Varför heter Slingerbulten just Slingerulten...

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
1. Som ämnet antyder.... Varför heter Slingerbulten som den heter...
2. Och går den som jag tror den gör, Tungelsta -> Rosenhill eller Rosenhill -> Tungelsta om ni så vill. Eller är det jag som missuppfattat allt och är helt bakom flötet...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
1. Den svänger hela tiden.
2. Ja, det är riksväg 257 från korsningen med Sorundavägen till stoppskylten vid t-korsningen där man tar höger för att komma till Rosenhill. Den går faktiskt i bägge riktningarna, tro det eller ej! :tummenupp

Bifogar karta.

Bifogat

• bulten.jpg
    bulten.jpg
    32.7 KB · Visningar: 687

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
1. Fan vet och det kan kvitta, det är en av de roligaste vägarna i trakten!
2. Som föregående talare redan upplyst om, den är lika kul åt båda håll!

:)

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
1. Fan vet och det kan kvitta, det är en av de roligaste vägarna i trakten!
2. Som föregående talare redan upplyst om, den är lika kul åt båda håll!

:)

Håller med att det är en av de roligare vägen i närheten.. perfekt när man ska ta en genväg hem från jobbet.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
SLINGERBULT = liten kringlig, krogig och kurvig väg med endast en körbana.

Det är väl eg ett generellt på små krokiga vägar?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fyller i tråden med frågan...Finns det verkligen någon väg i sthlms området som är roligare ? Jag har då inte hittat någon..

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Fyller i tråden med frågan...Finns det verkligen någon väg i sthlms området som är roligare ? Jag har då inte hittat någon..

Vällingevägen är trickigare att köra och det kan vara roligare ibland .. "lite" långsamamre men det kan vara kul det med... men bulten är alltid bulten :yoparty

Karta

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Vällingevägen är trickigare att köra och det kan vara roligare ibland .. "lite" långsamamre men det kan vara kul det med... men bulten är alltid bulten :yoparty

Karta

Ja vällinge vägen är otroligt kurvig och med även kuperade kurvor, men som du säger även mycket långsammare. Orsak; Den är otroligt mycket smalare och faktis med mindre kurv radie i kurvorna. Där brukar faktis Polisen träna inför varje vår.
Bulten är bara extremt Riskfylld om det är några vildhjärnor eller rättare sagt förare utan hjärnor som är ute och kör. Finns några farliga ex. 1. är tråden Olycka på Bulten 08-06-?? en kille som kör om i en skymnd Hö Ytterkurva och kraschar med en Mötande Mc nästan front mot front. Så se upp där ute för KAMAKAZI piloter dom finns, tro mig, jag med flerar har råkat ut för dom men med mycket lyckligare utgång en han i tråden jag just nämnde.. Endast med hjärta i halsgropen och stora ögon som TEFAT när man ser en mötande hoj mitt i en kurva i sin egen fil..

Ha nu en trevlig sommar alla där ute och jag stämmer in i att det finns möjligtvis en anna väg som ligger på topp och det är den kära Bogesundsvägen.
Den är härligt kurvig och dessutom med fina chikaner.. På väg ut mot Vaxholm norra sidan om stan. Ni som inte har åkt det, ta en sväng ut och pröva, ni blir rikt belönade med ett trevligt Skärgårds fik med både det ena och andra att bjuda på. Kör ut på E18mot Norrtälje och sväng av vid Arninge avfarten, kör åt höger och se upp för en LITEN skyllt på Hö sida precis innan en Vä kurva som ligger nära vatten. Den är Lätt att missa om man kör för fort. Det är en nerförs backe som svänger svagt åt vänster för att sedan gå upp precis i vänster kurvan där man svänger åt Hö nästan mitt i Kurvan. DEt är en LITEN vit skyllt Bogesund

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
SLINGERBULT = liten kringlig, krogig och kurvig väg med endast en körbana.

Det är väl eg ett generellt på små krokiga vägar?
Men det måste väl ändå vara någon form av lokalt uttryck? Jag har inte hört ordet bult nämnas i hänvisning till väg på något annat ställe.

Slinger är ju bara en version av slingrar, men bult?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer

Det är väl helt enkelt därför den är så pass känd, för att Stockholmarna inte har så många andra vägar med samma höga nöjesfaktor, i alla fall inte på södra sidan. Man måste ju mer än 10 mil bort från smeten för att hitta något lika kul.

Bulten är i och för sig enastående även om vi tittar på riket i övrigt. Det enda som förtar nöjet lite är ju det stora antalet hojåkare som kör extremt fort och inte vet att vi haft högertrafik sedan 1967.

Torö,ungefär som bulten men fyra gånger längre typ...

Var ligger den?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...