Varför kör man hoj?

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Farsan köpte en 50-kubikscross till mig när jag fyllde fem år. Har inte lyckats ta mig ur skiten sedan dess:D
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Började köra för min kompis köpte hoj, cyklade ner till hans garage och fick både se och höra bettan (cbr 600) sen va det kört.. tog väl en vecka innan jag köpte min.
Dessutom tröttnade man ju på bilar helt enkelt, jävligt dyrt och faktiskt inte så roligt.
Skulle inte kunna tänka mig att va utan hoj, säljer hellre sängen och sover på madrass än blir hojlös, TV dator ryker innan det med, lägenhet också !!!

Varför jag KÖR hoj nu... det är sååå häftigt alltså, man blir liksom ett med maskinen så att säga. Med bil känns det att man styr en maskin men hojen blir som en förlängning av sig själv ungefär det är skönt... närheten med omgivningen. Fartkänslan wowowow första gången i 250blås fan va rädd jag va hahaha verkligen respekt för hastighet nu !
Och det med en hoj för c:a 30k... kan säga jag haft mer skoj med min hoj den månad jag hann me och köra än vad jag haft med alla mina bilar tillsammans.. nästan iafalla. :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som andra här, fick en motoriserad cykel (knattecross) som 5åring. Brakade in i väggen på första gaspådraget och har inte hittat bromsen sen dess :tummenupp

Men att man får ligga, är en SH myt. :mad:
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
För att när du kommer rätt, i en tvär kurva å känner hur du trycks fast i sadeln av fart å kraft.. Eller när du satt en fet slangning å adrenalinet pumpar.. Eller när det mullrar så gott ur yoshimura pipan å så lite avgas knallar. Ren poesi!!!!!!
Det är så håret reser sig när man tänker på dessan stunder i vinter mörkret:gnissla

Eller när man sitter med en kall i handen lyssnar på lite Ironmaiden i garaget å bara njuter ,,å luktar olja!!!! Fy fan det här är livet..
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
för att det finns inget som ger mig så FETA adrenalin-kickar:tummenupp :tummenupp

finns inget bättre än att slaska i växel...efter växel.. hornen växer i pannan på en... blå-ljuset syns knappt bakom än mera:yoparty :yoparty
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
För att när du kommer rätt, i en tvär kurva å känner hur du trycks fast i sadeln av fart å kraft.. Eller när du satt en fet slangning å adrenalinet pumpar.. Eller när det mullrar så gott ur yoshimura pipan å så lite avgas knallar. Ren poesi!!!!!!
Det är så håret reser sig när man tänker på dessan stunder i vinter mörkret:gnissla

Eller när man sitter med en kall i handen lyssnar på lite Ironmaiden i garaget å bara njuter ,,å luktar olja!!!! Fy fan det här är livet..


Heh. Slanga kommer jag aldrig kunna göra. Inte med den här hojjen iaf. Den är för tung för att lära sig på.

Själv tog jag lappen för bara sex år sedan och har hunnit köra i fyra säsonger. Det har blivit några mil. Det där med att sitta och pula/mysa i garaget är något jag missat. Jag HAR inget garage, så hojjen står på annan ort nu under vintern. Verkar som om jag missar hälften :huvet

Verkar vara väldigt få som slänger upp tält och lite käk, bira och ett fiskespö bak på hojjen och drar till skogs en natt eller två? Där snackar vi om att komma bort. För bara en weekend borde man väl kunna få med sig det mesta även på en sporthoj?

Min hoj saknar garanterat en hel del egenskaper en sporthoj har, men saknar ni inte att kunna utnyttja de 80% av vägnätet som utgörs av alla grusvägar? Eller brassar ni ut på grusvägar trots att det sprätter sten åt höger och vänster? Ingen trafik. Inget folk. Iofs, har man två hojjar är problemet löst.

Skogsvägarna är överlägset det bästa med MC-åkning tycker jag. Ensam på nån grusväg som fått torka upp några timmar efter det senaste regnet. Vrida på rullen så att boxern råmar och bryter tystnaden :yoparty Bromsa ut bakhjulet lite i nån kurva och slå på i utgången (vilket jag ALDRIG skulle våga på asfalt)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det du beskriver med grusvägar gäller även asfalt!

