varför köra enduro istället för cross?

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
det är som med all annan idrott en träningsfråga åk där ett par gånger så går det nog bättre. dessutom har man ett svårt träningsspår så upplever man spåren på tävling som jätte fina. Släpade ut några kompisar (kassa motionärer) på mitt träningsspår och dom kom knappt runt och jag hörde något om trail bana hehe. Men jag har inga problem varken hemma eller i gröndal det är helt och hållet en träningsfråga. det är ju trots allt enduro och det ska vara skitigt svårt jobbigt osv det är ju trots allt en tuff sport
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Poacher skrev:
Absolut att skaderisken är högre i Enduro.
Men det är populärt som motionssport mycket för att man ju inte måste visa upp sig på samma sätt som på crossbanan där man ju kan råka på elit och allt möjligt när man tuffar runt.
95% var klart en överdriven procen tycker jag.
Visst är det en smaksak men jag väljer crossbanan.

jag kör oftast i eskilstuna/gröndal och där är det ofta smockfullt på parkeringen. man blir besviken när man kommer dit för man tänker att det kommer att va lika smockfullt på crossbanan. så gott som varenda gång är crossbanan nästen helt öde och alla sprätter runt i skogen.
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
bmwjohan skrev:
jag kör oftast i eskilstuna/gröndal och där är det ofta smockfullt på parkeringen. man blir besviken när man kommer dit för man tänker att det kommer att va lika smockfullt på crossbanan. så gott som varenda gång är crossbanan nästen helt öde och alla sprätter runt i skogen.


Åk till Nya Uringe crossbana, där är det alltid fullt med folk på vintrarna.
Idag var finfint underlag, plogad bana och hårt i backen med lite stalp.
Perfekt att gasa om man kan :tungan
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hulken_1 skrev:
Åk till Nya Uringe crossbana, där är det alltid fullt med folk på vintrarna.
Idag var finfint underlag, plogad bana och hårt i backen med lite stalp.
Perfekt att gasa om man kan :tungan

såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Edit: var inne på hemsidan till södertäljecrossbanan jag körde på och den hette tydligen tuvängen så det var en annan bana
 
Last edited:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
bmwjohan skrev:
såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Uringe är en utav sveriges största sandbanor...Fast vi har ju inte så många renodlade sandbanor kanske :va
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
bmwjohan skrev:
såg att du är från södertälje. ligger uringe i södertälje? jag har varit och kört i södertälje för någon helg sedan. den banan jag körde på låg brevid en gokartbana. man åkte först förbi gokartbanan och sen kom man till crossbanan. den var toklerigt och det var sjukt kul. är detta uringe?

Edit: var inne på hemsidan till södertäljecrossbanan jag körde på och den hette tydligen tuvängen så det var en annan bana
Den ligger i botkyrka..
 

Spretman

#9 med handskarna på hyllan
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Kållered GBG
Hoj
Suzuki RMZ450
I mitt cross gäng är vi ett antal pajsar som gasar. Upplägget brukar vara, cross sommartid + en del stora varvlopp i enduro (bredd cross) Ränneslett, Stångebro och gottland.

Vinter tid blir det mer enduro, med Östras vinter cup som tävlings disiplin.
Sedan sliter det ju inte så mycket dubb i endurospåret och då blir ju spargrisen glad.

Jag tycker att båda grenarna har mycket att ge. men på lite olika sätt.

Varför välja, köra båda !

Apråpå Uringe crossbana, så är den banan rätt liten. Mycket sand för att vara i mellan sverige men både i norr och söder finns det betydligt större anläggningar. Men otroligt skoj att gasa på !

Hej hopp
 

asscobra

Ny medlem
Gick med
4 May 2007
Ort
västerås
Hoj
.
kan ju svara eftersom ja ändå e medlem här

ja e nybörjare, kör en gammal 2t hoj o ja blandar crossbana och enduro, gröndal för enduro och sura crossbana

tycker båda delarna e skoj, enduro för att de tränar upp körskickligheten snabbt, man får mer kontroll över bågen, o de e sjukt skönt när man börjar få in lite flyt o inte bara stakar sig fram, efter nån månad kan man börja gasa lite i onödan här o där ;) o de ger sjukt med adrenalin att dra på lite bland stock o sten

och crossbana e skoj för att man får släppa ut den på ett sätt som inte kräver så mycket fysiskt eller tekniskt.. nåja .. nu e ju inte ja nån världsmästare eller så o kör inte SÅ fort men de känns mycke enklare att köra över förmågan där ;)

har svårt att välja faktiskt, så ja skiter i att välja


crossmaskin ute i endurospåret funkar fint men man får jobba mer med kroppen (för att hålla ner bakhjulet) o med kopplingen för o behålla orken i maskinen, speciellt i gröndal då de e mycke steniga backar så de sätter väl lite krav på att du kan smeka kopplingen samtidigt som du studsar fram över stock o sten o de e lurigt i början när man har fullt upp me att hålla sig kvar

