Varför inte backspeglar?

McB skrev:
Han ska förnedras.
Jaså du har tröttnat på klockan McBreitling, välkommen i ERF cirkusen, bry dig inte om Viktigpettervictor, han vågar inte köra ERF :tungan

Backspeglar på banan va frågan, likväl som att stirra på laptimern eller på saker vid sidan om banan gör att du tappar fokus en kort stund, det är bättre att titta på banan än att kolla på bakomvarande, vill dom om så kommer dom om, bry dig inte i vad som händer bakom dig, håll ditt spår och kör som du brukar.

Jag tycker ingen har hittat svaret på själva kärnfrågan, alla säger samma sak på olika sätt.

Jag känner inget behov av speglar, men jag förstår frågeställarens tanke..tror jag.

ALLA racersporter kör med speglar utom tvåhjulingar, så glas-på-banan-teorin vet jag inte riktigt.....

Ni som inte tror att det är distraherande att ha en bakspelgel får väl helt enkelt testa att kör så fort ni bara kan bland andra som gör destsamma. Med och utan bakspegel. Återkom när ni insett hur jobbigt och distraherande det är.
Blicken söker sig dit även under tex en inbromsning för att se om det kommer någon, det påverkar en otroligt mycket. I bilar osv kam man blunda en liten stund men på tvåhjulingar så kommer man dit man tittar.

Chronic skrev:
Jag tycker ingen har hittat svaret på själva kärnfrågan, alla säger samma sak på olika sätt.

Jag känner inget behov av speglar, men jag förstår frågeställarens tanke..tror jag.

ALLA racersporter kör med speglar utom tvåhjulingar, så glas-på-banan-teorin vet jag inte riktigt.....
Bilracing som F1 o liknande går ju endast ut på att blocka vägen för bakomvarande :tomten så då måste man ju ha backspegel för att kunna hålla defensivspår. Är ju väldigt svårt att köra om med bil. På motorcykel är ju inte detta aktuellt, en snabbare förare tar sig oftast om, väldigt svårt att hålla en annan förare bakom sig genom att hålla defensiva spår.

WASP skrev:
Bilracing som F1 o liknande går ju endast ut på att blocka vägen för bakomvarande :tomten så då måste man ju ha backspegel för att kunna hålla defensivspår. Är ju väldigt svårt att köra om med bil. På motorcykel är ju inte detta aktuellt, en snabbare förare tar sig oftast om, väldigt svårt att hålla en annan förare bakom sig genom att hålla defensiva spår.

DET var det bästa argumentet jag har läst hittils! Så sant så sant...
Varför skall man använda backspeglar i hojsammanhang, då det är bakomvarandes ansvar att inte skapa någon olycka...

Chronic skrev:

Tvåhjuliga fordon har sällan ett skyddande plåtskal så man undviker utstickande saker i mesta möjliga mån. Det gör säkert ont att få en backspegel in i magen!
Fråga "twoholes" M.Mattsson om utstickande delar :rofl

Kunde faktiskt inte hitta i GP-reglementen nånting om att man inte får ha backspeglar där!? Fanns bara begränsningar på maxbredden och att inget fick vara vasst osv angående "karossen". Så om dom får ha men inte vill ha det så säger det en del kanske. I Svenska reglementet står det att man inte få ha backspeglar.

Axxexs skrev:
Kunde faktiskt inte hitta i GP-reglementen nånting om att man inte får ha backspeglar där!? Fanns bara begränsningar på maxbredden och att inget fick vara vasst osv angående "karossen". Så om dom får ha men inte vill ha det så säger det en del kanske. I Svenska reglementet står det att man inte få ha backspeglar.

Då borde det ju rimligtvis vara så för att "spara" på aerodynamiken! Ett par speglar i 200+ bromsar nog mer än att det är försumbart, samt att det inte är så specielt svårt att vände på huvudet på en hoj...

oscar skrev:
Då borde det ju rimligtvis vara så för att "spara" på aerodynamiken! Ett par speglar i 200+ bromsar nog mer än att det är försumbart, samt att det inte är så specielt svårt att vände på huvudet på en hoj...
Det här resonemanget köper jag absolut.

Axxexs, var står förbudet? Läste reglementet för NSB och jag kunde faktiskt inte hitta något om speglar där!

oscar skrev:
Ovanstående i kombination med hur fantastiskt sällan man på en bana sitter på ett sätt så att man faktist skulle kunna se ngt i eventuella speglar över huvudtaget, gör speglar ganska meningslösa, den lilla fördel de skulle ge är ju fullkomligt försumbar. :)

McB skrev:
Jag vill i alla fall inte vara på väg in i Trösen och helt plötsligt bli torpederad av någon kuf som är mer intresserad av vad som händer bakom hojen än framför, men det är jag det.

När var du på väg in i Trösen senast? -96?

Backspeglar inverkar en hel del på aerodynamiken. Det var något test av Hayabusa eller Blackbird, kommer inte ihåg vilken där de tog bort backspeglarna och tjänade 5km/h i toppfart. Tänk på en liten 125:a, där fördubblar man ju frontarean med backspeglar.....

Backspeglar sänker toppfarten och behövs inte, solklart för mig.

Poacher skrev:
På bana, tillägger jag.

Blindstyren på vägarna som aldrig har koll bakåt har jag inet mycket för.

Jo, men detta är ju trots allt Racingforumet, så det är underförstått...

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick