varför gasar vissa

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
ja gör så
min går så jäkla ojämt nu när stypningen är i så jobbigt å höra på den när den inte har någon jämn tomgång
tänker inte ställa om förgasarna för strypningen ska bort!!!
 

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Ort
häggwall
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Om det är en sugmotor med förgasare så borde den ju rimligtvis fortsätta "dra" i sig soppa om än ganska lite, och då blir det stående på kolvarna, och dunstar det inte bort så "sipprar" det igenom kolvringarna ner i motoroljan med haveri som följd. (kanske bara gäller oss med gamla slitna motorer) ELLER?? :va
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Jag tycker det är COOLT!! :yoparty :tungan

Det man inte har i brallan får man ha i motor´n :rolleyes:
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
PollySmurf skrev:
Detta funkar nog inte så bra på 2-taktade va :va
Eftersom oljan är i bensinen...


det finns en anledning till att du iten ska motorbromsa med en två taktare... varför tror du de gammla SAABarna hade frihjul??
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
superbeast skrev:
... brukar dom ju trampa på gasen typ 2 gånger innan dom vrider på nyckeln,kanske surar ner sig annars ...
Gamla jänk har oftast automatchoke och den aktiveras när man (på kall motor) trampar ner pellen en liten bit. Men det räcker med en gång.
Dock kan, om choken är för magert ställd, man behöva trampa fler gånger eftersom accpumpen trycker i lite sås i insuget varje gång man trampar till.
 

Therudeboy

Guest
Fluxir skrev:
det finns en anledning till att du iten ska motorbromsa med en två taktare... varför tror du de gammla SAABarna hade frihjul??






Var inte det där för att spara bränsle? Att när man släppte gasen så blev det automatiskt friläge?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Therudeboy skrev:
Var inte det där för att spara bränsle? Att när man släppte gasen så blev det automatiskt friläge?
Nix. Det var för att den inte skulle skära. En 2-t utan separatsmörjning (som på många 2-t hojar) får väldigt lite/ingen smörjning med stängda trottlar.
Tänk på att Saaben såldes till Svensson som inte var ett dugg intresserade av att lära sig vad man får och inte får göra med en 2-t. Den skulle bara fungera (vilket den också gjorde).
Och spara sås var nog inte särskilt högt prioriterat på den tiden. Ingen hade ens lärt sig stava till oljekris då.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top