Varför blir omkörda människor sura?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är lite svårt det där. Jag försöker alltid att köra "som folk", men om man skall köra "som folk" i morgonrusningen går det inte att dra nytta av att man kör hoj. Följaktligen klämmer man sig in både här och där, och jag kan förstå om vissa blir sura ibland. Svår avvägning.

I synnerhet i rusningstrafiken tror jag verkligen man lever farligt som MC-buren så fort man börjar ta ut svängarna. Bilisterna har i många fall inte en chans att upptäcka dig, oavsett vilken sida du kommer på.

Om det dessutom är kö och det går långsamt så brister bilisternas uppmärksamhet ytterligare eftersom de pillar med sin telefon, sminkar sig, petar naglarna eller letar efter nåt papper i baksätet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag tycker inte att det är okej att peka finger och hytta med nävar utan att stå till svars för det. Dom flesta som är aggressiva i trafiken brukar bli väldigt lama när man konfronterar.

Men hot/misshandel och egenmäktigt förfarande? Jag är ledsen men i den historien framstår du iaf i mina ögon som den med obotlig road rage.

Finns en annan ny tråd här som exemplifierar det hela men kort och gott, varför blir folk i bil sura när en hoj kör om dom?

Hamnade bakom en surgammal Audi häromkvällen som höll 30 på en 50-sträcka. Självklart tog jag sats och körde honom på en raksträcka. Direkt efteråt drar han på, lägger sig på helljus och riktigt nosar mig röven. Jävligt läskigt nära alltså....Jag försöker dra ifrån han men får trafik och kommer inte om, hela tiden tänker jag att om jag måste bromsa, ja då hamnar jag under hans jävla bil. Till slut, efter typ 3 km, kommer jag om och kan dra ifrån, han släcker då sitt helljus och vi skiljs åt.

Skönt att veta att om han nu hade köttat över mig hade jag riskerat blivit dömd vållande också.... Varför blir folk så jävla ledsna i ögat för? Förolämpade jag hans mandom eller vad?

Finns ett mycket enkelt sätt att undvika att bli överkörd om du plötsligt måste bromsa. SLÅ AV GASEN OCH MOTORBROMSA SAKTA! Betydligt säkrare sätt att undvika rövnosare än att försöka dra ifrån. Eller skulle det skada din mandom att bli omkörd av den du nyss kört om? :tungan

What he said...:7peta

Min antagonist valde att köra jävligt nära på grund av att han förlorade sin "plats", vilket jag innerligt hoppas att du inte gör.

Ok, lova att vara snäll i trafiken i fortsättningen, så ska jag inte nämna nåt om vad jag anser om storleken på väl valda kroppsdelar hos folk som medvetet försöker skada andra i trafiken...:D

Samma sak för dig. Om du nu inte blev insläppt fanns inte alternativet att stanna? Eller var det bara sidan på bilen eller refugen som gällde?

Slutligen tycker jag alla ska göra som Geggamoja gjorde. Drar man bara iväg kommer man ändå bli ihågkommen som "den där jävla idioten på mc". Stannar man och snackar finns det kanske en chans att man kan förklara varför man gjorde som man gjorde, exempelvis lanesplittade. I lofteruds fall hade han ju kunnat förklara att han missbedömde att han kunde komma om men att ligga så nära en mc kan vara riktigt farligt och det kanske vore bättre om personen i bilen kunde varit snäll och släppt in hojen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vill ha en scysst GoPro när den repar en backspegel på en bil, ut kliver en 2m lång best i nätbrynja..

