Varför köpa nytt?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Hultan skrev:
Jo det hade jag nog med gjort..
Men frågan är hur det är med det på alla hojjar, blev dom inkörda korrekt..

Förmodligen är det inte så många, hojjar som byter ägare innan inkörningsperioden är slut kan man ju räkna med har blivit varvade mer än dom rekommenderas... Ett exempel är en R6a som är till salu hos den enda handlaren i Lund, har kört 170 mil...
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
seriöst... hur mycket skada tar en modern hoj motor om den inte körs in rätt?? gasa för f*n... (jag menar inte misshandel med crossväxling,varvstopp osv..)
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
All_to_slow skrev:
seriöst... hur mycket skada tar en modern hoj motor om den inte körs in rätt?? gasa för f*n... (jag menar inte misshandel med crossväxling,varvstopp osv..)

Förmodligen en del? Annars hade man väl knappast kört in bilmotorer och de har ju rätt mkt högre tollerans.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Man kör in den själv och då kan man känna sig trygg.

Så resonerar de flesta som köper nya hojar. Köper man en hoj (begagnad) för t.ex. 95.000. Den är inte så gammal, men rullat ändå och är inkörd. Varför inte pröjsa 15.000 till så får du en splitterny hoj. När du väl betalar 95.000 kan du lägga till 15.000, endast en bråkdel av pengarna.

Farsan köpte sin CBR för 100.000, 03:a, helt ny. En man innan hade tittat på den men bestämde sig för att köpa en beg cbr i samma affär. Den hade rullat 5000 km och var också en 03:a. Han pröjsade 95.000 för den. När farsan frågade honom varför han inte köpte den nya så svarade han att han hade inte råd.

5000 kr? Vissa överdriver! Men det var bra för farsan :banana
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Några måste köpa nytt så det finns en begagnatmarknad för oss andra att handla på.
Jag är glad att folk vill ta smällar på 30-50 tusen bara för att åka nåt eller några år.
Jag vill inte ta den smällen ekonomiskt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
marten_larsson skrev:
Förmodligen en del? Annars hade man väl knappast kört in bilmotorer och de har ju rätt mkt högre tollerans.

Det finns dom som påstår att om du kör in hojen enl "boken" så gör du fel. Iallafall om du vill ha en max presterande motor. Vad som sen är rätt eller fel tvista de lärde om...
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
CorbenDallas skrev:
Det finns dom som påstår att om du kör in hojen enl "boken" så gör du fel. Iallafall om du vill ha en max presterande motor. Vad som sen är rätt eller fel tvista de lärde om...

Hehe, ja det är ju kanske sant. Vill man ha hög prestanda kort tid ska man kanske inte följa boken, vill man ha pyttelite lägre prestanda i början men betydligt längre livstid på grejorna ska man nog följa instruktionerna. Givetvis kan man ju lära sig köra in dom bättre men jag har inte den erfarenheten iaf :)

Edit: byter till ett kanske :)
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
marten_larsson skrev:
Köper man nytt behöver man köra in hojjen ett par hundra mil :D
Jag kommer nog aldrig köpa ny hoj :)
köra in hojen? hur många mil tror du telexempel standard 600 kör in sina hojar 10mil kanske sen full fart på banan. no promlemo.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
hermes skrev:
köra in hojen? hur många mil tror du telexempel standard 600 kör in sina hojar 10mil kanske sen full fart på banan. no promlemo.

Och hur länge håller dessa motorer då?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
angående inkörning: var och en blir salig på sin tro.
Jag kommer ändå inte hålla stumt efter 10 mil.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
hermes skrev:
ja det är ju 5års motorgaranti. det är inga problem bed de japanska i alla fall, Cagiva vete faan :D . inte problem att någon motor rasar i SD600.

Haha, min är inte driftsäker, det kan jag lugnt säga :huvet
 

hermes

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
SÅLD
Poacher skrev:
angående inkörning: var och en blir salig på sin tro.
Jag kommer ändå inte hålla stumt efter 10 mil.
det är ju lite av praktiska skäl man inte kör in tävlings hojarna så länge, vill ju inte gasa runt i 300mil på tidig vår och sedan bygga om den till en räser, den ska ju liksom vara klar på våren.



"Haha, min är inte driftsäker, det kan jag lugnt säga."
jo det är därför man köper nytt, slippa problen, och köra i stället, sommaren är kortr.
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
anledningen att köpa nytt är väl självfallet för att man vill ha nånting som ingen haft tidigare. Skulle nog köpa nytt om jag hade råd.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
marten_larsson skrev:
Hehe, ja det är ju kanske sant. Vill man ha hög prestanda kort tid ska man kanske inte följa boken, vill man ha pyttelite lägre prestanda i början men betydligt längre livstid på grejorna ska man nog följa instruktionerna. Givetvis kan man ju lära sig köra in dom bättre men jag har inte den erfarenheten iaf :)

Edit: byter till ett kanske :)

Det har inte alls med hållbarheten att göra. Att köra in motorn "hårt" innebär inte att man bara tokgasar. Det innebär att man systematiskt belastar motorn på olika vis o sen byter olja. Flera ggr. En gång redan efter 10 mil om jag inte minns fel.

Har tyvärr inte länken här, men det finns en sida som är väldigt informativ där en kille testar o har sig. Om man söker lite borde tråden finnas här på SH nånstans. Det här ämnet har varit uppe många gånger.

Jodå, här är den
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Sen får alla klart tro vad dom vill.
Finns en tråd här som handlar om det där AndersBrink uttalar sig o han brukar veta vad han pratar om.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=33581&highlight=k%F6ra+motor+h%E5rt
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
All_to_slow skrev:
seriöst... hur mycket skada tar en modern hoj motor om den inte körs in rätt?? gasa för f*n... (jag menar inte misshandel med crossväxling,varvstopp osv..)
Kan nämna att jag köpte en GS1000S Suzuki som körts 350 mil
i dåvarande Superbike cup (8:e plats totalt).
Med denna hoj körde jag sedan 3000 mil utan några problem!
Tyvärr sålde jag den :kocko
 

sandstream

Guest
abstruse skrev:
Mja, var 40:e mil är en bra riktlinje att följa vad gäller att smörja kedjan. Oftare om det varit mycket regn och rusk.
Precis! Med ny hoj behöver man inte smörja på 40 mil = :)
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
sandstream skrev:
- Köper man nytt så vet man hojen inte är klotad, har några dolda fel osv.
- Köper man nytt får man 5 års garanti från de flesta tillverkare.
- Köper man nytt slipper man irritera sig på små repor och annat skit som förre ägaren orsakat.
- Köper man nytt får staten in en massa moms, dvs man bidrar med mer pengar än de som köper begagnat.
- Köper man nytt så utvecklar tillverkarna nya modeller.
- Köper man nytt behöver man inte köpa nya däck på ett tag.
- Köper man nytt slipper man smörja kedjan på ett tag.
- Köper man nytt......
behöver man inte smörja kedjan på ett tag om man köper nytt :näsblod
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Hultan skrev:
Ja det har jag med tänkt på, fan vad segt när man har en best man vill våldföra sig på..
Å andra sidan hur många "kör in" hojjen igentligen?


Jag körde in min hoj lungt och fint!!!!
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top