Varför inte "nödstopp"?

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
När jag tog kk lite innan sommarn sa min körlärare att "Stanna aldrig motorn på den lilla "nödstoppen" vid höger handtag utan stanna den alltid genom att vrida nyckeln".

Nu undrar jag varför det är så? Jag kan tycka ibland när man vart ute och kört ett tag att det är pilligt som faan att med rätt grova handskar hålla på och pilla runt den lilla nyckeln man har utan det hade gått jävulskt smidigt om det bara hade varit ok att slå at på den lilla röda knappen.

Min fråga är: Tar hojen på nått vis stryk av att man stänger av den på "nödstoppen"? Värt att nämna är att hojen är en finfin Honda från -82...
 

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Fick samma lektion jag också :) Fast jag fick en motivering också... Det är för att du inte ska dra ur batteriet. Kan tilläggas att det var en kalasbra Suzuki Gs750 eller vad dom heter från -83 iallafall...
 

Davidk

Guest
Hardrock Ragge skrev:
När jag tog kk lite innan sommarn sa min körlärare att "Stanna aldrig motorn på den lilla "nödstoppen" vid höger handtag utan stanna den alltid genom att vrida nyckeln".

Nu undrar jag varför det är så? Jag kan tycka ibland när man vart ute och kört ett tag att det är pilligt som faan att med rätt grova handskar hålla på och pilla runt den lilla nyckeln man har utan det hade gått jävulskt smidigt om det bara hade varit ok att slå at på den lilla röda knappen.

Min fråga är: Tar hojen på nått vis stryk av att man stänger av den på "nödstoppen"? Värt att nämna är att hojen är en finfin Honda från -82...
förmodligen inte det enda den knappen gör är att döda strömmen å inget annat med ifall boxen går sönder kostar systemet mycket
 

njelger

Guest
Davidk skrev:
förmodligen inte det enda den knappen gör är att döda strömmen å inget annat med ifall boxen går sönder kostar systemet mycket

Kan någon översätta detta till gammalmodig svenska?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Stänger alltid av hojen på dödaren.

Vill du inte vrida på nycklen så tryck på knappen, det är därför den sitter där.

Men visst är det så att du har tändningen tillslagen på hojen och har man ett ruttet batteri är det ju bättre att undvika det för att inte ladda ur batteriet.

/Fredde
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
På min TL så bröt nödstoppen, sidostödet och huvudnyckel samma ledningen, fast på olika ställen. Stänger alltid av med nödstoppen, aldrig varit några problem, förutom en gång då jag drog ur batteriet...

/Pajje
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
tror att gammla hojar kan käka upp tändspolen om man låter tändningen stå på länge, men om du slår av på "nödstoppen" å sedan när du fått av dig handskar å sånt stänger av tändningen är det ingen fara.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan vara den gammla använd inte handbroms på vinter då fastnar den..
men de e ju när man använder den de funkar :tummenupp
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Jag har fått lära mig att man kan sabba tändspolarna om man slår av den på det sättet.

Varför vet jag inte.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top