Jag tänker på när jag kommer ut genom dörren och ser pärlan en dag i juli 20+ i skuggan! Glider ut och alla trafikanter är på stranden och vägen är min...Sen ljuder akra-systemet och leendet är permanent tills jag parkerar...

Gåshuden och den där känslan vi får oavsett grusbus eller asfalts-smisk är vad vi lever för...
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
blev med-lurad som spätta:D på mälar`n runt 2005 å sen vare kört - jag som aldrig haft moppe ens och mest suttit och sneglat på balla bilar....
hojköp april 2006,övningskörning privat (och på skola) ca 600 mil den sommarn å sen uppkörning i september 2006 å helt plötsligt så har en helt ny värld öppnat sig !:tummenupp :tummenupp

använder väl mest hojen som ren rekreation för både kropp och själ ,bort från allt - räkningar,dotter,sambo,hund osv....
skönt att bara tänka på nästa kurva...:)

jag vill ha sommar.nu !!!!
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
kör hoj för att det e roligt och man känner att allt annat försvinner.
man kommer in i ett lungt och koncetrerat stadie samtidigt som
man ibland kan få en riktig kick av adrenalin.

min gixxer tycker jag e rolig som samåknings hoj och mycket bra touring :)
skön motorgång och härligt ljud och utsende.

ktmen e tycker jag e mycket för bus och lekhoj.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar vara väldigt få som slänger upp tält och lite käk, bira och ett fiskespö bak på hojjen och drar till skogs en natt eller två? Där snackar vi om att komma bort. För bara en weekend borde man väl kunna få med sig det mesta även på en sporthoj?

Min hoj saknar garanterat en hel del egenskaper en sporthoj har, men saknar ni inte att kunna utnyttja de 80% av vägnätet som utgörs av alla grusvägar? Eller brassar ni ut på grusvägar trots att det sprätter sten åt höger och vänster? Ingen trafik. Inget folk. Iofs, har man två hojjar är problemet löst.

Tält är jag för gammal för, även om det har följt med ibland.
Mat går att köpa efter vägen, men visst kan man packa kök om man gillar det.
Kastspöet, jag har ett teleskopspö enkom för motorcykelåkning, fast jag egentligen inte gillar teleskopspön, det blev helt enkelt för bökigt med ett tvådelat.
Grusväg åker jag, det är ingen njutning med min hoj, men det funkar, däremot sladdar jag sällan medvetet.

Innan jag skaffade egen hoj lånade jag en BMW och kan förstå din inställning till motorcykelåka, men det är nog mycket för att du har den hoj du har.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Enda sättet att stänga av hjärnan(förutom en stadig fylla)så att den får vila även i vaket tillstånd.

Finns bara 2 saker som rullar i huvudet,det gick bra nu oxå och kan det gå att öka lite nästa gång?

Total avslappning efter hemkomst och nedvarvning,får en skön känsla i sinnet då.

Utan dom kickarna så hade jag blivit alkis tror jag.

Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Grusväg är skoj.
men inte med sporthoj.
Allt är fel: Körställning, utväxling, stryktålighet.
Mycket därför jag numera undviker sporthojar.
Ligga i tält är för ungdummar.
Var kul när man kunde.
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Kul!

Tog mitt mc-kort relativt sent 2003. Jag var 31 då.....
Farsan var ensam om att tycka att jag var mogen nog.....

Men jag ångrar inte en sekund att jag tog kortet, det är förbannat kul på ren svenska. :tummenupp

Nuvarande hojen är min första rad4a...har haft twinnar tidigare. Nu vill jag lära mig att köra hoj på riktigt, så det lär bli en del del besök på bankörningar i år....jag är säkerligen bland de långsammaste men jag har kul ändå.:yoparty

Visst är hojåkning farligt...men man kan ju halka på en isfläck och slå ihjäl sig oxå...och hur kul är det?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Grusväg är skoj.
men inte med sporthoj.
Allt är fel: Körställning, utväxling, stryktålighet.
Mycket därför jag numera undviker sporthojar.
Ligga i tält är för ungdummar.
Var kul när man kunde.


Vaffan, Varg-Olle är 77(?) och han tältade titt som tätt under vår resa över asien. Kan han kan väl du :D

På tal om känslor. Jag drar till med känslan av att man precis undvikit en katastrof. "Oooooops, saaatan, den gången var det nära ögat". Händer inte ofta, men alla har väl kommit för fort in i en kurva?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top