Och sist i racet !
Och jag som tyckte
var en utmärkt illustration till
Högre laddtryck eller kompression = snabbare flamfront. Problem solved!
Gäller bara att kunna förse den med tillräcklig mängd diesel
Bränslevärmaren skulle mörda föraren på en kvart, ju
Finns inte behovet/efterfrågan så händer det i regel inte så mycket på marknaden. Då är det märkligare att dieseldrivna utombordare inte tagit större mark i båtvärlden.
Diesel i en hoj? Hmm njaeee! Tveklöst går det få ut tillräckligt med effekt ur en oljebrännare, men det finns ju annat som talar emot!
Tänk dig detta scenario: du rullar fram mot rödljuset, ställer dig jämse en slyngel i sin farsas gamla 740. Medans ni väntar på att granen ska slå om till grönt snärtar du till lite på gasen. Men inte låter det som ett vrål man får ståpäls av inte, nej snarare ett knatter a´la Diesel-Benz 220D. Dessutom står kolvarna still då hela hojen hoppar runt istället...
Sen får man ju alltid stå där bakom på nåt skumt ställe på macken och skämmas när man ska tanka. Inte ens tak över pumpen som på köpet alltid är totalt nedsvettad av dieselblask! Nej, blir nog ingen succé det där!
Båtmotorer är väl fortfarande enväxlade?
Varvtalsregistret på en diesel är oftast litet och då får man välja mellan snabb båt på tomgång eller långsam på topp om man envisas med diesel.
Tvåväxlade inombordare finns ju men utombordare låter svårt.
Kör man jetdrift funkar det dock bättre, inombordare med jet och diesel är mycket bra... utombordare med jet finns men tror inte det finns med diesel.
En lite kul grej är ju att det är rätt vanligt med tvåtaktsdiesel i vissa båtar, men då fortfarande inombordare.
Min poäng var mest att man tydligen hinner spruta in bränslet för 9000 rpm iallafall, sen att det inte ger så mycket effekt är en annan femma...
Å andra sidan vet vi ingenting om den andra bilen, det kan ju vara en riktig herrejössesmaskin så vi har ju egentligen ingenting att jämföra med...
Du har rätt. Men dragracing- bilars / hojars prestanda, framför allt serviceintervallen, som ju ibland inte räknas i timmar utan i minuter gör att jag inte riktigt tror på att vad en diesel dragster bil presterar kan öka intresset för dieselhojar.
Det enda skäl bland bilister som jag hört för diesel är låg bränslekostnad.
Tänk på 50-talet när villaoljan kostade 75kr/m3 och bensinen nästan 1kr/liter.
Då kunde man spara med en dieselbil.
Men jag kan inte minnas någon tråd här på SH.
Där köparen var ute efter en hoj med låg bränslekostnad.
Du har rätt. Men dragracing- bilars / hojars prestanda, framför allt serviceintervallen, som ju ibland inte räknas i timmar utan i minuter .
Eller sekunder
Äsch skulle börja klippet vid 2min var tanken men det sket sig.
Att snacka bränsleekonomi på ett fordon som har den värdeminskningen och den försäkringskostnaden som våra fordon har är ju bara löjligt. Bara däckskostnaden på en sporthoj gör att det inte spelar någons som helst roll om hojen drar 0,5 eller 1,5 liter milen...
Diesel i dragracing är i min mening bara en kuriosa. Visst finns det 7 sekundersbilar som går på diesel men att få tag delar och få dem att gå bra är nog ganska kostsamt, i en sport som redan kostar skjortan...
En modern diesel är ju snålare än en bensinbil, men bara på landsväg och inte så mycket på vintern. Bensinmotorerna kommer snart ikapp tror jag.
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |