Varför betalar inte du för musiken?

Varför betalar inte du för musiken?


  • Antal röstningar
    0

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag köpte min sista skiva för några år sen. Det råkade bli en som var kopieringsskyddad av misstag, fast jag brukade kolla sånt. Kopieringsskyddet ställde till en massa problem när jag skulle använda den i bilen. Det funkade ju inte alls eftersom bilspelaren tog MP3 också. Den fick spader av CD:n och trodde det var en dataskiva. Jag blev tvungen att rippa skivan och bränna om den, och då är det ju enklare att ladda ner en färdigrippad, så slipper man ju det steget.
Nån sa att kopieringsskydden är borta nu, men det bryr jag mig inte om, jag kommer aldrig att köpa en endaste skiva mer, tack vare musikindustrins attityd mot sina kunder.
Jag har köpt mycket skivor förr, men tack vare att dom beter sig som svin, så anser jag att det är min moraliska plikt att inte göda dom mer, så dom tjänar ännu mer pengar och kan anlita ännu mer advokater och stämma ännu fler av sina kunder..

Dessutom är det väl med mig som för dom flesta, jag har andra intressen nu att lägga mina pengar på än att slänga ut pengar på dagens skräpmusik, som bara håller ett kort tag och sen glöms bort. Jag är bombsäker på att om nån skulle lyckas stoppa all illegal fildelning av musik i morron, så skulle dom ändå inte få sälja mycket mer än idag.

Ska påpeka att jag ytterst sällan laddar ner musik, och dom gånger jag gör det så är det lite äldre musik som inte går att få tag på längre.
 

downtownoslo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Oslo
Hoj
Letar!
Jag köper en del skivor men laddar också ner större delen av musiken jag lyssnar på.. Varför? En kombination av flera av röstningsalternativen.
#1. Skivbolagen är för giriga
#2. Jobbigt. Hör jag en låt tar det 1 min innan jag får ner den och kan lyssna på den.. Närmaste CD-butik ligger åtminstone 5-10 minuter bort och är endast öppen dagtid.
#3. Dyrt..

Brukar ofta köpa skivor och stödja lokala band b.la.. Världen behöver fler duktiga musiker.
 

Dark_Messenger

Guest
Tycker inte pollen hade mitt skäl men jag röstade tröttnar för fort iaf.

Mitt argument är att i bästa fall innehåller ett album 2 riktigt bra låtar. Resten är skräp eller i vilket fall inte nått jag är villig att betala för. Däremot köper jag alltid de skivor jag anser vara bra efter "provlyssning".

Slangar hem och lyssnar - gillar jag köper jag albumet, gillar jag inte slänger jag skiten eller sparar det på disk.
 

Dominator-Rocks

Guest
Har inte råd med så mycket musik som jag vill ha!
Det är för dyrt
Vill inte gynna de giriga skivbolagen
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Jag bryr mig helt enkelt inte. 150 kronor är ungefär som en spottloska i nilen för mig, men jag betalar inte för musik ändå. Jag vill inte ha skivor liggandes utan jag har den mesta musiken på datorn. Vad det gäller filmer så är det 50/50 skulle jag säga, är jag inne i en affär och ser en bra film så köper jag den. Men jag kan lika gärna ladda ner den. Men jag tänker knappast " Åhhjävlar, Die Hard 44 och Rambo sjutton dom måste jag köpa. Eller nej fan, jag åker hem och laddar ner dom istället". Utan då köper jag dom, men då kan man bli så jävla pissförbannad för att man har lagt ut 200 kronor på en skitfilm, som jag gjorde på Morgan Pålsson. Om någon vill ha den filmen gratis så kan ni komma och hämta den av mig. Den suger.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tankar knappt musik längre. Nuförtiden finns det grymt nischade radiokanaler som streamar musik i hyfsad kvalitet. Praktiskt och man får en bra mix. Dessutom kanske man hittar nya "favoriter".