sen blir man jäävligt trött de 2 första gångerna, sen kommer de lite teknik som gör att du slipper ta ut all kraft på att stå o kicka o ta emot bågen med ett ben konstant, försök vila lite där de e lite slätare om du är trött istället för att gå på gas, sätt dig ett par sekunder o låt armarna vila

sen när man börjar blåhåller man i styret de behövs inte .. alltid.. haha de gör att man stumnar i underarmarna fort, sen ere viktigt att försöka komma ihåg att hålla upp armbågarna så du blir lite starkare o orkar hålla emot stötar i sidled utan att gå in i väggen efter 500 meter

mer tips... skaffa en camelback o ta en paus då o då om du känner att du bara börjar veva, man gör av med oerhört mycke vatten om man har lite kass kondition, o de hjälper INTE att hålla humöret uppe

ja har ju gjort alla dessa fel själv o lärt mig den hårda vägen o ja vet att i början funderar man vafan man håller på med ibland, men om du orkar härda ut ett par gånger så blir de riktigt skoj, man får helt andra referenser på vart man kan gasa, de som ja tyckte såg redigt jävligt ut när ja började känns som motorväg nu

sen hjälper de att ha ett gäng att åka med, studera körstilar o utbyta tips, framförallt ha nån som peppar ibland o kollar att du e ok efter en vurpa

för en sak är säker i enduro kommer du dra omkull fan så mycket mer än på bana, ibland går de lite på tur eftersom banan ständigt ändras när den blir uppkörd, nya snorhala rötter sticker fram osv

hoppas ja kunde komma med NÅNTING vettigt iaf, är som sagt nybörjare o förmodligen jävligt ivägen ute i spåret, håller undan så gott ja kan o tragglar vidare

ses i gröndal! :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nice trådlyft :D
tokgammal tråd.

nu har det gått länge men jag tycker fortfarande likadant. jag kör crossbana varje vecka och tycker att det är sjukt kul. har provat enduroslingen någon gång till och jag hatar verkligen enduro.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Det blir nog ut o rulla i endurospåret nästa år med 640'n... Mest för motionens skull...en 640 är väl inte helt optimal att bränna runt i skogen med, men det får gå i alla fall ;) Polaren har tänkt åka med en SuperEnduro så...
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
hehe, nä men du har iallafall elstart....
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag tycker enduro är roligt om det går att köra fort. Är det en massa stenar och skit överallt tycker jag också det är ganska tråkigt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Enduro är kul, skall man åka fort så är det inte enkelt. det krävs mycket träning och bra teknik.

Cross är enklare. Där kan vilken idiot som helst köra skapligt fort utan träning ...(antagligen ganska okontrollerat) För att bli duktig krävs det dock mycket träning.

När jag körde enduro så tränade jag dock ganska mycket på crossbanan för att få upp tempot i skogen.

Dessutom får man ju se mer om man kör enduro, -inte bara köra runt runt
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Skulle behöva lite råd från er som kör cross. Hade stora planer på att börja med enduro men eftersom polarna kör cross så blir det så fall att man kör själv + att det är längre till endurobanan så är nu då ev. inne på att prova cross istället. Frågan är då vilken hoj som skulle passa bäst till en som mig? Är 185cm och ca 76 kg. Blir det troligtvis lättare att börja med en 450 4T än en 250 2T eller tvärtom? 250 4T är nog inte intressant alls. De jag känner pratar för 450:n då det är mer vrid och jämnare effektkurva och därmed oxå mer "lätthanterlig" och inte behöver växla alls så mkt men själv är jag mkt sugen på en kawa kx 250 2T -08. Då 250:n väger mindre samt är mer lättmeckad och inte lika dyr att renovera i fall man får ett ras känns för mig som klara fördelar. Sen verkar det ju som 2T mer eller mindre kommer att försvinna och då åker man säkerligen på en stor värdeminskning om man köper nytt (vilket det så fall blir tror jag). Utgångspriset på kawan är 59.900:- vilket är ca 15.000:- mindre än 450:n och det är så klart oxå ett +. Dela gärna med er av era erfarenheter och synpunkter..

PS Om ngn är intresserad av min Husa så blir det ett bra pris på en MKT fin & välvårdad hoj som gått 50 tim DS
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Geronimo79. jag har testat både 450 och 250 fyrtakt rätt mycket. jag tycker att en 250 är klart lättare att köra snabbt med i kurvorna jämfört med 450.
det är 250'ins fördel. annars vinner 450 på alla punkter. mycket starkare på rakorna. behöver inte växla lika ofta. håller väldigt mycket längre mellan renoveringarna. delarna till 250 är ju bara jättelite billigare än 450 så det blir lätt dyrare med 250 i längden eftersom att dom går sönder mer.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top