Varför betalar inte du för musiken?

Varför betalar inte du för musiken?


  • Antal röstningar
    0

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är både för snål och för bekväm. Sen så är ju utbudet för bra på nätet! Inte fan skulle jag ha ca 1000st cd-skivor i hyllan, men nu har jag istället 1000+ album på datorn istället.
På det här viset hittar man ju musik man aldrig skulle få höra annars, du kan ju inte köpa plattor och hoppas på att de är bra. Och det finns ju ingen tid till att stå och provlyssna i butiken.

Nej, de "stackars" musikerna får väl hitta bättre sätt att tjäna pengar, mina får de inte. Och pallar de inte med det så får de väl sluta lira, det kommer alltid någon annan som levererar bra musik.
Dock så kan jag tänka mig att köpa deras media på nätet om jag gillar det jag hör OCH om det går att få i mycket hög kvalitet, typ DVD-audio/Sacd. För vettiga pengar that is, inte 200:- för 10-12 låtar :mad:
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Jag betalar för musiken jag lyssnar på. (föredrar faktiskt cd-skivor)
En artist har jag laddat hem men ej betalat för helt enkelt för att jag inte fick tag i deras cd...
Jag laddar även ner musik som jag inte betalar för och oftast lyssnar jag bara någon minut på det men behåller det på hårddisken.

Ett problem är att det tar för lång tid för cd-skivan att dyka upp efter det att den spelas i radio vilket gör att folk laddar hem och hinner tröttna innan skivan dyker upp.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Betalar inte för skivor då de är hutlöst dyra men kan tänka mig att betala för nedladdning den dagen det fungerar lika smidigt som piratalternativet. Varför betala 10kr för en låt när den är enklare att ladda ner och inte har DRM skydd på valfri torrentsida.....

Nokia/SE musikbutik i mobilen verkade först vara en bra idé, att kunna dra hem några låter när man sitter på bussen och tröttnat på musiken vore kanon. Ända tills man insåg att låten kostar 10kr till butiken och sen är där 50kr i trafikavgift för att ladda ner den.:huvet

What he said. Jag tror de skulle tjäna på att börja sälja MP3or utan DRM. De som vill pirata skiten gör det ju ändå, så DRM hindrar egentligen ingenting. Jag skulle hellre bella 5 spänn per låt och få en högkvalitativ MP3a med korrekt ID3-taggning, som det ser ut idag på DC++ är det 1 av 5 låtar som håller måttet.

Lite som de här varningsskyltarna från FBI och filmbranschen som föregår hyrfilmer. Man kan inte fastforwarda, utan tvingas läsa hur fel det är att pirata varje gång man hyr en film. Men eländet drabbar bara dem som faktiskt betalar för filmen, de som piratar ser aldrig skylten, för den är förstås bortklippt i PB-versionen.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Moraliskt sätt tycker jag att man ska betala för sig, då musiken är någons jobb.
Men när allt finns "gratis" framför näsan så laddar jag ner likförbannat, dubellmoral :tummenupp

Så länge det finns gratis och ingen blir direkt drabbad av det (det är ju inte som att sno fysiska ting), så kommer jag nog ladda ner även om det skulle finnas en smidig lösning på nedladdning lagligt.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
What he said. Jag tror de skulle tjäna på att börja sälja MP3or utan DRM. De som vill pirata skiten gör det ju ändå, så DRM hindrar egentligen ingenting. Jag skulle hellre bella 5 spänn per låt och få en högkvalitativ MP3a med korrekt ID3-taggning, som det ser ut idag på DC++ är det 1 av 5 låtar som håller måttet.

Prova What istället för DC så har du samma musik fast i lossless och med helt korrekta taggar.

*EDIT* Den dagen musikbranschen inser hur förlegat mp3 är som format så ska jag börja fundera på att kanske nån gång betala för det jag tar hem. Som det är nu så är ju utbudet av lossless rätt litet om man köpa musiken digitalt, och när du väl hittar den så kan inte iTunes spela upp skiten vilket som.. Bra grejjer!
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Du missade mig i omröstningen. Kultur är aldrig gratis även om du värderar tiden till noll - det finns alltid någon form av produktionskostnader på kultur och vill du inte ha enbart gatumusikanter så blir kostnaden betydande.

Jag betalar förvisso ibland för musik (hårdrockskonserter oftast) men i princip blir svaret "för att jag inte behöver". Varje dag året runt ordnas det gratis konserter i Stockholm. Och jag anser det inte vara värt att betala för en CD-skiva och få lite bättre ljudkvalitet än från datorn. Varje dag får jag nätverksförfrågningar från band på myspace så jag har mer musik att lyssna på än jag behöver.

Att betala en CD-skiva i en butik för att stödja en artist brukar vara närapå bortkastat såvida det inte gäller en lokal artist på litet eller eget skivbolag och som därmed får intäkterna själv. Däremot tar jag emot gåvor från folk på internet :-D

Min egna musik är såklart gratis att lyssna på via datorn men ska ändå börja ge ut musik på CD - för de som vill betala för lite bättre ljud (CD-skivorna kommer också innehålla en del saker jag inte kommer lägga ut på nätet).

