Varför inga moderna motoranläggningar i Sverige?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Som skulle kunna arrangera F1 och MotoGP. En del menar säkert att det beror på jättedumma miljöpolitiker, en del att det beror på annat. Men vad är egentligen mest sant? Dessa anläggningar medger ju uppenbara ekonomiska möjligheter, vilket etiska och ekonomiska utvecklingsländer som Indonesien, Azerbaijan och Ungern har anammat. Men även länder vars etiska normer vi respekterar har ju sådana anläggningar (Storbritannien, Kanada, Tyskland och Österrike), så varför inte Sverige? Riskkapitalister tycks ju använda sina miljarder till allt möjligt. Oljud? Men man tillåter ju dragracing (Top Fuel) på flera befintliga anläggningar. Det låter som bara den. Jag har länge undrat och vore intressant att läsa vad andra tror, ifall det är mer kvalificerat än att miljöpartiet är dumt.
track-overview-1.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det kostar för mycket att bygga en bana med rätt säkerhetsklassning och det går inte att ha för bara ett event per år.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det kostar för mycket att bygga en bana med rätt säkerhetsklassning och det går inte att ha för bara ett event per år.
Vore inte lönsamt: ett helt begripligt och relevant skäl. Men är det sant? Banan skulle ha blott ett enda evenemang per år, skriver du. Varför bara ett? Jag tittar på Hungaroring i vårt europeiska grannland Ungern och den är öppen för alla möjliga bilar och motorcyklar mellan maj–september. 5 x 20 minuter med din gatbil för ca 2000 kr. 4 x 20 min för motorcyklar kostar 1500 kr. Med mera, med mera.image.jpeg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har svårt att se varför någon finansiär skulle ge sig in i ett sådant projekt. Kort säsong, relativt dåligt med potentiell publik, särskilt på platser där det skulle gå att bygga bana, PK-minuspoäng så knappast någon draghjälp från politiker/myndigheter, men framför allt miljöreglerna. Kanske inte för att det skulle vara omöjligt att få godkänt efter evinnerlig utredningstid med div överklagningar, men för att det inte går att försäkra sig mot att ingen senare kommer med klagomål som kan leda till att man ändå år stänga ner. För stor ekonomisk risk.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Miljöhandläggningen tar troligtvis mer än 5år.
Och då tror jag att man tappar en del av det investeringskapital som vill se en något säkrare och snabbare utveckling.
Många av de tidigare nämnda länderna har förmodligen ingen miljöhandläggning inblandad i processen, det är mer ”cash is king”.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det kan vara att jag minns fel eller hörde fel, men vill minnas att Anderstorp förlorade sina GP 500 arrangemang pga buller. Har också hört att en original (vad gäller avgas och luft) R6 kan bli svartflaggad för buller på Knutstorp. Motorintresse har en del motvind i det här landet
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ingen ekonomisk vinst, knappt någon säsong, miljöproblem (buller), och för litet intresse i det stora avlånga landet med lika många invånare som en normal storstad i Europa.
Ingen utanför Sverige kommer besöka en F1/GP-klassad bana där du bara får köra på halvgas och låga varv för att inte bli svartflaggad.

Allt det är lika sant.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fråga folket som driver på Viking motor park. De har haft några årtionden av nej för att bygga en modern motorpark i Sverige. Nu har de ju fått ett ja, och ska bara få ihop en halv miljard för att bygga anläggningen.
Bygge pågår iofs redan utanför Enköping.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tierp Arena gick ju inte runt för de som byggde det utan konkade och nya intressenter köpte upp det för att driva vidare utan att ha byggkostnaderna som ryggsäck.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Leta fram 350-500 millioner så finns alla tillstånd klara o vem som helst kan ta över projektet, finns pengarna är det bara att börja bygga direkt.

Alla tillstånd finns att gratis hämta i Melleruds komun arkiv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Leta fram 350-500 millioner så finns alla tillstånd klara o vem som helst kan ta över projektet, finns pengarna är det bara att börja bygga direkt.

Alla tillstånd finns att gratis hämta i Melleruds komun arkiv.
Vinner jag en rejäl Eurojackpot så jävlar i det. :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vinner jag en rejäl Eurojackpot så jävlar i det. :hihi
Gruppen Dalslands ring jobbade i 20 år med detta, dom blev inbjudna till redbull i Österrike att presentera sin affärsplan men dom kanske inte var lika bra på affärsplaner som att lirka fram alla tillstånd för banor, vindkraft, flygplats osv osv.

Hela området ligger på en gammal mosse som är bruten det är bara en gigantisk grusås som är helt skälv dränerande.

Håller på dej Ulvhamne jag gör samma sak om jag vinner.. Underbart att ha en egen motorbana..
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som många andra ideér. Det kanske går. Anta att du sitter på en miljard (det räcker troligen inte för en bana i den klassen). Skall du lägga 10 år att slåss med myndigheter om tillstånd, hitta mark, ge dig på ett byggprojekt o.s.v eller sätta dem på börsen och ta det lugnt. Motorsport lever i uppförsbacke i Sverige och många kämpar med ekonomi. Den mest kommersiella motorsporten vi har är Speedway och där går klubbarna regelbundet i konkurs. Vi har fina anläggningar (Gotland ring, GTR motorpark) som är relativt nya, men de får inte event nog för att ta nästa steg. Många av de du räknar upp utomlands har ett politiskt stöd där det ingår i en större plan att locka en världspublik, som i sin tur skapar turism och ekonomiskt inflöde. Sverige har i många år ägnat sig åt motsatsen.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top