Varför håller inte folk hastigheten på 30-vägar?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Utanför oss finns en väg som inte är direkt rak, se bifogad bild. Det är backkrön och grejer. På den här sträckan är det 30km/h som gäller. Men 1 av 10 kanske håller hastigheten. Resten kör i 50 eller ännu fortare, dom verkar vilja försöka flyga över själva krönet [där röda bilen är]

När man då kommer över krönet har man redan innan fått information om att det kommer ett övergångställe längre fram. Det finns dessutom busshållplatser på båda sidor av vägen. Ofta när bussen stannar vid hållplatsen [vid refugen] passar bilarna på att dra förbi bussen och allra helst om det är trångt så passerar dom till vänster om refugen. Bussen håller aldrig heller hastigheten.Vad jag har hört så kan man inte sätta ut t ex blomlådor [som finns på alla smågator] på en så pass trafikerad väg eftersom bussarna då inte skulle komma förbi och det är svårt när det är backkrön.

Men det måste ju finnas något sätt att få stopp på alla som bokstavligen talat flyger över krönet. För många år sen hände en dödsolycka på vägen då en bilist inte uppmärksammade en kille som skulle gå över vägen. Det kommer hända igen och först då lär väl kommunen göra något.
Vet ni några tips som kanske finns där ni bor som gör att folk sänker hastigheten då det är 30 ? För det hjälpte inte att göra 30-märken i backen med vit färg..
 

Bifogat

  • 30.jpg
    30.jpg
    12 KB · Visningar: 199

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Bikerbitch skrev:
Utanför oss finns en väg som inte är direkt rak, se bifogad bild. Det är backkrön och grejer. På den här sträckan är det 30km/h som gäller. Men 1 av 10 kanske håller hastigheten. Resten kör i 50 eller ännu fortare...

Varför?! För att det går naturligtvis! :rolleyes:
Har inte ni sånna där farthinder med blommor i. utanför på gatan? De drar ju ner hastigheten... Mer blommor i trafiken! :tummenupp

/FW
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Vet ju inte hur det ser ut just där, men jag tycker att dom sätter upp för mkt 30-skyltar överallt. Man bryr sig ju inte längre.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Nisse Järnet skrev:
Vet ju inte hur det ser ut just där, men jag tycker att dom sätter upp för mkt 30-skyltar överallt. Man bryr sig ju inte längre.


Precis, i början försökte man ta det lungt på 30 vägar men nu har det blivit på modet att ha 30 överallt så nu orkar man fan inte bry sig längre..
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Nisse Järnet skrev:
Vet ju inte hur det ser ut just där, men jag tycker att dom sätter upp för mkt 30-skyltar överallt. Man bryr sig ju inte längre.



Sant. 30 vägar exakt över allt här i lapplands väsby, ni i Vallentuna har tame fan ingen sån väg alls.


Men ett tipps om ni nu verkligen måste ha en sölig väg.

Sammla Samhällsföreningen om ni har en sådan, tjata på kommunen i sammlad trupp och be om såna där små gummi gupp som bultas fast i vägen, fyy, dom är inte roliga, kan lova att medelhastigheten blir något mellan 5-20Km/s, dom är inte nådiga att köra på, dock roliga att zick zacka mellan.
 

MikkE

Guest
Visst ska man hålla hastigheten, men när det är 30 på många ställen börjar man tillslut "tröttna". Om man nu skiter i att hålla 30- i bostadsområden, BÖR man iaf göra det vid skolor. Många små barn som kan springa.

BB: Blir inget MVG för den teckningen. Du får nöja dig med G :näsblod
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
MikkE skrev:
Visst ska man hålla hastigheten, men när det är 30 på många ställen börjar man tillslut "tröttna". Om man nu skiter i att hålla 30- i bostadsområden, BÖR man iaf göra det vid skolor. Många små barn som kan springa.

BB: Blir inget MVG för den teckningen. Du får nöja dig med G :näsblod

Jag hade etta i bild... så jag tycker den e grym :)
 

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
Håller fullständigt med dig bikerbitch, på alla 30-sträckor ska man ta det lungt. Samma sak gäller på de flesta 50-sträckor. hur många extra sekunder tar det att köra säkert?

Hastighetsbegränsningen finns där av en anledning. På motorvägar är det dock helt lungt att vara gasglad. Det är jag själv :tummenupp
 

DirkDiggler

Stridsbåt 90H har inte en chans
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Båt: Uttern 5602 150 VMax Yamaha Duo Prop
Så länge folk håller 30 utanflr skolor och där man kanske inte ser så bra så är det lugnt, men lite väl mycket 30 vägar är det, man kan ju anpassa farten ganska bra själv efter miljön också.

