarna tar sitt ansvar och kameraskåpen kommer att bidra till detta.
Det har även myntats ett relativt nytt begrepp inom polisens trafiksäkerhetsarbete som kallas "aggressiv körning". Det kan vara tex. för kort avstånd till framförvarande, olaglig tävling på väg eller en körstil som inkräktar på andra medborgares säkerhet (bakhjulskörning kanske
). Övervakningen av aggresiv körning ska öka och flera än tidigare ska rapporteras.
Laservarnare eller ej... vill man betala flera hundra för att öka sina chanser att dö eller skadas i trafiken, för att göra en tidsvinst på några sekunder per dag (om ens det), så är det väl upp till var och en.
Krama varandra i trafiken