Varför går Teddys hoj så dåligt?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är öppen kasse för ryggdunkar och pikar från alla er som tycker det är kul skratta åt oss som kör moppe. Men Teddy behöver hjälp. Varför går hans hoj så dåligt? Den varvar på ett långsamt trött vis och endast motvilligt till 12.000 rpm. Över 10.000 när allt ska hända är det istället fullständigt händelselöst. Min som ska vara identisk flyger förbi som vore den en 500 GP-racer. Något är riktigt fel. Tydligen har Teddy konstaterat att avgasventilerna inte stod i helt rätt läge vid senaste träningen på Sviestad; trots tidigare och noggranna försök att justera dessa. Jag undrar om det inte är fler fel. Kolla in avgasröret på höger sida (Teddys hoj har #25); ser det inte märkligt långt och "konstigt" ut jämfört med andra likadana hojar på bifogade bilder? Kan möjligen detta orsaka motorn att gå så fruktansvärt dåligt? Andra idéer?
 

Bifogat

  • avgasror1.jpg
    avgasror1.jpg
    104.2 KB · Visningar: 276
  • avgasror2.jpg
    avgasror2.jpg
    105 KB · Visningar: 196
  • avgasror3.jpg
    avgasror3.jpg
    129.8 KB · Visningar: 254
  • avgasror4.jpg
    avgasror4.jpg
    111.3 KB · Visningar: 157
  • avgasror5.jpg
    avgasror5.jpg
    122 KB · Visningar: 154

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
felet kommer i 2 takter. Ni kan inte köra alternativt har parkingson i handleden.

Annars äre tjyvluft antingen hos föraren eller nån annanstans, typ luftburk.

testat att använda sånt där tsit man häller i tanken för att "rensa" vägarna till förknasarna?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Svårt att jämföra då oFFkeFF och Nordgren inte har orginal avgassystem på dom bilderna! Dom kör TSR och Samba. På din hoj vet jag inte vad det sitter för avgassystem.

Men finns det misstanke att någon före Teddy förlängt sista rörbiten? Olika längder på ljuddämpare brukar bara göra pyttelite på bestyckningen annars. Knappt märkbart.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Den är gammal och sleten :hihi
Är det den lilla extra böjen innan ljuddämparen ni spånar om skulle påverka det hela? Det borde ju inte göra så himla stor skillnad om expansionskammaren fungerar som den ska. Vad är det för cylindrar på den, original eller filade?

/Joakim
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Om alla andra grejer är ok och stingern inte blivit sotat på länge så gissar jag på att sota stingern(arna). Men ni gör väl redan sån't efter varje helg. Vad är det som ser konstigt ut?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2-takt rules! :yoparty

Längden mellan expansionskammaren och ljuddämparen spelar väl inte så stor roll, inte ens ljuddämparen har väl så stor betydelse på en 2t? Om han inte sotat igen den förstås... :tungan

Tändning, förgasare?
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Tydligen har Teddy konstaterat att avgasventilerna inte stod i helt rätt läge vid senaste träningen på Sviestad; trots tidigare och noggranna försök att justera dessa. Jag undrar om det inte är fler fel.

Att den varvar "slött" över 10000 skulle kunna bero på att någon avgasport (eller bägge) inte öppnar över huvud taget. Testa med att koppla bort servomotorn och låsa portarna i helt öppet läge. Den blir okörbar under 10000, men kanske drar den som den skall över 10'

Nyteknik skrev:
Kolla in avgasröret på höger sida (Teddys hoj har #25); ser det inte märkligt långt och "konstigt" ut jämfört med andra likadana hojar på bifogade bilder? Kan möjligen detta orsaka motorn att gå så fruktansvärt dåligt? Andra idéer?

Tvivlar på att stingerns längd har denna inverkan på motorns karaktär.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Det är öppen kasse för ryggdunkar och pikar från alla er som tycker det är kul skratta åt oss som kör moppe. Men Teddy behöver hjälp. Varför går hans hoj så dåligt? Den varvar på ett långsamt trött vis och endast motvilligt till 12.000 rpm. Över 10.000 när allt ska hända är det istället fullständigt händelselöst. Min som ska vara identisk flyger förbi som vore den en 500 GP-racer. Något är riktigt fel. Tydligen har Teddy konstaterat att avgasventilerna inte stod i helt rätt läge vid senaste träningen på Sviestad; trots tidigare och noggranna försök att justera dessa. Jag undrar om det inte är fler fel. Kolla in avgasröret på höger sida (Teddys hoj har #25); ser det inte märkligt långt och "konstigt" ut jämfört med andra likadana hojar på bifogade bilder? Kan möjligen detta orsaka motorn att gå så fruktansvärt dåligt? Andra idéer?
Avgasportar Avgasportar Avgasportar kan inte sägas för mycket. Står de fel går hojen kass. Ungefär som om man sätter kammarna fel på en diesel.
Jag och Mikael Larsson hjälpte Lodnert i Anderstorp och passet efter gick hojen mer än 20km/h snabbare.
Kolla så att de öppnar när de ska och inte stänger. En som jag skulle hjälpa hade vänt vajrarna fel och då går hojen bara som den ska vid 10000 varv då portarna är halv öppna.

