Varför köra på varandra??????????

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Relapse skrev:
Jag förstår inte hur uttrycket "först i böj väljer spår" kan missuppfattas? Är du bakom någon och kommer ikapp och vill förbi så är det ditt jobb att hitta en väg förbi som inte resulterar i kontakt eller att vederbörande blir tvungen att ändra spår p.g.a. dig.

Detta förutsätter dock att den omkörde håller sitt spår så att det går att förutse hur han/hon kommer att köra.

Lätt som en plätt, eller hur?

Konkret tänker jag på Torparn på Sviestad. Med min 250 kör jag fortare/rakare mot kurvans vändpunkt än en del med ett längre/yvigare spår – vilket gör att jag korsar deras spår. Var ska jag vara förbi för att vara "först i böj"? Var börjar "böjen" öht? Inte så lätt som det låter...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Konkret tänker jag på Torparn på Sviestad. Med min 250 kör jag fortare/rakare mot kurvans vändpunkt än en del med ett längre/yvigare spår – vilket gör att jag korsar deras spår. Var ska jag vara förbi för att vara "först i böj"? Var börjar "böjen" öht? Inte så lätt som det låter...

Är man osäker kör man inte om tycker jag. Du får visa dig ordentligt på insidan i ett tidigt stadium. Det är inte helt enkelt när man blandar olika hojtyper på banan men det blir spännande!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Det är inte helt enkelt när man blandar olika hojtyper på banan men det blir spännande!

Speciellt när vi som är nya kör tillsammans och på olika hojar verkar det bli lite Vilda Västern. Ska prova att köra med de stora grabbarna på tisdag och se om det känns bättre att bli omkörd än att försöka köra om.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag tror nog dom flesta missuppfattade Majk da bajk lite här. Jag kan ha fel men jag försöker iallafall mig på en förklaring.
Det är inte spåret som är problemet. Problemet är att killen som kör om, kör om, men så fort han/hon kört förbi så bromsar densamme, eller iallafall sänker farten så när Mike kommer ångandes i sitt alldeles egna spår måste han panikbromsa för att dom inte ska gå ihop.

Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
CorbenDallas skrev:
Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...

En anledning kan vara att man kör annorlunda spår och blir störd av att ha honom framför sig. Vilket dock inte ursäktar fula omkörningar.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nyteknik skrev:
Alltid lika trevligt med mästrande svar på uppriktigt ställda frågor.

Jag tänker på en situation där någon framför är på väg att köra in i en sväng genom ett spår som är ett helt annat än det du kommer i. Om du fullföljer ditt spår kommer du före honom till apex men med följd att du förstör hans spår och tvingar honom att plocka upp hojen. Vem är "först" och har företräde i ett sådant läge?
Vad är det för mästrande i ett uppriktigt svar? Först in i böjen är först, enkel matematik. Man kan inte vara nästan först, då är man inte först. Är du före till apex, så är det ett solklart fall! Du är; gissa vad?: FÖRST!!! Den andre killen får bara bita i det sura äpplet och inse att du var före, han får plocka blommor eller åka långsammare ut ur böjen!













































Detta var ett mästrande svar, det tidigare var ett förklarande :D
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Trist, riktigt rist. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har sett det hända från första parkett, dock lyckades den som blev passerad hålla sig på hjulen, mer av tur än skicklighet. det finns andra här på forumet som blivit föremål för andras dåliga omdömme och omkörningar. Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

Här på forumet har jag tidigare postat en tråd med en länk till en läsvärd artikel i ämnet om att köra om och att bli omkörd. Kolla här!

Som tidigare vidhåller jag att det ansvaret för en säker omkörning vilar på den som kör om. Kan man inte göra en säker omkörining är man inte en bra förare.

Jag tycker att du, Mike, var alldeles för vänlig. Det är självklart att man som nybörjare är osäker på vad som gäller och inte alltid känner att man har pondus att läxa upp en snabbare förare men den där jag-äger-plejset-attityden som vissa har är en jävla skitattityd och det kan man gott och väl upplysa dem om. Det är inte mer annorlunda på banan än någon annanstans där man är flera som ska samsas, då måste man vara beredd på att kompromissa. Man kan inte köra som om man är ensam på banan om man är flera som kör. Det säger sig självt. Kan man inte dela sandlåda med andra barn får man skaffa sig en egen.

