Varför inte backspeglar?

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Såg en slående bild vrida huvud som aktualiserar frågan jag haft alla år: Varför är det förbjudet med backspeglar i RR?

Last edited:
För att det inte ska komma glas på banan vid en krasch kanske?

FZ1 skrev:
Såg en slående bild [URL=http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=71131]vrida huvud[/URL] som aktualliserar frågan jag haft alla år: Varför är det förbjudet med backspeglar i RR?

Det är glas i backspeglarna och vid en krasch så är det stor risk att dom går sönder och man måste sanera banan ifrån glassplitter. Dessutom så har du ingen användning av backspeglarna om du inte är väldigt osäker och måste ha full koll på trafiken bakom dig.

Glas på banan:
Det är inga problem att göra speglar utan glastäckning, så det argumentet faller.

Man tittar inte bakom sig:
Joo, det gör ni visst, det har jag nog sett! Precis som i bilsport eller alla sporter förresten, så måste man väl ha koll på konkurrenterna? Tycker det argumentet också faller.

FZ1 skrev:
Glas på banan:
Det är inga problem att göra speglar utan glastäckning, så det argumentet faller.

Man tittar inte bakom sig:
Joo, det gör ni visst, det har jag nog sett! Precis som i bilsport eller alla sporter förresten, så måste man väl ha koll på konkurrenterna? Tycker det argumentet också faller.

För att det inte finns några poliser att hålla koll på när man kör bana? :rolleyes:

Finner ingen anledning till att det skulle vara tillåtet.

Det är väl inget fel med att snegla över axeln, funkar fint. Sen är min erfarenhet att det blir farligt med backspeglar på en RR-bana. Detta för att de som tittar i backspeglarna börjar bete sig irrationellt på banan vilket lätt kan skapa olyckor.

Abloy skrev:
Finner ingen anledning till att det skulle vara tillåtet.

Det är väl inget fel med att snegla över axeln, funkar fint. Sen är min erfarenhet att det blir farligt med backspeglar på en RR-bana. Detta för att de som tittar i backspeglarna börjar bete sig irrationellt på banan vilket lätt kan skapa olyckor.

Det tror jag med. Om förarna börjar kolla i backspeglarna när det börjar dra ihop sig till slutstrid kan det nog lätt bli så att man konsentrerar sig mer på att titta i speglarna än på banan.

Jag vill i alla fall inte vara på väg in i Trösen och helt plötsligt bli torpederad av någon kuf som är mer intresserad av vad som händer bakom hojen än framför, men det är jag det.

Jag har sett ett ANTAL personer hålla på köra av banan på LMS trafikövningar pga backspeglar, de ligger i 200+ oså tittar de i backspegeln nån sekund för länge, panik panik panik :kocko blir det då.

Eller att de ser att nån hållar på o ska köra om och då plötsligt svänger åt ena eller andra hållet bara för att "hjälpa till" och sen ha missat att det kommer en på andra sidan OCKSÅ, och krash rätt in i arslet på den vinglande personen som sitter o tittar i backspeglarna...

Backspeglar BORT

klart man tittar lite åt sidan om det är på väg om nån eller så, men annars? det tror jag inte..

Last edited:
FZ1 skrev:
Varför är det förbjudet med backspeglar i RR?

Det är full koncentration framåt som gäller och enda gången man har väjningsplikt är när man kör ifatt någon. Då litar framförvarande att du har koll. Det är ju inte meningen att vi ska köra ihjäl varandra.

Vad det gäller kollen bakåt... Har man ingen depåtavla med info om närmast bakomvarande tar in eller tappar, ja då får man lov att vrida på huvet vid lämpliga tillfällen. Hårnålar funkar bra för mig..

/JPS

Jag ska förtydliga frågan lite.
Jag menar inte på allmänna bandagar där jag helt köper argumentet om tappad koncentration, konstiga spårbyten och att man enbart ska bry sig om vad som försigår framför. Har precis som Håkan sett många skräckexempel på det.
Det är i RR sammanhang som jag tror att vrida på huvudet istället för en ögonvridning till spegeln stör körningen mer. Och vrider på huvudet för att kolla den som är bakom gör inte bara osäkra rookies!
Kan köpa det om viktbesparing, skulle även kunna tänka mig om någon tog upp aerodynamik.

Det är ju inte hela tiden och på varje varv som man vrider på huvudet för att kolla bakåt. Vid en varvning, i mitt fall, är det bra att se sig för så att man vet hur många som kommer tillsammans och hur nära de är. Sedan är det inte helt ovanligt på slutet om man har en tuff fight med någon så vrider ju även erfarna GP-stjärnor på huvudet för att få en uppfattning om hur det ser ut bakåt.
Tillfällen är alltså få och därför är en kik över axeln smidigare.

Sedan finns det ett mycket bra argument mot backspeglar på racehojar. Det finns inga fästen för dem, på riktiga racehojar alltså. Dessutom är det anskrämligt fult.

Grejen är att det är så konstigt med bakspeglar. I trafiken använder man de knappt utan slår bara en blick i dem när man har stannat på motorvägar eller nått sånt.
Men på bana så är det som den där "fittan" i himmlen i Sagan om ringen. Ni vet den onda gubbens fyverkeri över vulkanen...?
Hursomhelst, blicken söks dit automatiskt och helt plötsligt så inser man att man är påväg ut på gräset.

På vägen använder jag backspeglarna ofta och förstår inte alls de som kör utan, speciellt på sporthojar där man lutar väldigt framåt är det ju inte helt lätt att ha koll bakåt.
Det har inget med banåkning att göra utan mer ett inlägg med tanke på att folk i tråden tydligen aldrig tittar i backspegeln.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick