kan ju svara eftersom ja ändå e medlem här
ja e nybörjare, kör en gammal 2t hoj o ja blandar crossbana och enduro, gröndal för enduro och sura crossbana
tycker båda delarna e skoj, enduro för att de tränar upp körskickligheten snabbt, man får mer kontroll över bågen, o de e sjukt skönt när man börjar få in lite flyt o inte bara stakar sig fram, efter nån månad kan man börja gasa lite i onödan här o där
o de ger sjukt med adrenalin att dra på lite bland stock o sten
och crossbana e skoj för att man får släppa ut den på ett sätt som inte kräver så mycket fysiskt eller tekniskt.. nåja .. nu e ju inte ja nån världsmästare eller så o kör inte SÅ fort men de känns mycke enklare att köra över förmågan där
har svårt att välja faktiskt, så ja skiter i att välja
crossmaskin ute i endurospåret funkar fint men man får jobba mer med kroppen (för att hålla ner bakhjulet) o med kopplingen för o behålla orken i maskinen, speciellt i gröndal då de e mycke steniga backar så de sätter väl lite krav på att du kan smeka kopplingen samtidigt som du studsar fram över stock o sten o de e lurigt i början när man har fullt upp me att hålla sig kvar
sen blir man jäävligt trött de 2 första gångerna, sen kommer de lite teknik som gör att du slipper ta ut all kraft på att stå o kicka o ta emot bågen med ett ben konstant, försök vila lite där de e lite slätare om du är trött istället för att gå på gas, sätt dig ett par sekunder o låt armarna vila
sen när man börjar blåhåller man i styret de behövs inte .. alltid.. haha de gör att man stumnar i underarmarna fort, sen ere viktigt att försöka komma ihåg att hålla upp armbågarna så du blir lite starkare o orkar hålla emot stötar i sidled utan att gå in i väggen efter 500 meter
mer tips... skaffa en camelback o ta en paus då o då om du känner att du bara börjar veva, man gör av med oerhört mycke vatten om man har lite kass kondition, o de hjälper INTE att hålla humöret uppe
ja har ju gjort alla dessa fel själv o lärt mig den hårda vägen o ja vet att i början funderar man vafan man håller på med ibland, men om du orkar härda ut ett par gånger så blir de riktigt skoj, man får helt andra referenser på vart man kan gasa, de som ja tyckte såg redigt jävligt ut när ja började känns som motorväg nu
sen hjälper de att ha ett gäng att åka med, studera körstilar o utbyta tips, framförallt ha nån som peppar ibland o kollar att du e ok efter en vurpa
för en sak är säker i enduro kommer du dra omkull fan så mycket mer än på bana, ibland går de lite på tur eftersom banan ständigt ändras när den blir uppkörd, nya snorhala rötter sticker fram osv
hoppas ja kunde komma med NÅNTING vettigt iaf, är som sagt nybörjare o förmodligen jävligt ivägen ute i spåret, håller undan så gott ja kan o tragglar vidare
ses i gröndal!