I slutändan handlar det inte om prestige, varvtider eller trasiga kåpor utan om säkerhet. Min, din och alla andras säkerhet.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
.... Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

....

Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Det där stämmer faktiskt delvis.

Det finns faktiskt de som är långsammare än mig (tro det eller ej) och ibland kör de om men har knappt kontroll på hojen och slår så fort det kommit förbi av till sin låga egna hastighet igen rakt framför framhjulet på mig.

Hände okcså på knudan precis som du säger, ja tror vi pratade om det.

/M



CorbenDallas skrev:
Jag tror nog dom flesta missuppfattade Majk da bajk lite här. Jag kan ha fel men jag försöker iallafall mig på en förklaring.
Det är inte spåret som är problemet. Problemet är att killen som kör om, kör om, men så fort han/hon kört förbi så bromsar densamme, eller iallafall sänker farten så när Mike kommer ångandes i sitt alldeles egna spår måste han panikbromsa för att dom inte ska gå ihop.

Jag förstår inte riktig varför man tvunget ska om om man ändå kör långsammare bara några meter längre fram...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Olika spår ger ju olika farter på lite olika ställen i kurvorna.

Men, de flesta brukar göra lite snällare omkörningar på träningar, och alla kan göra ett misstag ibland, sker det dock upprepande av en erfaren förare förtjänar han/hon en rejäl åthutning.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chrille skrev:
Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...
Äsch, ingen fara. Jalle fick visserligen ta en albyl på kvällen, men efter ett par stadiga donkgroggar var allt okej igen. Det krävs mer än så för att sänka EMR.
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Ville bara säga....jävligt bra skrivet...tänkvärt.

Bara alla andra också läser det å TÄNKER (me huvet alltså)

/M



Teddy skrev:
Trist, riktigt rist. Jag har aldrig råkat ut för det själv men jag har sett det hända från första parkett, dock lyckades den som blev passerad hålla sig på hjulen, mer av tur än skicklighet. det finns andra här på forumet som blivit föremål för andras dåliga omdömme och omkörningar. Var det inte Jalle som för något år sedan blev utsatt för en dålig omkörning som slutade med en halvkvaddad hoj?

Här på forumet har jag tidigare postat en tråd med en länk till en läsvärd artikel i ämnet om att köra om och att bli omkörd. Kolla här!

Som tidigare vidhåller jag att det ansvaret för en säker omkörning vilar på den som kör om. Kan man inte göra en säker omkörining är man inte en bra förare.

Jag tycker att du, Mike, var alldeles för vänlig. Det är självklart att man som nybörjare är osäker på vad som gäller och inte alltid känner att man har pondus att läxa upp en snabbare förare men den där jag-äger-plejset-attityden som vissa har är en jävla skitattityd och det kan man gott och väl upplysa dem om. Det är inte mer annorlunda på banan än någon annanstans där man är flera som ska samsas, då måste man vara beredd på att kompromissa. Man kan inte köra som om man är ensam på banan om man är flera som kör. Det säger sig självt. Kan man inte dela sandlåda med andra barn får man skaffa sig en egen.

I slutändan handlar det inte om prestige, varvtider eller trasiga kåpor utan om säkerhet. Min, din och alla andras säkerhet.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Mike the bike skrev:
Det där stämmer faktiskt delvis.

Det finns faktiskt de som är långsammare än mig (tro det eller ej) och ibland kör de om men har knappt kontroll på hojen och slår så fort det kommit förbi av till sin låga egna hastighet igen rakt framför framhjulet på mig.

Hände okcså på knudan precis som du säger, ja tror vi pratade om det.

