varför ATI-Graffekort?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Köper en dator där det 'råkar' följa med ett ATI Radeon 9600 128...
Tänkte att det var på tiden man ger något annat förutom GeForce en chans!
Vilken Bummer säger jag bara, funkar fint i vanliga applikationer, men ett spel!!! Glöm det... Det hänger upp sej diiiiirekt, ibland kanske man hinner med 10-15 sekunder innan crasch.

Någon som har nån idé vad som är fel?!?! (AMD64 3200+ 1G ram).
Allt förutom "värme problemet"... Har testat många drivisar nu.
Kört kortet på ultra-låg kvalité oxå, men ingen skillnad.
En grej är att ljudet stakar sej samtidigt som kortet hänger sej,
men vad vet jag?! kanske är vanligt det med :va

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Har du både ATI:s nyaste driver och nyaste DirectX? Jag har ett Radeon 9700 och det har aldrig krånglat i vare sig Windows 2000 eller Linux.

Har du provat flera spel för att utesluta att det är ett spel det är problem med?

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Ninjaboy skrev:
Har du provat flera spel för att utesluta att det är ett spel det är problem med?

Har XP-Home
Testat Enemy territory, MotoGP2, Q3... Mfl.
Fattar inte varför det inte funkar.
Kommer snart slita bort det lilla jag har kvar av mitt hår! :4skrika

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det är med ganska stor säkerhet drivarproblem du har.
Det är väl som vanligt, problemet sitter nånstans mellan ryggstödet på din stol och skärmen. :tungan

Stavfelet skrev:
Har XP-Home
Testat Enemy territory, MotoGP2, Q3... Mfl.
Fattar inte varför det inte funkar.
Kommer snart slita bort det lilla jag har kvar av mitt hår! :4skrika

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Stavfelet skrev:
Köper en dator där det 'råkar' följa med ett ATI Radeon 9600 128...
Tänkte att det var på tiden man ger något annat förutom GeForce en chans!
Vilken Bummer säger jag bara, funkar fint i vanliga applikationer, men ett spel!!! Glöm det... Det hänger upp sej diiiiirekt, ibland kanske man hinner med 10-15 sekunder innan crasch.

Någon som har nån idé vad som är fel?!?! (AMD64 3200+ 1G ram).
Allt förutom "värme problemet"... Har testat många drivisar nu.
Kört kortet på ultra-låg kvalité oxå, men ingen skillnad.
En grej är att ljudet stakar sej samtidigt som kortet hänger sej,
men vad vet jag?! kanske är vanligt det med :va
OM du har kollat kylningen & drivarna på kortet så kan du börja med att försöka uppdatera moderkortets BIOS.
Fungerar inte det så är det FORMAT C:som gäller. Till 99% så ska det fungera nu.
Men om det inte gör det så måste jag fråga hur många hårddiskar, fläktar cd/dvd spelare har du & lite annat smått och gått. För har du otur så kan det vara nätagget som är för svagt.
Är det mindre än ett år sedan du köpte kortet så kan du återställa det/reklamera

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
R1 Uffe skrev:
uppdatera moderkortets BIOS.
Fungerar inte det så är det FORMAT C:
hårddiskar, fläktar cd/dvd spelare.
För har du otur så kan det vara nätagget som är för svagt

Har lagt in de nyaste VIA 4in1 dirivisarna, händer inget!
vet inte riktigt vad det är som händer, men när jag kollar på maskinvaran så finns det 2st(??!!) grafikkort, ett "Connet radeon 9600 128 AGP" & ett "Connect radeon 9600 128 PCI sekundär"
Och vaF-N betyder det?!
Trodde att det skulle stå "ATI Radeon...."
Men som sagt, vad vet jag! :brinnerup
Kollade lite på "processer" det körs 2st av [via(någonting.dll)] & 2 st [Ati(någonting.Dll)] samtidigt! Kan det vara riktigt?

Köpte en komplett data. allt var klart i den,
1st HD 200GB
1st DVDRW
1st 3,5'
That's it!

