Varför blir min hårdisk mindre?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag redigerade en film i premiere som jag exporterade till en 10 GB stor AVI fil som jag lade på hårddisken.

När den filmen låg på hårddisken hade jag 34,5 GB ledigt utrymme kvar på hårddisken.

När jag sedan deletade den filmen hade jag fortfarande 34,5 GB ledigt utrymme kvar på hårddisken.

Hur kan det komma sig. Jag har ju förbövelen tagit bort AVI-filen, men ändå tar den upp lika mycket plats som den gjorde innan jag deletade.

Har någon något svar på hur detta kan komma sig?

Last edited:

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Har du tömt papperskorgen? :rolleyes:

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
JoS skrev:
Har du tömt papperskorgen? :rolleyes:

He he...filen var för stor för att lägga sig i papperskorgen. Den togs bort permanent. Det var iaf vad som stod i meddelanderutan när jag deletade filen.

Jag tömmde papperskorgen ändå. Så det skall inte vara det som är problemmet.

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
I fall du kör WinXP så kan det vara att du kör "systemåterställning" på den enheten....
Högerklicka på "Den här datorn" ---> "Egenskaper" ---> "Systemåterställning".
Kan ju vara det....

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Slayer skrev:
Jag redigerade en film i premiere som jag exporterade till en 10 GB stor AVI fil som jag lade på hårddisken.

När den filmen låg på hårddisken hade jag 34,5 GB ledigt utrymme kvar på hårddisken.

När jag sedan deletade den filmen hade jag fortfarande 34,5 GB ledigt utrymme kvar på hårddisken.

Hur kan det komma sig. Jag har ju förbövelen tagit bort AVI-filen, men ändå tar den upp lika mycket plats som den gjorde innan jag deletade.

Har någon något svar på hur detta kan komma sig?

När man tar bort saker från datorn & ska kasta det, så försvinner det inte från datorn ändå, allt de du kastar ändå det är permanent så finns det kvar på hårddisken nånstans, men nog brukar det frigöra lite utrymme när man kastar den.

Ta & skaffa det bästa program som någonsin gjort till en dator.
Norton Systemworks 2003 Prof.

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Micke skrev:
I fall du kör WinXP så kan det vara att du kör "systemåterställning" på den enheten....
Högerklicka på "Den här datorn" ---> "Egenskaper" ---> "Systemåterställning".
Kan ju vara det....

Jag kör ju XP. Så det kan kanske vara det.

Vad är systemåterställning?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Re: Re: Varför blir min hårdisk mindre?

R1 Uffe skrev:
När man tar bort saker från datorn & ska kasta det, så försvinner det inte från datorn ändå, allt de du kastar ändå det är permanent så finns det kvar på hårddisken nånstans, men nog brukar det frigöra lite utrymme när man kastar den.

Ta & skaffa det bästa program som någonsin gjort till en dator.
Norton Systemworks 2003 Prof.

Till vad använder man "Norton Systemworks 2003 Prof."?

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Pröva med att inaktivera systemåterstållning på alla enheter och sen raderar du något och kollar om du får mer utrymme.
Systemåterställning är en slags backup på filer som du har raderat, insktiverar du det så sparas inte filerna du raderat... ungefär så...

Slayer skrev:
Jag kör ju XP. Så det kan kanske vara det.

Vad är systemåterställning?

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Micke skrev:
Pröva med att inaktivera systemåterstållning på alla enheter och sen raderar du något och kollar om du får mer utrymme.
Systemåterställning är en slags backup på filer som du har raderat, insktiverar du det så sparas inte filerna du raderat... ungefär så...

Ok Micke,

Detta skall jag testa. Tack för tipset :tummenupp

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Re: Varför blir min hårdisk mindre?

Slayer skrev:
Till vad använder man "Norton Systemworks 2003 Prof."?

Det är ett program som innehåller , Norton Virus + många andra program. En av dom programmen rensar filer man har kastat permanent & i papperskorgen, andra bra program finn oxå i detta som städar datorn, fixar till filer mm. Den håller datorn i topp trimm kan man säga. ladda hem det från mig från SH DC hubb. Jag heter BBB PITEÅ UffeS på DC

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Jag kom på vad som var haken.

Det fanns tydligen något som hette Norton protected files som jag behövde tömma.

Tack för alla tips! :tummenupp

R1 Uffe: Jag skall gå in på DC och ladda hem "Norton Systemworks 2003 Prof". Antivirus har jag, men där verkar ju finnas annat godis.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Skaffa inte system works om det fungerar bra som det gör, de där program samlingarna brukar ställa till mer problem än de löser.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...