/M

Jag förstår inte varför man måste om om man är långsammare. Det måste man ju känna av tycker man...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
håller med er, titta inte över axeln, och om man nu gör det och snabbare trafik är riktigt nära, dvs på väg att köra om, gör inget annat än vad du planerat, man ser ju rätt bra vart folk e på väg och kan då planera en snygg omkörning. Titta över axeln och hålla undan gynnar ju inte heller dig själv, skit i trafiken och träna vidare.
En snygg omkörning kan dock vara väldigt tight och uppfattas som farlig.
Detta är ju beroende på i vilket sammanhang vi pratar om, på en banåkning finns aldrig anledning att köra om med små marginaler.
På en t.ex tisdags träning får man va lite mer skärpt och är det under racehelg så är allt tillåtet.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
CorbenDallas skrev:
Jag förstår inte varför man måste om om man är långsammare. ......

För att man kan!! Det är ju rejsträning och iom att man kan komma förbi så är man ju bevisligen snabbare just där. Då är det väl upp till den omkörde att byta spår och kontra??? Så länge det är en ren omkörning så kvittar det väl om det vinglar efteråt?

Istälet för att störa er så inse det roliga i att klippa en kille i utgången på samma kurva som han bromsat sig förbi in i..... Ju fler omkörnigar desto roligar om man hittar någon jämbördig att stånga med....

Rejsing....
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Såklart man skall köra om om man kan.

Men inte till vilket pris som helst, eller hur?

/M



Chrille skrev:
För att man kan!! Det är ju rejsträning och iom att man kan komma förbi så är man ju bevisligen snabbare just där. Då är det väl upp till den omkörde att byta spår och kontra??? Så länge det är en ren omkörning så kvittar det väl om det vinglar efteråt?

Istälet för att störa er så inse det roliga i att klippa en kille i utgången på samma kurva som han bromsat sig förbi in i..... Ju fler omkörnigar desto roligar om man hittar någon jämbördig att stånga med....

Rejsing....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Mike the bike skrev:
....

Men inte till vilket pris som helst, eller hur?

/M


Så klart. OM, inte PÅ/ÖVER.

Att köra om med risk för olyckor på en träning är bara skitkorkat, men att köra om lite i onödan på en kille som egentligen kanske är snabbare är bara skoj. Han får väl köra om igen....
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Chrille skrev:
Och helkvaddad kropp. Det är något man ska komma ihåg. Pga en onödigt tajt omkörning på en träning så fick han mycket ont i flera månader och blev på köpet flera cm kortare pga det våld han utsattes för(no shit).

Vi kan alla göra misstag men det måste finnas gränser. Det är alldeles för mycket dåligt omdöme ute på banorna ...

Jo, den återhämtningsperioden kunde man varit utan............

Den kvällen på Falkenberg då jag blev "avtryckt" av banan tränade vi tillsammans med Synsamgrabbarna, bla Peter Lindén, mfl som körde om snabbt OCH säkert med ibland små marginaler men också med mycket rutin - aldrig någon fara fast det gick fort som f*n.

Sen var det nån tomte som chansade och vi körde ihop i kurvan efter start/mål, med en duktig krasch som följd.

Chansa inte på en träning - det kan man göra på race då det gäller ngt.
Visst kan det ibland vara små marginaler och det ska det vara, det är inte bridge som spelas, MEN känner man att detta kan gå åt helvete är det lika bra att vänta tills nästa omkörningstillfälle. Är man så mycket snabbare kommer det tillfället inom kort.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jalle skrev:
Jo, den återhämtningsperioden kunde man varit utan............

Den kvällen på Falkenberg då jag blev "avtryckt" av banan tränade vi tillsammans med Synsamgrabbarna, bla Peter Lindén, mfl som körde om snabbt OCH säkert med ibland små marginaler men också med mycket rutin - aldrig någon fara fast det gick fort som f*n.

Sen var det nån tomte som chansade och vi körde ihop i kurvan efter start/mål, med en duktig krasch som följd.

Chansa inte på en träning - det kan man göra på race då det gäller ngt.
Visst kan det ibland vara små marginaler och det ska det vara, det är inte bridge som spelas, MEN känner man att detta kan gå åt helvete är det lika bra att vänta tills nästa omkörningstillfälle. Är man så mycket snabbare kommer det tillfället inom kort.
Ha men, fast du feck ju ena tösk stritfajjter på köpet, Börje.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top