2320524 Förtydligande/tillägg:
För att kolla om generatorn laddar.
1, Mät batterisspänningen med en voltmeter, när motorn är avstängd. Bör ligga på runt 12V.
2, Starta motorn, mät igen medans du ger lite gas. Spänningen bör nu ligga på runt 13-14V (alltså en höjning mot när motorn var avstängd.)
För att kolla batteriet, bör en
belastningsprovare användas.
Borde gå att låna på nån mack/verkstad.
(Vanlig voltmeter duger alltså inte.)
Skulle det vara trasigt så bör garantin gälla (om det inte fryst sönder under vintern), eftersom det är mindre än ett år sen du köpte nytt.
(Tror Biltema har ett års garanti på batterier iallafall)
Sen när det gäller larmet:
Är det inte batteriet som spökar är det vanligaste felet kontakterna för dörrar, huv & baklucka som spökar.
Oxid i kontakterna är vanligt.
Vid en seriös montering av ett billarm brukar man byta ut huvkontakten mot en magnetkontakt istället, som tål fukten bättre.
(Men även anslutningarna/skarvarna till denna kan ju oxidera såklart.)
Vid fuktigt väder (som nu) kan det utlösa larmet ibland.
Alltså: Börja som sagt med att se om du kan läsa ut vad som triggat larmet, genom att läsa larmets "felkoder".
Kolla sen batteri, (och om det är paj, även generatorn om den laddar), och därefter kontakterna.
Berätta sen här vad du kommer fram till ang. larmet.