Sen vill jag höra dig säga "Kärlek börjar med bråk"
Lägg huvet på sne och fnissa lite också

:hihi

Just do it:rofl

Har sett ett exempel på det där med egna ögon och även skrivit det här nånstans vill jag minnas:

• Bakgata i kvarter i sthlm med massa farthinder och crap.
  • Liten Hyundai eller annan skitbil som dubbelparkerat.
  • Stor Porsche-SUV med liten sprätt kommer upp bakifrån och tutar upprepade gånger.
  • Skitbilen står kvar
  • Porsche-sprätten med ljusblå glajjer blir förbannad och skall visa vem som bestämmer. Kliver ur och rycker upp dörren på skitbilen.
  • Ut ut skitbilen vecklar den hårdaste, hårigaste och skäggigaste biker-psykopaten ut sig.
  • Porschekillen slår till reträtt. Kastar sig in i SUV-en och backar full gas över 2 farthinder och försvinner.

:hihi:hihi:rofl:rofl

Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Men hot/misshandel och egenmäktigt förfarande? Jag är ledsen men i den historien framstår du iaf i mina ögon som den med obotlig road rage.

Finns ett mycket enkelt sätt att undvika att bli överkörd om du plötsligt måste bromsa. SLÅ AV GASEN OCH MOTORBROMSA SAKTA! Betydligt säkrare sätt att undvika rövnosare än att försöka dra ifrån. Eller skulle det skada din mandom att bli omkörd av den du nyss kört om? :tungan

Samma sak för dig. Om du nu inte blev insläppt fanns inte alternativet att stanna? Eller var det bara sidan på bilen eller refugen som gällde?

Slutligen tycker jag alla ska göra som Geggamoja gjorde. Drar man bara iväg kommer man ändå bli ihågkommen som "den där jävla idioten på mc". Stannar man och snackar finns det kanske en chans att man kan förklara varför man gjorde som man gjorde, exempelvis lanesplittade. I lofteruds fall hade han ju kunnat förklara att han missbedömde att han kunde komma om men att ligga så nära en mc kan vara riktigt farligt och det kanske vore bättre om personen i bilen kunde varit snäll och släppt in hojen.

Var bara bilsidan eller refugen att välja på. Men visst bör man stanna och snacka om möjlighet finns, det har jag gjort många under alla år jag kört hoj, men brukar inte komma så mkt ut av det så jag valde att försöka komma långt bort från honom när han försökte jaga ikapp mig.
Återigen, de flesta inser faktiskt att bilar är hårda och motorcyklister är mjuka. :krama

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Var med om en rolig sak utanför Alingsås för några år sedan.. Vi var tre mc-åkare som körde E18 norrut. Ganska lite trafik. Framför oss ligger en 740GL Sosseröd.
Han ligger mycket till vänster och i 90.. Första killen kommer om, men jar ser hur volvon sneddar vänster och NÄSTAN klipper min polares röv. Volvo börjar vingla och blinkar sen vänster. Brorsan som är näst av hojarna klipper naturligtvis till på den breda väggrenen. Volvon vinglar höger snabbt under omkörning och jag inser att första vinglingen inte var oavsiktlig. Jag passar på till vänster, men med bred marginal och full rulle efter 3nerväxlingar. Inne i bilen sitter 65+ gubben vilt blinkande med helljuset och hyttande med armen. Visst, vi körde inte 90 på 90 väg, men omkrörningarna var utan möte och inte i skymd kurva. Då blev jag lite förbannad faktiskt.. Men kände att jag kommer knappast att vinna en argumentation.

Idiots will drag you down to their level, then beat you with experience.

Eftersom jag pendlar rätt mycket i STHLM så måste jag säga att det verkar vara väldigt varierad kunskap på mc-åkarna. Oftast tycker jag att det är scootrar, choppervarianter och glidare som vinglar.. De flesta sporthojsåkare verkar klara det bättre, men det är bara subjektivt.
Min egen hoj har lite för brett styre, så jag kör bara mellan köer där det finns plats.. Inte på essingeleden eller på centralbron. Däremot gärna på nynäsvägen på väg till söderledstunneln. Men man får vara j*vligt försiktig.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
För mig händer detta i stort sett aldrig men det kan bero på att jag ligger på hyggligt under min turer vilket gör att i stort sett ingen bil kan följa. Har dock varit med om prejningar och ren oaktsamhet vilket kan leda till en del ilska....
Dock så brukar en eller två tomgasningar jämsmed, en huvudskakning och två tydliga fingrar mot mina ögon få de flesta att se ut som skamsna hundar.