Gör så här
-Använd inte stoppskruven, bättre att känna med fingrarna.
-Släpp vajern till servot.
-Fixa så att båda avgasventilerna öppnar fullt när du vrider med en lednyckel i mitten på där vajrarna går.
-Ha ström till och elektroniken ska ställas för fullt öppet avgas port.
-Justera vajern som drar tills servot börjar jobba och sen ett halvt varv till.
-Justera den andra vajern så tills servot sluter jobba och sen knappt ett kvarts varv till.
-Dra låsskruvarna
-Slå från strömmen
-Vrid tillbaka portarna lite manuellt.
-Slå på strömmen igen
-Stoppa in fingrarna och känn när du vrider med en nyckel på avgasportarna att de inte kan öppna mer. Gör detta på båda. Om de rör sig då är det bara att börja om för då har du slarvat.

Om jag är på någon tävling nästa år och du har grejerna löst kan jag visa.

Lycka till
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
På din hoj vet jag inte vad det sitter för avgassystem.
Original.

Axxexs skrev:
Men finns det misstanke att någon före Teddy förlängt sista rörbiten? Olika längder på ljuddämpare brukar bara göra pyttelite på bestyckningen annars. Knappt märkbart.
Röret ser inte ut att vara original. Men det verkar ju som Teddy kan fortsätta köra med sitt långa rör. Kan en dåligt tätad luftburk ge dessa symtom?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
Original.

Röret ser inte ut att vara original. Men Då det verkar ju som Teddy kan fortsätta köra med sitt långa rör. Kan en dåligt tätad luftburk ge dessa symtom?
Dåligt tätad luftburk hade jag på min kawwa, iof en fyrtaktare men den gick skitdåligt över 10K.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Om du inte är intresserad av avgasportsjustering på en Honda RS250R, sluta läsa nu. Förljande text är bara teknikrunk som befinner sig någonstans i gränslandet mellan detta forum och mekforumet.

Trots att jag levt mer tvåtaktsmotorer och rörliga avgasportar sedan fyra år tillbaka upphör jag aldrig att förvånas över dem. För alla er svensklärare så gäller följande: Att ordet avgasport egentligen är fel skiter jag i, alla vet vad jag menar när jag säger avgasport. egentligen borde det väl heta avgasdörr eller något, men nu gör det inte det. Avgasporten är den som åker upp och ner, punkt. Jag har två misstänkta felkällor.

Jag misstänker att vissa delar börjar bli lite väl slitna. Det sammanlagda glappet mellan avgasporten (Nr 5 på bilden, "Valve") och axeln som håller den (Nr 6 "SHAFT, exhaust valve") samt glappet mellan axeln och hävarmen (Nr 8 "ARM, valve") gör att det rekommenderade intervallet på länkarmarna inte räcker till för att öppna portarna fullt. För att få portarna att öppna fullt måste jag förlänga länkarmarna utöver det rekommenderade intervallet. glappet är så pass stort att det inte längre finns någon användning för stoppskruvarna. Hävarmen slår mot stoppet samtidigt som portarna är fullt öppna. Blir glappet större måste jag antingen byta till nya delar med mindre glapp eller såga av stoppet på cylindrarna.

Dessutom misstänker jag att servomotorn inte använder fulla utslag, både på Min och Max, utan att den stannar en bra bit innnan. När man drar motorn för hand kan den dras till stoppmärkena för Min respektive Max. När jag nu senast istället kopplade in ett batteri och lät motorn själv jobba stannade den några milimeter innan stoppmärkena på både Min och Max. Vid förra justeringen använder jag inte något externt batteri utan drog motorn manuellt mellan fulla utslag och justerade portarna därefter. Med portarna inställda på att öppna fullt vid fullt servomotorutslag öppnade portarna således inte fullt eftersom motorn stannade innan fullt utslag.

Efter den senste åkturen när den gick så dassigt ryckte jag topparna, vred om servomotorn för hand till fullt utslag,stack ner fingrarna och kännde efter. Portarna var inte fullt öppna men gick att trycka med fingrarna till fullt öppet läge, de glappade alltså. När jag sedan kopplade på batteriet och ställde omkopplaren läget "Open" stannde servomotorn innan fullt utslag.

Vid förra justeringen försökte jag följa manualen så gott jag kunde men missade att det var glapp i delarna samt att motor inte använder fulla utslag, något som du, Henrik, tar hänsyn till i din beskrivning. Nu senast gjorde jag som du skrev. Jag struntade i stoppskruvarna och höll portarna med fingarna medan jag drog åt mutten på axeln (Nr 17) och fick därigenom noll glapp vid fullt utslag. Servomotorn sattes i läget "Open" och länkarmarna förlängdes så att fullt utslag på servomotorn sammanföll med fullt öppna portar. Så långt allt väl, nu skulle man vilja provköra också.
 

