Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Varför ligger KTM 625 högre i pris än Husa 650?
Det är väl så enkelt att kvalitet kostar :)

Du ska även ha i åtanke att det kostar mycket mer i servicekostnader att äga en Husa. Det är väl det plus livslängden som gör att dom är billigare.

Det kan inte vara så svårt att hålla kvaliteten när man inte använder all potential som motorn kan prestera? Som man jämföra vilken motor som håller längst utav en formel1 motor (eller liknande) och en en motor från en personbil.
 

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Självklart pratar jag om olja, filter, ventil service nu.
Att byta kolv, kamkedja är ju inget jag rekommenderar till någon om man inte vet vad man håller på med. Men det problemet har man ju på alla cyklar oavsett modell.

Nu menade jag standard servicen, den kan vem som helst göra och den är billig. Det är det jag inte fattar när folk nämner Husa 650, jag tror ingen av dom som nämner att det är mycket mek någonsin har haft den Husa.

Jag sitter gärna 1 timme i garaget för den brutalt roliga hoj man får att åka med när man servat den.

Sen är det klart att timmarna rullar iväg om man kör landsväg, men det beror ju också på, pendlar man med hojen till jobbet, eller åker man bara ut en liten stund på helgen.

Hur som helt, Husan är för mig en riktigt rolig cykel med kraft i.


Varför ska du sälja den då:confused:
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Självklart pratar jag om olja, filter, ventil service nu.
Att byta kolv, kamkedja är ju inget jag rekommenderar till någon om man inte vet vad man håller på med. Men det problemet har man ju på alla cyklar oavsett modell..



Haha, men du....

Visst du har en ny Husa så du har väl inte märkt av det än, men efter 100 timmar så måste du dra isär din motor ordentligt.
Det slipper du på KTMen, och därav slipper du skruva.
Att byta olja och peta in ett bladmått är inte skruva.

Att det sedan blir en tung, slö och tråkig KTM är en annan sak. Vill man ha vassa grejer så kostar det tid och pengar. Det är svårt att komma ifrån.

Det går inte att jämföra cyklarna.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Haha, men du....

Visst du har en ny Husa så du har väl inte märkt av det än, men efter 100 timmar så måste du dra isär din motor ordentligt.
Det slipper du på KTMen, och därav slipper du skruva.
Att byta olja och peta in ett bladmått är inte skruva.

Att det sedan blir en tung, slö och tråkig KTM är en annan sak. Vill man ha vassa grejer så kostar det tid och pengar. Det är svårt att komma ifrån.

Det går inte att jämföra cyklarna.

Nu är väl inte 625 så trött ändå, jag tycker den är riktigt potent om man kollar på vad som finns för "riktigt" gatbruk. Däremot är chassiet klumpigt på gamla LC4 serien.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nu är väl inte 625 så trött ändå, jag tycker den är riktigt potent om man kollar på vad som finns för "riktigt" gatbruk. Däremot är chassiet klumpigt på gamla LC4 serien.



Vad jämför du med då?

Kanske lite hårt att kalla den trött, men tung o klumpig är den...... och trött ;D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man kanske inte skall stirra sig blind på antal timmar mellan servicen?
Kanske skall man fundera lite på hur hojen har används sedan förra servisen.

Hård belastning, många växlingar och allmän misshandel, eller lugn cruising, pendling etc ...

Sunt förnuft är aldrig fel :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vad jämför du med då?

Kanske lite hårt att kalla den trött, men tung o klumpig är den...... och trött ;D

Chassiet är som sagt klumpigt, men motorn ger trots allt hyffsad effekt. Har ungefär samma effekt på bakhjulet som KTM 525. Däremot är husa en betydligt mer potent hoj även på gata om man orkar med skruvandet.
 

kleppan

Medlemslös
Gick med
22 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 (något trasig nu), Yamaha RD350 -86
Så vad säger ni då? Husa eller KTM?? Säg vad jag skall lägga mina slantar på...

Damen sa KTM:en, den matchar ju färgen på bilbarnstolen... :D
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Gör som hon säger, det vinner man på i längden. :)
 

kleppan

Medlemslös
Gick med
22 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 (något trasig nu), Yamaha RD350 -86
Finns det några årsmodeller på 625:an man inte bör kika på? Dom fick väl ny look 06 va? Nåt mer som uppdaterades då?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så vad säger ni då? Husa eller KTM?? Säg vad jag skall lägga mina slantar på...

Damen sa KTM:en, den matchar ju färgen på bilbarnstolen... :D

Det är ju två rätt olika maskiner.

Husan är en enduroräser med för stor motor, som en del envisas med att köra på gatan, med service som anstår en racebåge.
KTM:en är en grusräser med rätt sansad service som en del envisas med att köra på gatan.

:D

...det beror nog på vad du är ute efter själv.

/J
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Finns det några årsmodeller på 625:an man inte bör kika på? Dom fick väl ny look 06 va? Nåt mer som uppdaterades då?
05 kom den nya plasten och motorn uppdaterades oxå på några punkter.

Skulle det vara ett plus om man köper begagnat?

Har jag sagt det?? Jag bara konstaterade att 625:an har ett högre 2:a handsvärde. Det kan ju bero på att den är mer intressant än Husan.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Enda anledningen till att ktm 625 etc kanske har hogre andrahandsvarde an husan ar serviceintervallerna. Vem fan vill annars ha en tyngre hoj med mindre effekt AVEN om serviceintervallerna skulle vara det samma??? Utseende kan man forstas diskutera men husan ar en roligare hoj o behover saledes mer service - inte speciellt konstigt!!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top