Om du inte är intresserad av avgasportsjustering på en Honda RS250R, sluta läsa nu. Förljande text är bara teknikrunk som befinner sig någonstans i gränslandet mellan detta forum och mekforumet.
Trots att jag levt mer tvåtaktsmotorer och rörliga avgasportar sedan fyra år tillbaka upphör jag aldrig att förvånas över dem. För alla er svensklärare så gäller följande: Att ordet avgasport egentligen är fel skiter jag i, alla vet vad jag menar när jag säger avgasport. egentligen borde det väl heta avgasdörr eller något, men nu gör det inte det. Avgasporten är den som åker upp och ner, punkt. Jag har två misstänkta felkällor.
Jag misstänker att vissa delar börjar bli lite väl slitna. Det sammanlagda glappet mellan avgasporten (Nr 5 på bilden, "Valve") och axeln som håller den (Nr 6 "SHAFT, exhaust valve") samt glappet mellan axeln och hävarmen (Nr 8 "ARM, valve") gör att det rekommenderade intervallet på länkarmarna inte räcker till för att öppna portarna fullt. För att få portarna att öppna fullt måste jag förlänga länkarmarna utöver det rekommenderade intervallet. glappet är så pass stort att det inte längre finns någon användning för stoppskruvarna. Hävarmen slår mot stoppet samtidigt som portarna är fullt öppna. Blir glappet större måste jag antingen byta till nya delar med mindre glapp eller såga av stoppet på cylindrarna.
Dessutom misstänker jag att servomotorn inte använder fulla utslag, både på Min och Max, utan att den stannar en bra bit innnan. När man drar motorn för hand kan den dras till stoppmärkena för Min respektive Max. När jag nu senast istället kopplade in ett batteri och lät motorn själv jobba stannade den några milimeter innan stoppmärkena på både Min och Max. Vid förra justeringen använder jag inte något externt batteri utan drog motorn manuellt mellan fulla utslag och justerade portarna därefter. Med portarna inställda på att öppna fullt vid fullt servomotorutslag öppnade portarna således inte fullt eftersom motorn stannade innan fullt utslag.
Efter den senste åkturen när den gick så dassigt ryckte jag topparna, vred om servomotorn för hand till fullt utslag,stack ner fingrarna och kännde efter. Portarna var inte fullt öppna men gick att trycka med fingrarna till fullt öppet läge, de glappade alltså. När jag sedan kopplade på batteriet och ställde omkopplaren läget "Open" stannde servomotorn innan fullt utslag.
Vid förra justeringen försökte jag följa manualen så gott jag kunde men missade att det var glapp i delarna samt att motor inte använder fulla utslag, något som du, Henrik, tar hänsyn till i din beskrivning. Nu senast gjorde jag som du skrev. Jag struntade i stoppskruvarna och höll portarna med fingarna medan jag drog åt mutten på axeln (Nr 17) och fick därigenom noll glapp vid fullt utslag. Servomotorn sattes i läget "Open" och länkarmarna förlängdes så att fullt utslag på servomotorn sammanföll med fullt öppna portar. Så långt allt väl, nu skulle man vilja provköra också.