Bifogat

  • avgasport.jpg
    avgasport.jpg
    49.8 KB · Visningar: 115
Last edited:

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Förresten, är det nån som kollat om Teddy vrider gashanden hela vägen?? Eller ligger han med foten på bromsen kanske... :rolleyes:
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
Jag tror också att en avgasportsinställning löser problemet. Jag hade precis detta felet första helgen jag körde min dåvarande Honda 250R.

Jag rev och mekade som en galning innan felet uppdagades (Tack i efterskott Stellan!)!

/ Magnus

Edit: Nu verkar du ju ha justerat ordentligt. Men klarar du av att vänta tills sommaren kommer med en provkörning :)
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Teddy skrev:
För alla er svensklärare så gäller följande: Att ordet avgasport egentligen är fel skiter jag i, alla vet vad jag menar när jag säger avgasport. egentligen borde det väl heta avgasdörr eller något, men nu gör det inte det. Avgasporten är den som åker upp och ner, punkt. Jag har två misstänkta felkällor.

Nej nej njet! Nu ska vi stämma i bäcken! Det heter "valves" (jfr t.ex YPVS = Yamaha Power Valve System, KIPS = Kawasaki Integrated Powervalve System, ), dvs på svenska mer passande avgasventiler. Avgasporten är hålet i cylindern som kan modifieras med avgasventilerna. Jag kommer att få hjärtinfarkt av alla som snackar om avgasportar som om det vore en rörlig del! Avgasporten är ett HÅÅÅÅÅÅÅL! (eller HÖÖÖÖÖÖL på värmländska som ju är den officiella roadracingdialekten, kolv = kölv osv...)
:fatta! :fatta! :hihi
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har börjat kalla dem "avgasportventiler" eftersom jag kände en antydan till infarkt när jag kallade dom nåt annat.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Nej nej njet! Nu ska vi stämma i bäcken! Det heter "valves" (jfr t.ex YPVS = Yamaha Power Valve System, KIPS = Kawasaki Integrated Powervalve System, ), dvs på svenska mer passande avgasventiler. Avgasporten är hålet i cylindern som kan modifieras med avgasventilerna. Jag kommer att få hjärtinfarkt av alla som snackar om avgasportar som om det vore en rörlig del! Avgasporten är ett HÅÅÅÅÅÅÅL! (eller HÖÖÖÖÖÖL på värmländska som ju är den officiella roadracingdialekten, kolv = kölv osv...)
:fatta! :fatta! :hihi

Håller helt med Torkel här: ventil, pungt slut. För det finns väl knappast några andra ventiler man skulle kunna blanda ihop avgasventilen med? Tycker nämligen som Mattias; att "avgasventilen" påminner om rektum lite för mycket för att inte ge negativa asociationer. För övrigt var jag i Ekshärad för ett par år sedan för att göra ett reportage om ett gäng killar som körde GSX-R med crossdäck. En av dem hade fått "hööööööl" i motorn när han sladdade för brett i en sväng och kom ner i diket där en stor sten väntade på honom.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
Nej nej njet! Nu ska vi stämma i bäcken! Det heter "valves" (jfr t.ex YPVS = Yamaha Power Valve System, KIPS = Kawasaki Integrated Powervalve System, ), dvs på svenska mer passande avgasventiler. Avgasporten är hålet i cylindern som kan modifieras med avgasventilerna. Jag kommer att få hjärtinfarkt av alla som snackar om avgasportar som om det vore en rörlig del! Avgasporten är ett HÅÅÅÅÅÅÅL! (eller HÖÖÖÖÖÖL på värmländska som ju är den officiella roadracingdialekten, kolv = kölv osv...)
:fatta! :fatta! :hihi
Helt rätt Torkel, ett hål är ingen ventil, tur att du finns här och styr upp i eländet.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Kan en dåligt tätad luftburk ge dessa symtom?

Nej Det har inte så stor påverkan om luftburken läcker lite, tappar marginellt i insugstryck.
Däremot om det inte är tät vid reedkorgen kan hojen gå dåligt. Det är inte ovanligt att en del drar M6 bultarna som håller reedkorgarna med bedydligt mer än 10-12Nm och de blir "sneda och vinga". Detta gör att hojen drar tjuvluft. Det brykar märkas på att hojen får tomgång.

Om en reed går av går hojen knappt alls, men till nästa säsong är det lämpligt att byta de 8 reedventilerna kostar väl ca 50kr/st, bör bytas inför varje säsong och efter ca 200mil

Kan ju också kolla om det är ett stift som slagit igen

Men jag tror att det är avgasportarna om inte hojen gick tok kass
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top