Sverige = 150 på motorvägen?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det finns de som kör bil, men de allra flesta verkar åka bil.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Att det har blivit någon slags trend med 30-sträckor är ingen ursäkt för att inte hålla hastigheten. Där jag bor finns bara villor och det finns väldigt mycket barn som är ute i rörelse. Och eftersom bussarna går där så åker det mycket knoddar till och från skolan. Ni vill inte ens veta hur det ser ut på vintrarna då snöhögarna är 2 meter och täcker övergångstället, jag besparar er en bild till.

Någon lösning måste det ju finnas när folk vägrar köra lugnt och speciellt då när det är backkrön och ett övergångställe i själva "dalen"
Inne på våran gata sitter det en 50skylt och under en såndäriga blå 30 skylt som innebär att man helst skall köra i 30 men det går att köra i 50 eftersom den gul/röda skylten sitter ovanför :va
Dessutom funkar det inte att ha blomlådar. Ungar går och målar över reflexerna på dom och skriver ord som "Död", nästa dag är blomlådan överkörd..dessutom får folk in snitsen riktigt fort och kryssar sig igenom dom i hög hastighet ändå.

Vore kul att se polisen stå på denna väg en dag. Skulle ryckas många körkort..
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja vadådå? Sätter man 30 överallt så respekteras det inte till slut, inte ens på "din" gata. Du har ju fått ett ypperligt förslag på hur man kan lösa problemet ,med hjälp av gummihinder som bultas i backen.

Bikerbitch skrev:
Att det har blivit någon slags trend med 30-sträckor är ingen ursäkt för att inte hålla hastigheten. Där jag bor finns bara villor och det finns väldigt mycket barn som är ute i rörelse. Och eftersom bussarna går där så åker det mycket knoddar till och från skolan. Ni vill inte ens veta hur det ser ut på vintrarna då snöhögarna är 2 meter och täcker övergångstället, jag besparar er en bild till.

Vore kul att se polisen stå på denna väg en dag. Skulle ryckas många körkort..
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
Nisse Järnet skrev:
Vet ju inte hur det ser ut just där, men jag tycker att dom sätter upp för mkt 30-skyltar överallt. Man bryr sig ju inte längre.



skojar du eller? Hela strängnäs är fan 30, ni som bor i strängnäs fattar vad jag menar.. regementsgatan är det 30 på, den är bra jäkla bred. sen kollar man upp i ett bostads område där blir det helt plötsligt 50.
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Bikerbitch skrev:
Att det har blivit någon slags trend med 30-sträckor är ingen ursäkt för att inte hålla hastigheten. Där jag bor finns bara villor och det finns väldigt mycket barn som är ute i rörelse. Och eftersom bussarna går där så åker det mycket knoddar till och från skolan. Ni vill inte ens veta hur det ser ut på vintrarna då snöhögarna är 2 meter och täcker övergångstället, jag besparar er en bild till.

Någon lösning måste det ju finnas när folk vägrar köra lugnt och speciellt då när det är backkrön och ett övergångställe i själva "dalen"
Inne på våran gata sitter det en 50skylt och under en såndäriga blå 30 skylt som innebär att man helst skall köra i 30 men det går att köra i 50 eftersom den gul/röda skylten sitter ovanför :va
Dessutom funkar det inte att ha blomlådar. Ungar går och målar över reflexerna på dom och skriver ord som "Död", nästa dag är blomlådan överkörd..dessutom får folk in snitsen riktigt fort och kryssar sig igenom dom i hög hastighet ändå.

Vore kul att se polisen stå på denna väg en dag. Skulle ryckas många körkort..
Ring o tipsa dom, ibland lyssnar dom faktiskt.
Sen så när jag kommer på en 30 sträcka så tänker jag att jag vill inte få en liten flicka/pojkes liv på mitt samvete.......
Men jag tycker också att 30 trenden har blivit en aning förmycket.
Men jag som är morgontrött m.m skulle vilja ha typ blinkande skyltar när 30 gäller istället för att man ska sitta och kolla på skylten vilka klockslag som gäller samt kolla efter klockan och under den tiden kunna ha ögonen på vägen istället.
Men thats me
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Flytta busshållplats å övergångställen till andra sidan krönet. Enkelrikta och sätt gränsen till 90. Nu kan alla gå säkert och bilarna får sitt roliga hopp med. :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Blip skrev:
Ja vadådå? Sätter man 30 överallt så respekteras det inte till slut, inte ens på "din" gata. Du har ju fått ett ypperligt förslag på hur man kan lösa problemet ,med hjälp av gummihinder som bultas i backen.

Nej och det är just där problemet ligger. Att 30-sträckor inte respekteras.
Bara för att det sitter såna skyltar överallt. Slappaste ursäkten på länge.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top