GSXR1100R
The older i get the faster i was
Har du en blåflagg på din rullatorvalmers skrev:Ja, agerande vid blåflagg torde väl du med lätthet kunna doktorera på.
Har du en blåflagg på din rullatorvalmers skrev:Ja, agerande vid blåflagg torde väl du med lätthet kunna doktorera på.
Relapse skrev:Jag förstår inte hur uttrycket "först i böj väljer spår" kan missuppfattas? Är du bakom någon och kommer ikapp och vill förbi så är det ditt jobb att hitta en väg förbi som inte resulterar i kontakt eller att vederbörande blir tvungen att ändra spår p.g.a. dig.
Detta förutsätter dock att den omkörde håller sitt spår så att det går att förutse hur han/hon kommer att köra.
Lätt som en plätt, eller hur?
Nyteknik skrev:Konkret tänker jag på Torparn på Sviestad. Med min 250 kör jag fortare/rakare mot kurvans vändpunkt än en del med ett längre/yvigare spår – vilket gör att jag korsar deras spår. Var ska jag vara förbi för att vara "först i böj"? Var börjar "böjen" öht? Inte så lätt som det låter...
Goodstuff skrev:Det är inte helt enkelt när man blandar olika hojtyper på banan men det blir spännande!
CorbenDallas skrev:Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
Vad är det för mästrande i ett uppriktigt svar? Först in i böjen är först, enkel matematik. Man kan inte vara nästan först, då är man inte först. Är du före till apex, så är det ett solklart fall! Du är; gissa vad?: FÖRST!!! Den andre killen får bara bita i det sura äpplet och inse att du var före, han får plocka blommor eller åka långsammare ut ur böjen!Nyteknik skrev:Alltid lika trevligt med mästrande svar på uppriktigt ställda frågor.
Jag tänker på en situation där någon framför är på väg att köra in i en sväng genom ett spår som är ett helt annat än det du kommer i. Om du fullföljer ditt spår kommer du före honom till apex men med följd att du förstör hans spår och tvingar honom att plocka upp hojen. Vem är "först" och har företräde i ett sådant läge?
Teddy skrev:.... Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?
....
CorbenDallas skrev:Jag tror nog dom flesta missuppfattade Majk da bajk lite här. Jag kan ha fel men jag försöker iallafall mig på en förklaring.
Det är inte spåret som är problemet. Problemet är att killen som kör om, kör om, men så fort han/hon kört förbi så bromsar densamme, eller iallafall sänker farten så när Mike kommer ångandes i sitt alldeles egna spår måste han panikbromsa för att dom inte ska gå ihop.
Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
Äsch, ingen fara. Jalle fick visserligen ta en albyl på kvällen, men efter ett par stadiga donkgroggar var allt okej igen. Det krävs mer än så för att sänka EMR.Chrille skrev:Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).
Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
Teddy skrev:Trist, riktigt rist. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har sett det hända från första parkett, dock lyckades den som blev passerad hålla sig på hjulen, mer av tur än skicklighet. det finns andra här på forumet som blivit föremål för andras dåliga omdömme och omkörningar. Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?
Här på forumet har jag tidigare postat en tråd med en länk till en läsvärd artikel i ämnet om att köra om och att bli omkörd. Kolla här!
Som tidigare vidhåller jag att det ansvaret för en säker omkörning vilar på den som kör om. Kan man inte göra en säker omkörining är man inte en bra förare.
Jag tycker att du, Mike, var alldeles för vänlig. Det är självklart att man som nybörjare är osäker på vad som gäller och inte alltid känner att man har pondus att läxa upp en snabbare förare men den där jag-äger-plejset-attityden som vissa har är en jävla skitattityd och det kan man gott och väl upplysa dem om. Det är inte mer annorlunda på banan än någon annanstans där man är flera som ska samsas, då måste man vara beredd på att kompromissa. Man kan inte köra som om man är ensam på banan om man är flera som kör. Det säger sig självt. Kan man inte dela sandlåda med andra barn får man skaffa sig en egen.
I slutändan handlar det inte om prestige, varvtider eller trasiga kåpor utan om säkerhet. Min, din och alla andras säkerhet.
Mike the bike skrev:Det där stämmer faktiskt delvis.
Det finns faktiskt de som är långsammare än mig (tro det eller ej) och ibland kör de om men har knappt kontroll på hojen och slår så fort det kommit förbi av till sin låga egna hastighet igen rakt framför framhjulet på mig.
Hände okcså på knudan precis som du säger, ja tror vi pratade om det.
/M
CorbenDallas skrev:Jag förstår inte varför man måste om om man är långsammare. ......
Chrille skrev:För att man kan!! Det är ju rejsträning och iom att man kan komma förbi så är man ju bevisligen snabbare just där. Då är det väl upp till den omkörde att byta spår och kontra??? Så länge det är en ren omkörning så kvittar det väl om det vinglar efteråt?
Istälet för att störa er så inse det roliga i att klippa en kille i utgången på samma kurva som han bromsat sig förbi in i..... Ju fler omkörnigar desto roligar om man hittar någon jämbördig att stånga med....
Rejsing....
Mike the bike skrev:....
Men inte till vilket pris som helst, eller hur?
/M
Chrille skrev:Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).
Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
Ha men, fast du feck ju ena tösk stritfajjter på köpet, Börje.Jalle skrev:Jo, den återhämtningsperioden kunde man varit utan............
Den kvällen på Falkenberg då jag blev "avtryckt" av banan tränade vi tillsammans med Synsamgrabbarna, bla Peter Lindén, mfl som körde om snabbt OCH säkert med ibland små marginaler men också med mycket rutin - aldrig någon fara fast det gick fort som f*n.
Sen var det nån tomte som chansade och vi körde ihop i kurvan efter start/mål, med en duktig krasch som följd.
Chansa inte på en träning - det kan man göra på race då det gäller ngt.
Visst kan det ibland vara små marginaler och det ska det vara, det är inte bridge som spelas, MEN känner man att detta kan gå åt helvete är det lika bra att vänta tills nästa omkörningstillfälle. Är man så mycket snabbare kommer det tillfället inom kort.
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |