Varför dör min cross när jag ska varva ut den??

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Jag undrar om ni kunde hjälpa mig lite med min cross 125:a Husqvarna -98.
Den går inte att varva ut ordentligt då dör den. Och så får man ta in
frikopplingen och så efter kanske tre sekunder så går den som vanligt igen.
Vad kan detta bero på? Hör av dig.
MVH Benny
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
draccatryck skrev:
Jag undrar om ni kunde hjälpa mig lite med min cross 125:a Husqvarna -98.
Den går inte att varva ut ordentligt då dör den. Och så får man ta in
frikopplingen och så efter kanske tre sekunder så går den som vanligt igen.
Vad kan detta bero på? Hör av dig.
MVH Benny
Det beror troligtvis pa klassikern "skit i forgasaren" :)
Ett litet gruskorn, eller nat annat som ligger o plaskar i flottorhuset som vid stor soppaforbrukning dvs. fullgas lagger sig och tapper huvudmunstycket sa hojen inte far den soppa den vill ha.

Alternativen ar en kranglande flottorventil (nalventilen som styr flodet av soppa in i forgasaren), ett tappt filter i bensinkranen under tanken eller att luftslangen pa tanklocket ar tappt vilket skapar vacuum i tanken.

Ta isar och gor rent med tryckluft sa forsvinner problemet! :tummenupp

mvh. Lasse
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Låter definitivt som förgasarrelaterat. Om det inte är skit i förgasaren så kanske det kan vara tjuvluft. Låt hojen stå på tomgång och spruta med startgas runt cylinder och förgasare, om varvet ökar när du gör detta så drar den tjuvluft.
 

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
skulle kunna vara avgasporten som spökar. Dör den när du ska varva ut den, eller bara helt plötsligt utan att du gör något ?. Dör den på höga varv, så skulle det kunna vara avgasporten..
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Vsundelin skrev:
skulle kunna vara avgasporten som spökar. Dör den när du ska varva ut den, eller bara helt plötsligt utan att du gör något ?. Dör den på höga varv, så skulle det kunna vara avgasporten..
:) Vill valdigt garna hora din forklaring pa varfor hojen skulle do plotsligt pa hoga varv, orsakat av avgasporten??? :)

/Lasse
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
jag hade ett likadant fel på min enduro. den fick ja skrota. Så e din till salu nu? :D
 

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Övik
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
southwick skrev:
:) Vill valdigt garna hora din forklaring pa varfor hojen skulle do plotsligt pa hoga varv, orsakat av avgasporten??? :)

/Lasse

Så beter sig min cr250r när avgasport-mekaniken börjar bli sotig och kladdig. kan inte förklara vad det beror på.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Har inte fått den såld nu p.g.a. det sketna felet. Är det mest troligt att det är skit i förgasaren? Eller kan det vara något annat som spökar?
MVH Benny
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
southwick skrev:
:) Vill valdigt garna hora din forklaring pa varfor hojen skulle do plotsligt pa hoga varv, orsakat av avgasporten??? :)

/Lasse

för motorn kanske kräver att kunna få andas ut avgaserna men porten har sotat igen som han skrev. sen skulle den glida upp och vips så varavar den.

Men antagligen är de nog skit i fugen
 

Voyager

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2xHonda, MZ
Är förmodligen kondens i bränslet, eller annan "skit" om motorn "bölar" vid fullt påslag. Plocka isär förgasaren och blås rent munstycken och kanaler. Se upp så att du inte blåser bort ngt bara! Tappa ur lite bensin från tanken i en glasburk och kolla så att den inte innehåller grus el vatten. Vatten botar du med K-sprit.
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Har nu gjort rent förgasare, luftfilter, bytt bensin osv.. Men den går bättre iallafall. Innan dog den hela tiden när man skulle varva ut den. Men nu går den ganska bra "ibland". För nu är den konstig ibland när man har varvat ut den och börjar släppa på gasen och saktar ner å då precis när man kör sakta så går den konstigt ibland. Vad tror ni om detta? Skulle ju sålt skiten men ingen som vill köpa den p.g.a. detta felet. Så hjälp med detta hade varit guld värt :pannkyss
//Benny
 

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Liljequist skrev:
Kolla iaf avgasporten.. Har också vart med om en väldigt slö 125-motor pga av att den har krånglat.. Har du haft porten bortplockad så kolla att du har vänt den åt rätt håll..
Har inte en aning om hur porten ska stå så. Men jag har hör att denna modellen är rätt känslig på tändstift. Kan det vara att det är fel tändstift? Kan den göra så p.g.a. det? Ha de bra!
MVH Benny
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top