Får väl anta att de som byggde ihop den vet att det ska fungera...
Dvs ett via k8 (nånting Mbord)
Hittade ett forum där någon föreslog att höja volten på AGP-porten... men vaffan.. det finns ingen sådan inställning i BIOS'en måste man bygla direkt på
Mbordet eller vad?!?!

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Stavfelet skrev:
vet inte riktigt vad det är som händer, men när jag kollar på maskinvaran så finns det 2st(??!!) grafikkort, ett "Connet radeon 9600 128 AGP" & ett "Connect radeon 9600 128 PCI sekundär"
Och vaF-N betyder det?!

Grafikkortet heter väl kanske Connect även om det är ett ATI Radeon chip på. Använder du de drivar du fick med från korttillverkaren? Det brukar jag aldrig göra, gå till ATI och ladda hem hos dem i stället.

Att det är två enheter är helt normalt i dag, kortet klarar att driva två skärmar, t ex TV-utgång. Bry dig inte om den sekundära nu till att börja med.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Ninjaboy skrev:
Grafikkortet heter väl kanske Connect även om det är ett ATI Radeon chip på. Använder du de drivar du fick med från korttillverkaren? Det brukar jag aldrig göra, gå till ATI och ladda hem hos dem i stället.

Att det är två enheter är helt normalt i dag, kortet klarar att driva två skärmar, t ex TV-utgång. Bry dig inte om den sekundära nu till att börja med.

Ok. Nja jag laddade ner catalyst 4.11 eller vad de nu heter.

Sedan det där med att avinstallera drivrutiner... Hur ska jag igentligen gå tillväga?! Hittade en ATI-avinstallerings progg, men när man raderat alla display-drivrutiner, startar om datorn. Då hittar den kortet och installerar automatiskt in en standard drivis för just mitt kort... betyder det att jag kommer att "dubbel installera" catalyst-drivisen åvanpå gamla? Eller är det Ok att det blir så?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag brukar inte vara så noga med att avinstallera men om du vill kan du ju sätta den i VGA/SVGA eller vad det heter, det är en standarddriver som följer med Windows och alla kort klarar att använda den. När du bootat om med den så kör du igång Catalyst-programmet.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Stavfelet skrev:
Har lagt in de nyaste VIA 4in1 dirivisarna, händer inget!
Och vaF-N betyder det?!
Men som sagt, vad vet jag! :brinnerup
Kollade lite på "processer" det körs 2st av [via(någonting.dll)] & 2 st [Ati(någonting.Dll)] samtidigt! Kan det vara riktigt?

Köpte en komplett data. allt var klart i den,
1st HD 200GB
1st DVDRW
1st 3,5'
That's it!

Får väl anta att de som byggde ihop den vet att det ska fungera...
Dvs ett via k8 (nånting Mbord)
Hittade ett forum där någon föreslog att höja volten på AGP-porten... men vaffan.. det finns ingen sådan inställning i BIOS'en måste man bygla direkt på
Mbordet eller vad?!?!

Det är normalt att det är 2 grafikkort "installerade". Så är det på min dator med och allas som jag har kollat på.

Det står connect pga att "Connect 3d" har gjort kortet, som någon annan nämnde.

Nätdelen tror jag inte det är för när nätdelen inte orkar så startas bara dator om "utan anledning". Det brukar inte hänga sig pga det.

Jag hade formaterat och börjat om från scratch. Först med att installera dom nödvändiga drivisarna, dvs 4in1 och grafikkortets. sen testa att spela nåt. Funkar det så går du vidare och installerar en sak i taget och rätt vad det är kanske det inte funkar och då vet du vad felet är.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
ATI Radeon 9600 128 är långt ifrån det bästa. Villket märke och villken modell?

Finns vissa 9600 128MB som kom med 64bitars minnesbuss, det är kasst.
Att de sedan har 8 pipelines tror jag det var, antagligen mindre gör ju inte saken bättre.

Dra inte alla ATi över en kam ATI X800XT PE smiskar det mesta :)

Edit: Kollade precis upp ditt kort.

