Varför inga dieselhojar?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och jag som tyckte

var en utmärkt illustration till

:)

Min poäng var mest att man tydligen hinner spruta in bränslet för 9000 rpm iallafall, sen att det inte ger så mycket effekt är en annan femma... :D
Å andra sidan vet vi ingenting om den andra bilen, det kan ju vara en riktig herrejössesmaskin så vi har ju egentligen ingenting att jämföra med... :)

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
Högre laddtryck eller kompression = snabbare flamfront. Problem solved!
Gäller bara att kunna förse den med tillräcklig mängd diesel :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Högre laddtryck eller kompression = snabbare flamfront. Problem solved!
Gäller bara att kunna förse den med tillräcklig mängd diesel :D

Nej, diesel brinner med diffusionsflamma i motsats till ottomotorer där bränslet redan är blandat med luften när det antänds, varken högre kompression eller laddtryck påverkar blandningshastigheten i någon nämnvärd omfattning. Och därmed är varvtalet begränsat även med din medicin.

Däremot så kan man ju med diesel öka effekten utan att öka varvtalet ända tills nåt brister om man bara har tillräckligt stora spridare och turbo. Bara pytsa in mer bränsle så ökar avgastempen och turbon går hårdare och trycker in mer luft.

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Bränslevärmaren skulle mörda föraren på en kvart, ju :va

Finns inte behovet/efterfrågan så händer det i regel inte så mycket på marknaden. Då är det märkligare att dieseldrivna utombordare inte tagit större mark i båtvärlden.

Båtmotorer är väl fortfarande enväxlade?
Varvtalsregistret på en diesel är oftast litet och då får man välja mellan snabb båt på tomgång eller långsam på topp om man envisas med diesel.
Tvåväxlade inombordare finns ju men utombordare låter svårt.

Kör man jetdrift funkar det dock bättre, inombordare med jet och diesel är mycket bra... utombordare med jet finns men tror inte det finns med diesel.

En lite kul grej är ju att det är rätt vanligt med tvåtaktsdiesel i vissa båtar, men då fortfarande inombordare.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Diesel i en hoj? Hmm njaeee! Tveklöst går det få ut tillräckligt med effekt ur en oljebrännare, men det finns ju annat som talar emot!
Tänk dig detta scenario: du rullar fram mot rödljuset, ställer dig jämse en slyngel i sin farsas gamla 740. Medans ni väntar på att granen ska slå om till grönt snärtar du till lite på gasen. Men inte låter det som ett vrål man får ståpäls av inte, nej snarare ett knatter a´la Diesel-Benz 220D. Dessutom står kolvarna still då hela hojen hoppar runt istället...
Sen får man ju alltid stå där bakom på nåt skumt ställe på macken och skämmas när man ska tanka. Inte ens tak över pumpen som på köpet alltid är totalt nedsvettad av dieselblask! Nej, blir nog ingen succé det där!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Diesel i en hoj? Hmm njaeee! Tveklöst går det få ut tillräckligt med effekt ur en oljebrännare, men det finns ju annat som talar emot!
Tänk dig detta scenario: du rullar fram mot rödljuset, ställer dig jämse en slyngel i sin farsas gamla 740. Medans ni väntar på att granen ska slå om till grönt snärtar du till lite på gasen. Men inte låter det som ett vrål man får ståpäls av inte, nej snarare ett knatter a´la Diesel-Benz 220D. Dessutom står kolvarna still då hela hojen hoppar runt istället...
Sen får man ju alltid stå där bakom på nåt skumt ställe på macken och skämmas när man ska tanka. Inte ens tak över pumpen som på köpet alltid är totalt nedsvettad av dieselblask! Nej, blir nog ingen succé det där!

:va Finns väl gott om hojar på marknaden som vibrerar, ryker, luktar och låter fult men ändå har sin svans av ägare som älskar dem.

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jo det är klart, såna där Harry Parkinsson finns det gott om...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Båtmotorer är väl fortfarande enväxlade?
Varvtalsregistret på en diesel är oftast litet och då får man välja mellan snabb båt på tomgång eller långsam på topp om man envisas med diesel.
Tvåväxlade inombordare finns ju men utombordare låter svårt.

Kör man jetdrift funkar det dock bättre, inombordare med jet och diesel är mycket bra... utombordare med jet finns men tror inte det finns med diesel.