Jag tar mig ibland friheten att posta tex spelfilmklipp på youtube och jag låter andra göra samma sak - vill någon göra covers, sampla mina låtar, sno videon och sprida den fritt på nätet eller låna ljudet osv (dvs digital kopiering) så går det bra - däremot skulle jag jaga ned folk med yxa om de påstår sig ha skrivit mina låtar. Och skulle jag få veta att någon säljer dem utan min inblandning skulle jag försöka sätta branschen på dem.

Ett av alstren jag planerar funderar jag på vinyl som komplement - mest för ljudet. CD (44.1kHz) är inte tillräckligt bra - och SACD och DVD Audio har floppat.

I framtiden (10 år) är jag helt övertygad om att det kommer en ny digital standard med kanske 8 ggr högre samplingsfrekvens och vid det laget har storlek på digitala minnen och hårddiskar anpassat sig till detta. Konstverken kommer medfölja i högupplöst version till HD-tv:n. Alla konsumenter kommer då vara glada.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Laddar ned en del musik, musikvideor och filmer fran natet. Varfor? Jo,bl a for att de inte finns att fa tag pa, lr att for att jag ar osaker pa titeln o.s.v

I det fall det ar mojligt, koper jag det, men bara fran svenksa aterforsaljare.

Musik i MP3 format l´ter langt ifran lika bra som wav. Men vad gora? Battre an inget alls.
 

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Östergötland
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Min Sony Walkman kan tyvärr inte spela upp lossless-format. :( Hittade (förstås) ingenting när jag googlade på WHAT, kan du droppa en länk eller något?

Han menar nog Torrentsiten What.
Den & waffles uppkom efter OiNK slog igen.

Edit:
Skivbolag producerar så mycket skit, varför ska jag hjälpa till att lansera nya Amy Diamond & allt annat jävla skit som spelas på radio m,m

Försöker inte lura mig själv längre, har alltid sagt att jag skulle köpa musiken om pengarna gick direkt till artisten.
(Lyssna på dom på Myspace och sedan kunna gå till deras hemsida och köpa låtar billigt därifrån) men det är så jävla lätt att tanka ner allt man vill ha så jag skulle nog inte ens göra den om så var fallet... hela fildelningen har gått för snabbt för alla bolag m,m
Vissa bygger vindskydd när det blåser andra bygger väderkvarnar!
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, det förstås, det kanske är bra att det inte blev något av reaktorn som skulle byggas i berget i någon stockholmsförort heller...
Den hade dom ju redan börjat spränga bergrum för, undra vad dom används till i dag?

Finns.. Jag sprang runt där som liten pillt o busa..
konstig hudfärg jag har,hmmm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ågestaverket

Brandförsvaret har det som övningsområde nu
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
... varför betalar inte du för mus...

det gör man ju varje gång man laddar hem musik på nätet, mitt modem är fan inte gratis att nyttja, comhem kräver mej på 200:- riksdaler varje månad, sen om comhem inte betalar artisten ifråga är inte mitt bekymmer!!
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
... varför betalar inte du för mus...

det gör man ju varje gång man laddar hem musik på nätet, mitt modem är fan inte gratis att nyttja, comhem kräver mej på 200:- riksdaler varje månad, sen om comhem inte betalar artisten ifråga är inte mitt bekymmer!!


Så där tänkte jag när bredband med flatrate kom - fast nu när det finns en massa laglig gratismusik på nätet så håller inte resonemanget.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Så där tänkte jag när bredband med flatrate kom - fast nu när det finns en massa laglig gratismusik på nätet så håller inte resonemanget.

jag ska vidarebefordra ditt resonemang till comhem!

varför betala när man kan få något gratis

på tal om få, var får jag tag på "arn" andra delen?? Den borde ju finnas på nån torrent nu:confused:
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
För att jag inte vill betala för skiten som släpps numera. En skiva jag vill och kommer att betala för är AC/DC´s nya album som kommer snart. Varför?
För att dom är en av få som fortfarande gör bra grejer och förtjänar att betalas för att höras.

Jag lyssnar mestadels på äldre rock/blues, självfallet går ju detta att få tag på om man letar, men det är rätt svårt och betydligt lättare att tanka hem det.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag har inte råd att köpa all musik som jag lyssnar på men jag skulle aldrig kunna tänka mig vara utan musik. Därför tar jag hem det helt enkelt, det är samma sak med att om jag inte hade pengar till mat så skulle jag troligtvis stjäla mat.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag har brukat betala för CD-skivor i livs levande butiker.
Men nu har de stängt så nu måste jag tänka om.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag saknade alternativet: "För att jag kan slippa"
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag köpte aldrig musik, kändes helt enkelt meningslöst när jag var nöjd med att lyssna på MTV eller radio.

När sedan möjligheten fanns att hämta musik via nätet resonerade/resonerar jag som så att jag
1. Aldrig skulle köpt skivan i alla fall så jag tillhör inte kategorin "inkomstbortfall" hur som helst.
2. Jag hämtar bara sånt jag ändå hör på radio hela tiden och således bidrar med stim-pengar för.
Ovanstående är min rationalisering. Samtidigt anser jag att artister och producenter av annan digital information (läs mjukvara) skall få betalt för sitt arbete...men att gå och köpa en skiva är, och har alltid varit, helt uteslutet för mig. Är inte direkt musikintresserad om man säger så :)

Jag hämtar också musik väldigt sällan. Som mest var det väl när Napster kom och allt möjligt åkte ner på datorn, nu för tiden är det kanske någon låt per kvartal som letar sig ner i podden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top