Intressant att försöka ta reda på vad det egentligen beror på?
Motorcyklar rent allmänt har ju en bra livslängt uppfattar jag det som, dom sköts om och fixas, och därigenom överlever dom ganska länge.
Glidarsegmentet kanske har ännu mer omvårdnad, och en mildare behandlig på vägen, och på så sätt lever dom längst av alla hojtyper?
Dom som har köpt en glidare kanske har kvar den, och omsättningen kanske inte blir så stor?
Marknaden blir kanske på tok för liten för att hålla på med tidigare nämnda produktutveckling och anpassning till avgaskrav, bromskrav mm?
Nu är vi med i EU, men tänk om det inte hade varit så, det känns inte som helt otroligt att vi hade hittat på egna krav, och på så sätt haft ett minimalt utbud av modeller att välja på.
Globalt så säljs det väl ca 60 miljoner enheter som klassas som motorcykel, och ca 1,5 miljoner av dessa i Europa.
Det mesta globalt sett är väl upp till 125cc, och för ringa pengar, så det blir ju skillnad mellan antal enheter och avkastning in i kassakistan.
Men någon affärsplan finns ju, och det skulla vara intressant att se hur man tänker strategiskt där.
HD brukar ju skryta med att dom är största tillverkaren i USA, och då gör dom väl ca 200.000 hojar, varav hälften säljs i USA, så resten irrar iväg till Europa misstänker jag, och för övrigt verkar dom flesta av dom stå hos våran lokala handlare.
Men dom kanske är tillräckligt stora för att tillfredställa det kundsegment som vill köpa nya glidare idag?
Tidigare nämnd flockmentalitet är säkerligen en faktor i detta,
Ja, det vara bara en garagegrubbling så här i Coronatider, när man bara har sällskap av kompressorn och hunden.