Filmer däremot, det är en annan historia. Praktiskt att kunna se dom när man vill, slippa reklam och elände och dessutom kunna se "det senaste".
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Vissa skivor köper jag, men då mycket av den musik jag lyssnar på inte ens finns på import i sverige så blir det till att stjäla på DC++ eller på torrents
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
är både för fattig och tycker det är för dyrt. Det är väll när man typ är 30 och har stadig inkomst som jag kommer börja använda iTunes iStrore, för det tjänar man rätt jävla bra på, 9 kr för en låt är inte så jävla farligt. Och då kan man ju just bara köpa en låt man vill ha och behöver inte köpa en hel skiva. Eller så kanske man ska använda den där nya musikförsäljnings-siten som dom inte har något kopieringsskydd på sina låtar! kom fan bara inte ihåg vad det var för sida:tungan

Och jag tycker fan att artisterna ska få pengar för musiken, tycker det är rätt synd att folk hellre köper en bandtröja än deras musik, är musiken mindre värd än en tröja?=/ men men.. ska inte säga mycket, jag laddar ju också ner, men jag laddar inte ner mycket och jag har ju som sagt inte ekonomi till det annars:(
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Tycker inte pollen hade mitt skäl men jag röstade tröttnar för fort iaf.

Mitt argument är att i bästa fall innehåller ett album 2 riktigt bra låtar.

Detta har jag hört ofta men förstår det inte alls. "I bästa fall två bra låtar", vad lyssnar du på för sorts musik? Det finns ju en hel uppsjö av klassiska plattor inom snart sagt varje genre (jag lyssnar i princip på allt utom dansband, hiphop och elektronisk musik) som i princip är fulländade mästerverk från första till sista sekund.

Själv köper jag rätt lite plattor nuförtiden pga att dagens musikscen inte intresserar mig särskilt mycket, det var fan så mycket bättre förr, jag har redan det mesta av det jag vill ha i skivhyllan. Köper jag nuförtiden blir det mest gamla funk, soul och RnB-plattor, från tiden då den typen av musik hade själ och genuin hantverkskänsla, 60-70-tal.
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Filmer däremot, det är en annan historia. Praktiskt att kunna se dom när man vill, slippa reklam och elände och dessutom kunna se "det senaste".

Håller med om de skälen - men i princip skulle det väl funka lika bra om det fanns en bra betal-video-on demand så man blev medlem i ett gigantiskt bibliotek av filmer - i alla fall för dem med riktigt bredband. Har det gjorts någon i ditt tycke riktig kanonbra rulle 2006-2008?
 

Dark_Messenger

Guest
Detta har jag hört ofta men förstår det inte alls. "I bästa fall två bra låtar", vad lyssnar du på för sorts musik? Det finns ju en hel uppsjö av klassiska plattor inom snart sagt varje genre (jag lyssnar i princip på allt utom dansband, hiphop och elektronisk musik) som i princip är fulländade mästerverk från första till sista sekund.

Själv köper jag rätt lite plattor nuförtiden pga att dagens musikscen inte intresserar mig särskilt mycket, det var fan så mycket bättre förr, jag har redan det mesta av det jag vill ha i skivhyllan. Köper jag nuförtiden blir det mest gamla funk, soul och RnB-plattor, från tiden då den typen av musik hade själ och genuin hantverkskänsla, 60-70-tal.

Jag vet att argumentet inte rättfärdigar nått men det är så jag resonerar. Sen om jag verkligen hittar nån pärla där majoriteten av låtarna är bra ja då köper jag skivan. Måste nästan ställa en motfråga, vad lyssnar du på för musik där alla album är tokbra rakt igenom?
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Vill så gärna vara en åtta, men hamnar allt för ofta på alternativ två :gråta

Tycker absolut att artisten ska ha en slant för 'besväret', men 150-200kr för en platta är för mycket.

Jag tillhör dessutom dessa bakåtsträvare som vill ha en produkt i handen, köper inte musik från nerladdningstjänster. Det är så illa att en och annan 12" fortfarande letar sig in i samlingen :näsblod

Går hellre in på artistens hemsida och ser om man kan beställa en CD direkt från dom än att pröjsa en massa mellanhänder.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top