Varför går säkringen?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hej! Körde en tur på miton (125:a) idag, den gick jättebra, Det regnade lite. Sen ställde jag den i garaget 1tim. Sen skulle jag ut och köra igen. Jag vred på nyckeln till on men inget hände. Jag kollade säkringarna, det var en som gått. Jag köpte ny på macken och satte i den. Jag vred om nyckeln, det funkade. Men när jag startade så gick säkringen igen. Ska jag prova byta till säkringar med 20ampere istället för 10 som sitter i nu? Kan nåt gå sönder då? Vad kan vara fel? Vad borde jag kolla upp? MVH /Chrille
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
troligen har du fått in fukt i elsystemet, jag får det på min ibland när jag tvättar den, och nää byt inte säkring till kraftigare
 

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Dublin
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Skorpan skrev:
Kortslutning nånstans p.g.a fukten. Spelar ingen roll om du byter till 20,den går ändå

Jag hade ett liknande problem, bytte ut till 20A. Gick kalas, dock inte rekommenderat. Eftersom säkringen sitter där för en anledning, att skydda det övriga för överbelastning. Jag hade istället lampor som gick sönder hela tiden istället. Så att lös problemet, eller riskera andra skador. Jag håller just nu på att gå igenom hela mitt elsystem för att i framtiden slippa alla dessa idiotjobbiga elproblem.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hm. Hur kan man förhindra fukt i elsystemet? MVH
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Är det något speciellt i elsystemet som är känsligt för fukt som man borde skydda? Var kortsluts det? MVH
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Skorpan skrev:
Kortslutning nånstans p.g.a fukten. Spelar ingen roll om du byter till 20,den går ändå
Säkringar sitter där de sitter för att skydda något. Montera INTE grövre säkring!
Fukt gör inte att säkringar går, möjligen indirekt. 10A går inte genom en fuktbrygga!!
Möjligen kan ngn elektronikpryl ha fått en tillfällig fuktskada och fått spel, möjligen..
Som jag skrev i en annan tråd, du har avskavd isolering nånstans. Kanske tvättades blanktråden av regn och det blev kortis? När den var "smutsig" var den isolerad?
Kolla mha ryck-och-slit metoden när säkringen pajar. Kolla särskilt runt styrhuvudet, där det rör sig och skaver..
Det finns en anledning till att kablage brukar vara fastbuntade mot ramen - de skall inte skava...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top