Varför lossnar inte skruvar?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...funnit mig i att det är en naturlag att skruvjäveln fastnar.
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

Vill man fördjupa sig på riktigt rekommenderar jag 'Bultens teknikhandbok'.

http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens_teknikhandbok.pdf
För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

När du drar åt en bult så sträcker den sig (blir längre) och där med fastnar den likt en sträckt fjäder.
Varför sträcker den sig?

Skruven sträcks ut i sin långriktning när den dras åt.
Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

Varför sträcker den sig?

Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.

När man drar i ett elastiskt material (stål) så blir det längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller hur?

:lol

Men så såg jag framför mig a) en gängad skruv och b) ett hål med likadan invändig gänga... och... varför fastnar skruven i hålet? Helt ärligt förstår jag det inte nu heller!

:3freak :rofl

För fackmannamässig för en smådum amatör.

:rodnar

Varför sträcker den sig?

Sträcks ut? Varför? Hur? Jag kan möjligen förstå det om det är skillnad på skruvens gänga och hålets invändiga gänga; att de inte riktigt matchar varandra. Att skruven då tvingas till deformation.

Metaller kan ändra form lite under stress utan att permanent bli förändrade. När man drar åt en skruv så sträcks den ut lite. Dels innebär det att gängorna som nyss passade som kewken i muttan mellan skruven och infästningen nu inte har samma stigning längre och låser. Sedan, förutom det, så beroende på fallet på gängorna så gör friktionen att skruven inte kan rotera ut. Den kraften som alltså sträcker ut skruven i längsled drar alltså i gängorna så att friktionen mellan gängorna hindrar dem att röra sig, om det inte är för liten vinkel mellan gängorna och skruven, då kommer skruven aldrig att sitta fast, på grund av att friktionen inte övervinner rotationen.
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Att en gänga kvarstannar i åtdraget läge är på en mer basic nivå orsakat av friktion i förhållande till stigning. Man kallar detta för att gängan är självhämmande. På tex domkrafter av pelar- eller saxtyp måste gängan vara självhämmande, annars snurrar handtaget baklänges om detta släpps när bilen är upplyft. För mycket stigning i förhållande till friktionen, ja då är inte gängan självhämmande längre.

Jörgen har gett dig den rätta förklaringen ovan.

Tänk dig att du rätar ut gängan till ett lutande plan med en kloss på. När vinkeln (stigningen) blir för brant för att friktionen mellan kloss och plan skall orka hålla kvar klossen då börjar klossen glida.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...gängorna som nyss passade som kewken i muttan mellan skruven och infästningen har nu inte har samma stigning längre och låser.
Så det är alltså skillnad på den invändiga gängan i materialet och skruvens utanpåliggande gänga? Men det märks inte i början?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så det är alltså skillnad på den invändiga gängan i materialet och skruvens utanpåliggande gänga? Men det märks inte i början?

Ja, alltså, det är skillnad på dem. Den ena är ju en utvändig och den andra en invändig gänga. Men de har samma stigning och andra egenskaper. Det är när skruven sträcks ut som stigningen på gängorna i den potentiellt blir annorlunda, de är det inte från början.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top