Att du inte kan spela något krävande spel är ganska självklart.
Kortet är inte gjort för det alls tyvär =/. Lågbudgetkort för att ens kunna få bild på datorn. Så vill du spela så rekomenderar jag dig ett annat, har du dåligt med pengar så är 9600XT lysande, jag har 9600PRO, kan smiska farcry utan hack.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
The-PatriX skrev:
ATI Radeon 9600 128 är långt ifrån det bästa. Villket märke och villken modell?

Finns vissa 9600 128MB som kom med 64bitars minnesbuss, det är kasst.
Att de sedan har 8 pipelines tror jag det var, antagligen mindre gör ju inte saken bättre.

Dra inte alla ATi över en kam ATI X800XT PE smiskar det mesta :)

Edit: Kollade precis upp ditt kort.

Kortet är inte gjort för det alls tyvär =/. Lågbudgetkort för att ens kunna få bild på datorn. Så vill du spela så rekomenderar jag dig ett annat, har du dåligt med pengar så är 9600XT lysande, jag har 9600PRO, kan smiska farcry utan hack.

Han har inte prestandaproblem utan stabilitetsproblem. :7peta

MikkE

Guest
konstigt. jag har ATI Mobility Raedon 9700 128Mb med WinXP.. har inte krånglat någonting och grafiken slår ut måååånga andra! helnöjd!

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Radeon X800 Pro, inga problem.
9800 Pro innan, samma sak där.

aldrig haft strul.
avinstallera alltid drivaren innan du slänger på nyaste.
Provade nya control-center kittet, men bytte tillbaka.

/N

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Har lagt in 14.12Beta drivisen och fått motoGP2 att funka...litegrand iaf :)
börjar med att det hänger sej diiirekt å det blir svart skärm, var bara ta ctrl+alt+del och sedan alt+tab tebaka till spelet.. Kabooom, nu har jag bild :yoparty
The-PatriX skrev:
Kollade precis upp ditt kort.

Spelar spelet med fullt på allt vad kvalite heter (enligt spelets video-config).
nu är det bara det att det frös ordentligt igen... denna ggn var det förmodligen värme, för det var väääldigt hett på flänsarna (btw finns ingen fläkt på kortet) :rolleyes:

Aja, jag skiter i detta, inte meningen att man ska strula till det bara för att kunna lira ett simpelt spel. Jag har beställt ett *host* geforce 6800 Ultra..
Men man får tacka för förslag!

Edit: EndItAll är väldigt bra när det gäller att få detta kort att fungera...

Last edited:

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Kawa ZX12r
Jag kör ett simpelt ATI9200 på min P42400celeron och det funkar bra.Var dock tvungen att sätta in ett ljudkort för att allt skulle flyta (hade integrerat ljudkort tidigare). Har kört Doom3 som är väääldigt krävande, funkar ganska bra. Så min fråga är väl: Vad har du för ljudkort?

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hade också stabilitetsproblem med mitt 9600XT.

Lösningen var att slå PÅ fastwrites i BIOS! Vanligtvis stänger man ju av den funktionen för att den ger ingen prestandaskillnad och skapar oftast stabilitetsproblem. När jag testade att installera Omega-drivers (modifierade drivrutiner för ATI) så kom det upp en dialogruta som tipsade om att man kunde slå på fastwrites för att få systemet stabilare om man hade ett 9600 -kort (eller så stod det 9800) men det funkade iaf.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Ninjaboy skrev:
Han har inte prestandaproblem utan stabilitetsproblem. :7peta

Dåliga saker som måste jobba hårt har en tendens att krasha :7peta
:tungan

Även en av tillverkarna på GF 6800Ultra hade sådana problem, den klarade inte av sig egna standard klockning. De som hade den dåliga serien fick byta sina kort eller klocka ner dem.

Prova att klocka ner kortet, antagligen minnena som inte hänger med.

Annars så kan du ju testa med att sätta en fläkt mot kortet :)

Coola Ola

Guest
Det skulle ju kunna vara så att du faktiskt har ett defekt kort.....

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...