scaryracing
www.scaryracing.com
backlund
hade ja gärna varit ung, snabb o ....... synd på en annan, .... gammal,slö o snygg
hade ja gärna varit ung, snabb o ....... synd på en annan, .... gammal,slö o snygg
Jag är ingen kunnig person på flödeskurvorna. Men jag har fått för mig att 12.8:1 är typ optimal blandning. Och kör man lite snålare 13:1 så kan man få lite mera toppeffekt. Men det brukar dock synas på resten av effektkurvan.
Eller har jag traslat ihop siffrorna helt?
12,8:1 är typiskt turbobilvärde(man använder en del av bränslet för att kontrollera förbräningstempratur under överladdning)... högsta flamhastighet brukar ligga runt 13,7:1 för vanlig handelsbensin... offtast får man lägga sig lite fetare för att få ut max effekt.
Däck har högre tröghetsmoment än fälgar. Skillnaden i tröghetsmoment mellan hjul med smidda magnesiumfälgar och BST kolfiberfälgar är ungefär 5%. Känns det?enorm skillnad mellan magnesium och carbonfälgar..... lika stor skillnad som mellan tunga aluminium och lätta magnesium.... som lätta magnesium och carbon.
Numera kör jag med en mapp som Adde och Freddy tar fram via hans hoj när han kör på bana. Och även om den inte blir helt optimal för min hoj (som iof är byggd enlige samma specc) så blir det nog mycket bättre än en mapp från bänk.
oki. finns mycket här att lära sig, för mig som är okunnig.
Enda gången jag mappat en hoj var när "Andersson Turbo" mappade min hoj och försökte förklara hur det fungerade.
Numera kör jag med en mapp som Adde och Freddy tar fram via hans hoj när han kör på bana. Och även om den inte blir helt optimal för min hoj (som iof är byggd enlige samma specc) så blir det nog mycket bättre än en mapp från bänk.
Men en fråga.
Någonstans i skallen har jag för mig att 12.8:1 betyder något liknande 12.8 delar luft till 1 del bensin. Och att 12.8:1 är en fetare blandning än 13.8:1. Men jag kanske har typ skitfel.
Förklara gärna. För jag vill lära mig.
Ok Boris men innebär det som jag lärt mig att man inte bör använda andras mappar är fel då? Vet att min hoj går bra mycket bättre rakt fram nu än med förra mappen men när du skriver så blir jag osäker om jag defacto hade en bättre map tidigare.
Eller om vi vänder på det. Om jag bänkar en hoj, får en perfekt kurva och bra effektutveckling kan då en tagen map av en annan hoj ändå vara bättre?
Jag kan inte detta utan går mest efter vad jag hör av erfarna mekar etc och hoppas att de vet vad de pratar om.
Jaha där ser man, det man inte kan får man lära sig
Om man gör som vi gjorde och tog Freddys map och därefter justerade den kurvan till att bli bra i bänken för min motor är det då att förstöra hans map eller får man behålla fördelar av hans map? Alltså om jag kör in en standardmap och justerar in hojen perfekt eller om jag har en map redan som man justerar upp blir effekten densamma mellan de 2 bänkningarna? Som sagt ganska okunnig men intresserad av att veta. Kan tänka mig att andra vill veta oxå då det ändå skulle kunna vara en fördel att låna en map av en kunnig och justera den för egna motorn hellre än att mappa den egna från standard mappen (om det nu funkar så?)
eftersom mappen....
mvh
Freddy
Ca hur mkt tid/arbete lägger ni ner varje säsong på mappning?
olika.. men eftersom jag körde kawa även 2007 så hade vi mycket info ang tändkurvan.. och provade liknande på 08-an som har samma motor i grunden och det gav bra utslag. sen mappade vi typ under hela spanien testerna och sen yttligare på testerna i sverige.. sen med alkylat soppan åxå.
sen har vi bara finpillat lite under helgerna.
sen har vi pratat med andra kawateam i europa och bytt lite info..
mvh
Freddy
Men det jag undrar är, vad gjorde ni sen då?
Tyckte att du skrev lite för få "sen" i ditt inlägg..
Hej
Standart http://www.youtube.com/watch?v=EigTXTMehiI 186hk
Med fullsystem unde den er kørt ind http://www.youtube.com/watch?v=z_EcBQrGG3Y
Dette er en BMW S1000RR.
Jeg skal nok få dne over 200hk.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |