varför gasar vissa

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
varför gasar vissa upp hojen i kanske 5000v eller något liknande innan den stängs av för att sedan parkeras tillförmån för en korv, kafe o kaka eller bara tanka på macken
har stött på samma fenomen på vissa bilister, e det så att deras hojar bilar surnar i hop totalt eller e det bara för o impa sig lite :confused:


//PULKA
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
PULKA skrev:
varför gasar vissa upp hojen i kanske 5000v eller något liknande innan den stängs av för att sedan parkeras tillförmån för en korv, kafe o kaka eller bara tanka på macken
har stött på samma fenomen på vissa bilister, e det så att deras hojar bilar surnar i hop totalt eller e det bara för o impa sig lite :confused:


//PULKA



Dom som har förgasare gör nog det för att den inte ska sura ner sig typ. Dom andra gör det för cooolheten:hihi
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
folk gillar att tomgasa helt enkelt.......det är min teori

PULKA skrev:
varför gasar vissa upp hojen i kanske 5000v eller något liknande innan den stängs av för att sedan parkeras tillförmån för en korv, kafe o kaka eller bara tanka på macken
har stött på samma fenomen på vissa bilister, e det så att deras hojar bilar surnar i hop totalt eller e det bara för o impa sig lite :confused:


//PULKA
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Haha :) :lol

Känner igen det där. Man vill lixom demonstrera att "nu är jag här" ;)
 

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Ort
timrå
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
hm,funderar :va kanske har nått att göra med om man har acc pumpar, bilar med grova v8 or brukar ju göra det för att tömma gasarna på soppa eller nåt sånt va :confused: lika brukar dom ju trampa på gasen typ 2 gånger innan dom vrider på nyckeln,kanske surar ner sig annars :rolleyes: ää vet inte riktigt bara spånar :tungan
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Teorin är att motorn fortsätter att pumpa runt olja till cylindrarna men ingen bensin = bättre smörjning och mindre slitage när man startar nästa gång...
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Jag var tvungen att gasa till innan jag stängde av min sierra för annars blev den svårstartad som satan senare. :banana
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
superbeast skrev:
bilar med grova v8 or brukar ju göra det för att tömma gasarna på soppa eller nåt sånt va :confused: lika brukar dom ju trampa på gasen typ 2 gånger innan dom vrider på nyckeln:tungan

Jag fick göra så på min gamla camaro för att starta motorn, annars så blev den seg att få igång och man riskerade att dra slut på batteriet. Plus att man trampade gärna till precis när den startade så man visste att den skulle fortsätta vara igång. Vilket då gjorde att man startade med ett riktigt muller.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
jupp det är sant att man pumpar gamla v8or. men ja fick mest detta handikapp när ja prepparerade min gamla 200sx med större turbo, ic och en sån svooshh dumpventil.. när man måste bygger ett övertryck på 6000varv på tomgång med dem :D självklart gjorde ja dock inte så när ja skulle precis stänga av / starta men endå kul som "här är jag faktor..."
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag börjar arbeta bort detta men det sitter dock i i viss grad ännu.
När jag i begynnelsen hade en gammal volvo 140 - 73 så ville den gärna bli "urtrampad" innan man stängde av, gjorde man inte detta så blev den som pest att få igång igen.
Men hojen gasar iaf jag till bara för att det låter mysigt :banana
//Tobbe
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
KawaChris skrev:
Teorin är att motorn fortsätter att pumpa runt olja till cylindrarna men ingen bensin = bättre smörjning och mindre slitage när man startar nästa gång...
Kan någon bekräfta detta? Stämmer det är det ju bara att börja..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ugluk skrev:
Kan någon bekräfta detta? Stämmer det är det ju bara att börja..
Iom att oljepumpen är mekanisk så lär det väl stämma, men har man trottlarna öppna efter man stängt av tändningen så lär den spotta in soppa i cylindrarna med.
//Tobbe
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
tobbeviking skrev:
Iom att oljepumpen är mekanisk så lär det väl stämma, men har man trottlarna öppna efter man stängt av tändningen så lär den spotta in soppa i cylindrarna med.
//Tobbe
Jo, men varvar man upp och slår av både gas och tändning samtidigt kommer ju väldigt lite soppa in, och eftersom jag har en maskin som är lite sårbar i toppsmörjningen är det intressant.
Dags att börja alltså. :yoparty
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ugluk skrev:
Jo, men varvar man upp och slår av både gas och tändning samtidigt kommer ju väldigt lite soppa in, och eftersom jag har en maskin som är lite sårbar i toppsmörjningen är det intressant.
Dags att börja alltså. :yoparty
Ja jo det var precis så jag menade att det skulle bli gynsamt för motorn att vispa runt lite olja men hålla trottlarna nere och inte drälla in mer än en liten gnutta soppa i motorn. :)
//Tobbe
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag brukar gasa till för att det är lättare att få i neutralen då.
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Ni har fel allihop! Det är för att alla :tuttar blir som savande vårbjörkar när de hör lite *brum brum* :kär

/ :tomten
 

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
xr 650
Chrille D skrev:
Ni har fel allihop! Det är för att alla :tuttar blir som savande vårbjörkar när de hör lite *brum brum* :kär

/ :tomten

Nåja... 99% tror att man har hål i avgassytemet/spasmiska ryckningar i högerhanden efter allt ***** .. verkligen imponerande :rolleyes:

Alla moppefuckon blir dock mäkta imponerade så om du är intressade av sånna så är det bara att köra på .
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top