Varför inte en positionsbaserad hjälp-app för SH-medlemmar?

sportbike

Guest
...nu när du inte är moderator längre, så får du så konstiga idéer. hoja i värmland liksom...

mjaa, konstiga ideér har jag alltid haft men det är ju grunden till evolution.
Du har ju haft en hel del konstiga ideér själv, som när du ville bli moderator till exempel.

Det kallar jag konstig idé.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om man skulle stå med problem på någon gudsförgäten skogsväg och inte känner en kotte i närheten skulle jag nog starta en tråd och kort beskriva situationen och att jag behövde hjälp.

Ohoy, nu står jag på E4 strax norr om avfart 160 med soppatorsk.
Känner inte en kotte i närheten, någon som vill eller som kan känna någon som vill hjälpa mig?

Det enda du skulle skriva "Hjälp det regnar och är otäckt på knudan, någon som kan hjälpa till med att lasta hojen på släpet":tungan

Skämt och sido, om jag fick ett meddelande om att någon med hoj stod med strul på E4 23:00 vid Åstorp en natt på väg på en semester ner i Europa så skulla iaf jag försöka hjälpa till:)

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jag tänkte så här: en ensam semestertur upp genom landet, öde Värmlandsskogar kl 9 på kvällen, motorstopp.
Typ.

Men jag kanske är gammaldags och tror att man kan få hjälp ute i bushen?

Det enda du skulle skriva "Hjälp det regnar och är otäckt på knudan, någon som kan hjälpa till med att lasta hojen på släpet":tungan

Skämt och sido, om jag fick ett meddelande om att någon med hoj stod med strul på E4 23:00 vid Åstorp en natt på väg på en semester ner i Europa så skulla iaf jag försöka hjälpa till:)

Jag är nog både gammaldags och på tok för snäll :), men jag skulle försöka hjälpa till, ivf om det var ett nick jag kände igen som ngn som verkar vettig. :) Där jag bor är det glest mellan SH-folk, men klart jag skulle komma med bil och släp om jag kunde hjälp en kompis. Vi har hjälpt helt okända upp ur dike (med 4wd), och jag har själv fått hjälp av okända. Det här är inte sthlm...

Hur borde appen bete sig? Ja, på samma sätt som SH har min mail-address som inte medlemmar kommer åt, så skulle SH kunna ha mobilnummer dolda till de som ingår i 'hjälp-kedjan'. De som är med kan ju ange inom vilka kommuner de kan hjälpa till. Mer noga än så behöver det inte vara. Behöver någon hjälp så ringer appen listad medlem. Borde t.o.m. kunna komma som dolt nummer.

:va

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Ett tips är ju att basera appen på en html 5 sida så den funkar till alla platformar (iOS, Android, WP7 osv).

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Vore kanske inte dumt med ett gäng SH-samariter :)
Folk som anmäler sig till en pool på SH för att rycka ut lite akut om ngn behöver hjälp i närheten. :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tänkte så här: en ensam semestertur upp genom landet, öde Värmlandsskogar kl 9 på kvällen, motorstopp.
Typ.

Men jag kanske är gammaldags och tror att man kan få hjälp ute i bushen?

Näe, jag tycker mest du låter gammaldags som tror att man ska få motorstopp.
Får folk verkligen det nu för tiden? Upphörde inte sånt ungefär samtidigt som englands fordonsindustri? :hihi

Skämmt å sido skulle jag bra kunna tänka mig att hjälpa till, tror inte det är så många här på forumet som hamnar i trubbel på Åland dock. :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Näe, jag tycker mest du låter gammaldags som tror att man ska få motorstopp.
Får folk verkligen det nu för tiden? Upphörde inte sånt ungefär samtidigt som englands fordonsindustri? :hihi

Skämmt å sido skulle jag bra kunna tänka mig att hjälpa till, tror inte det är så många här på forumet som hamnar i trubbel på Åland dock. :)
Han kör ju Ducati, därtill en ny så det tar några tusen mil innan alla felen är åtgärdade.:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag förstår precis hur TS menar. Det här är busenkelt och finns redan på (halvdöda) sportsbike.se.
Alla användarna reggar en adress i närheten av där de bor, och denna visas på en karta där man ser var alla användare bor. Busenkelt.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag förstår precis hur TS menar. Det här är busenkelt och finns redan på (halvdöda) sportsbike.se.
Alla användarna reggar en adress i närheten av där de bor, och denna visas på en karta där man ser var alla användare bor. Busenkelt.