Precis som metcrue skrev så är svenskar livrädda för en riktig konfrontation vilket även gör en sådan väldigt effektiv!
Jag tror faktiskt att svenskar älskar sitt roadrage för då kan man i 99% av fallen undvika konfrontation men ändå vara en otrevlig jävel vilket annars är svårt i t.ex kassakön på ica.

Edit: Kom på att en del mötande bilar brukar hytta med näven eller blinka med helljuset vilket brukar besvaras med antingen vanlig vinkning eller enfingers vinkning....

Last edited:

Raktor

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Hoj
ER6
Läste någonstans att köra bil är samma sak som att dricka alkohol; det där filtret som annars hindrar folk från att leva ut sina impulser försvinner mer eller mindre i trafiken.

Speciellt om de är stressade för något sedan tidigare och detta blir det som får bägaren att rinna över.

Sen finns det även idioter som får en kick av att vara dumma i huvet. Finns inget bättre än att :smasha

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag blev inprejad i en betongrefug av en busschaufför för två dagar sedan. Gubben ville ha ihjäl mig...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tycker det överlag körs mycket mer offensivt nu än för några år sedan, eller har jag fel?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker det överlag körs mycket mer offensivt nu än för några år sedan, eller har jag fel?

Jag tycker generellt sett att det körs mer långsamt nu, men att i gengäld folk verkar vara ute efter varandra mer (blockera och prejas och sånt), om det var så du menade.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag tycker inte att det är okej att peka finger och hytta med nävar utan att stå till svars för det. Dom flesta som är aggressiva i trafiken brukar bli väldigt lama när man konfronterar.

Då du inte ett dugg bättre :rolleyes:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
åter till trådskaparen ... varför köra om om man inte drar ifrån

surgubbarna i sina sur audis och dylikt märks ju fan inte ens , märker du dom kör du för långsamt :7peta

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Du tycker det är ok att leka privatpolis? och vad har hans alltför unga fru med saken att göra? Det är väl knappast ditt problem lr?

Jo 50+ skall hålla sig till just 50+ eller kanske 45+ och inte utnyttja unga flickor med dålig ekonomi. Finns ingen annan anledning för dem att vara med en 50+ om egna åldern är 20-30.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jo 50+ skall hålla sig till just 50+ eller kanske 45+ och inte utnyttja unga flickor med dålig ekonomi. Finns ingen annan anledning för dem att vara med en 50+ om egna åldern är 20-30.

Du är rolig du:brinnerup

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet". Gäller tyvärr väldigt ofta. Ang ta diskussionen med dem.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tycker generellt sett att det körs mer långsamt nu, men att i gengäld folk verkar vara ute efter varandra mer (blockera och prejas och sånt), om det var så du menade.

Nja, jag menade mer att det skall "plockas positioner". Folk håller på och fular sig i trafiken och det där med att visa hänsyn vet många inte längre vad det är.

Ju dyrare bilar desto svinigare kör folk.

Imorse en Mercedes-SUV med nån stekare i som tyckte sig vara förmer än andra människor. Trängde sig och bytte filer på ett ganska onödigt sätt.

Igår, en gråhårig kostymnisse (60+, säkert mobbad i skolan) i Porsche, som fick leva ut sin frustration genom att köra om folk på insidan alldeles för fort i eftermiddagsrusningen. Han var inte den typen, utan han ville visa att han minsann hade en fin bil och fick köra som han ville.

Nu är inte alla såhär såklart, men folk med finare bilar tenderar att köra sämre tycker jag. En intressant iakttagelse är att Audis (A4 & A6) kör illa samt BMW 3-serie. Däremot inbillar jag mig att 5-serieförare kör vettigare än A6-dito. Kanske bara inbillning :va

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...