En lite kul grej är ju att det är rätt vanligt med tvåtaktsdiesel i vissa båtar, men då fortfarande inombordare.

Nja, tekniken finns redan med bra orr o allting o allting men förmodligen kostar de fan o femti än så länge och runt 100kg tyngre än motsvarande som går på bempa. Men men med tanke på driftkostnader för en Otto och då tänker jag naturligtvis främst på bränsleförbrukningen så tycker jag som sagt det är knepigt att marknaden inte tagit fart, menar det är inget nytt hål i semesterkassan =)

Jetdrift är säkert kanon bara de inte är bannlysta i varannan pöl p.g.a. gamla synder men det löser inte bränslefrågan, tveksamt om de går att snålköra heller för den delen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min poäng var mest att man tydligen hinner spruta in bränslet för 9000 rpm iallafall, sen att det inte ger så mycket effekt är en annan femma... :D
Å andra sidan vet vi ingenting om den andra bilen, det kan ju vara en riktig herrejössesmaskin så vi har ju egentligen ingenting att jämföra med... :)

Du har rätt. Men dragracing- bilars / hojars prestanda, framför allt serviceintervallen, som ju ibland inte räknas i timmar utan i minuter gör att jag inte riktigt tror på att vad en diesel dragster bil presterar kan öka intresset för dieselhojar.

Det enda skäl bland bilister som jag hört för diesel är låg bränslekostnad.
Tänk på 50-talet när villaoljan kostade 75kr/m3 och bensinen nästan 1kr/liter.
Då kunde man spara med en dieselbil.
Men jag kan inte minnas någon tråd här på SH.
Där köparen var ute efter en hoj med låg bränslekostnad.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Du har rätt. Men dragracing- bilars / hojars prestanda, framför allt serviceintervallen, som ju ibland inte räknas i timmar utan i minuter gör att jag inte riktigt tror på att vad en diesel dragster bil presterar kan öka intresset för dieselhojar.

Det enda skäl bland bilister som jag hört för diesel är låg bränslekostnad.
Tänk på 50-talet när villaoljan kostade 75kr/m3 och bensinen nästan 1kr/liter.
Då kunde man spara med en dieselbil.
Men jag kan inte minnas någon tråd här på SH.
Där köparen var ute efter en hoj med låg bränslekostnad.

Att snacka bränsleekonomi på ett fordon som har den värdeminskningen och den försäkringskostnaden som våra fordon har är ju bara löjligt. Bara däckskostnaden på en sporthoj gör att det inte spelar någons som helst roll om hojen drar 0,5 eller 1,5 liter milen... :)

Diesel i dragracing är i min mening bara en kuriosa. Visst finns det 7 sekundersbilar som går på diesel men att få tag delar och få dem att gå bra är nog ganska kostsamt, i en sport som redan kostar skjortan...

En modern diesel är ju snålare än en bensinbil, men bara på landsväg och inte så mycket på vintern. Bensinmotorerna kommer snart ikapp tror jag.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Eller sekunder :gnissla

Äsch skulle börja klippet vid 2min var tanken men det sket sig.

Jamen då är det ju en diesel!!!! Han pratar ju om att precis innan målgång så har tändstiften brunnit upp och motorn "dieslar".... :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att snacka bränsleekonomi på ett fordon som har den värdeminskningen och den försäkringskostnaden som våra fordon har är ju bara löjligt. Bara däckskostnaden på en sporthoj gör att det inte spelar någons som helst roll om hojen drar 0,5 eller 1,5 liter milen... :)

Diesel i dragracing är i min mening bara en kuriosa. Visst finns det 7 sekundersbilar som går på diesel men att få tag delar och få dem att gå bra är nog ganska kostsamt, i en sport som redan kostar skjortan...

En modern diesel är ju snålare än en bensinbil, men bara på landsväg och inte så mycket på vintern. Bensinmotorerna kommer snart ikapp tror jag.

Diesel är snålare särskilt på vintern skulle jag vilja säga, bättre termisk verkningsgrad om man inte eldar så nära cylinderväggarna. Och ottomotorer kommer inte konkurrera verkningsgradsmässigt färrän de konstruerat bort trotteln vilket kan göras med tex fria ventiler.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...