Så man kan våldgästa vem man vill av dem? :evil

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som sagt innan. Skaffa appen Waze och regga en "sporthojs" grupp.
När man är online i appen så dyker man upp som en lite ful figur i alla andras program och man kan "pinga" folk i närheten.

Även lägga upp varningar såsom poliser eller föremål på vägbanan eller olyckor.

Skulle man då få problem nånstans kan man ju kolla appen och se om någon annan är ute och hojar (eller bilar för den delen, det är ganska många som använder den redan) och som kanske kan hjälpa till.

Okej ganska svårt när man kör hoj att se någon annan men det gäller ju oavsett vilken app man använder.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
mjaa, konstiga ideér har jag alltid haft men det är ju grunden till evolution.
Du har ju haft en hel del konstiga ideér själv, som när du ville bli moderator till exempel.

Det kallar jag konstig idé.

Mjaa, konstiga idéer kännetecknar genier, så för att avsluta moderatoraspekten-med absolut makt hade jag blivit den bästa någonsin.

Nu får 'vi' 'nöja' 'oss' med swedie.

sportbike

Guest
Som sagt innan. Skaffa appen Waze och regga en "sporthojs" grupp.
När man är online i appen så dyker man upp som en lite ful figur i alla andras program och man kan "pinga" folk i närheten.

Även lägga upp varningar såsom poliser eller föremål på vägbanan eller olyckor.

Skulle man då få problem nånstans kan man ju kolla appen och se om någon annan är ute och hojar (eller bilar för den delen, det är ganska många som använder den redan) och som kanske kan hjälpa till.

Okej ganska svårt när man kör hoj att se någon annan men det gäller ju oavsett vilken app man använder.

Waze har jag redan och är naturligtvis med i gruppen "sporthoj.com" men där kan du bara pinga nån och i bästa fall få kontakt, hur många har waze på hemma?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om jag får problem när ingen annan "kör" i min närhet eller har appen i gång, finns det hjälp att tillgå då?

Urusel på hur det funkar.

sportbike

Guest
Om jag får problem när ingen annan "kör" i min närhet eller har appen i gång, finns det hjälp att tillgå då?

Urusel på hur det funkar.
Dels kan man ju välja om man vill bli pingad, och så kan man välja att bara visa sin position som "anonym" och då faller ju hela grejen om det är en drös anonyma ute och kör.
Dessutom suger Waze en massa batteri så vem har den på med luren i fickan?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hmm, En tråd på SH kanske? Om man nu kan få tillgång till något GPS program ute i skogen med telefonen bör man ju kunna surfa in på SH och be om hjälp. Säga vilket område man befinner sig i och sedan PMar man den som är intresserad att hjälpa en och sen lägger dessa två personer in båda på det där Google nånting.

Bara en idé :/

XRV forumet hade detta fast icke GPS(?). De gav ut namn och telefon nummer på tre personer tror jag det var som var villiga att hjälpa till om bränslepump gick sönder eller punktering och så vidare.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det ska vara enkelt.
Fast när man står där i skogen så går man ju göra det som krävs.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Dels kan man ju välja om man vill bli pingad, och så kan man välja att bara visa sin position som "anonym" och då faller ju hela grejen om det är en drös anonyma ute och kör.
Dessutom suger Waze en massa batteri så vem har den på med luren i fickan?

Problemet med batteritid lär du få ändå om du ska ha gps igång konstant.
personligen stänger jag av allt sånt när jag inte själv använder det.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår