Varför har beg mc blivit så billiga?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De flesta säljare verkar tro att den ligger på max 10% i årlig värdeminskning. Medan de flesta hojköpare verkar tro att det handlar om minst 20%/år. Dina 15% årligen (om jag inte räknat snett) verkar som en ganska trolig kompromiss.

Jag har inte SuperDuken på annons, utan utgick ifrån de som ligger ute men inte säljs, så skick på dem har jag ingen aning om.

Det mesta du säger håller jag med om.

Men att värdeminskningskurvan skulle va linjär är bara att släppa oavsett hastighet. Jag räknade från år 1 med att den tappade nästan 25%, år 2 mindre och nu, i början av min 5e säsong (den har alltså gått ganska exakt 4 säsonger) så bör den inte tappa särskilt mkt till nästa år om jag väljer att behålla.

Bestämmer jag mig för att sälja så skulle jag nog lägga ut den för 57-58 (-06a med 1300 mil i fint skick) och se vad jag fick. Som det är nu skulle jag definitivt inte släppa den under 55´, det är mitt stopp-pris innan jag anser det rån av köparen. Sen beror det på utbudet av alternativ om jag tycker att det är värt att sälja för 55´, jag måste ju då kunna köpa något som för mig är värt lika mkt, för just 55´, annars är det en dålig affär. Och jag gör ogärna dåliga affärer!

Att en köpare inte vet att jag tar om grejerna, byter olja oftare än nödvändigt och ser över allt efter i stort sett varje körning spelar ju ingen roll för mig. Jag ska ju byta den hojen som jag vet allt om, mot risken att få en våldtagen gammal R6a. :eek:

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati