Varför måste civilpolisbilar/ och blåvita ligga 1 meter bakom när man kör ????

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Kanske jag kommer ihåg fel på hur många meter det är men Polisen kan stoppa dig och bötfälla dig om du är 1sek från framförvarande av 3 sekunder reglen. Är jag helt ute och cyklar?:) Någon

Lagen säger väl att man måste visa hänsyn och anpassa sitt avstånd, hastighet mm så att man kan stanna/väja för alla tänkbara uppkommande hinder... Låter det bekant?
På så sätt kan man ju säga att den som ligger 1-2 m bakom helt klart bryter mot lagen. Avståndet måste ju självklart vara större om hastigheten är större. I 90km/h ger 3-sek regeln 75 m. En variant är att man bör ligga lika många meter bakom framförvarande som det antal km/h man håller, alltså; 90 m i 90 km/h, 70m i 70km/h osv. Självklart har man ju ingen tumstock med sig men man kan ju uppskatta. Sen sitter väl de vita stolparna vid vägkanten med ca 50m mellanrum.

/Danne
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Kan det vara så att Harry Haffa vill provocera dig till att dra på, så de kan ta dig för fortkörning eller att du är vårdslös? Det är lätt att hornen växer ut och att man gör något onödigt... Själv brukar jag slå av på farten och öka avståndet ordentligt till framförvarande bil, så att jag får ytterligare reaktionssträcka. Då brukar de tröttna och dra vidare...
Är gift med en snut, så jag får ligga lågt ;-)
 

Kneedrag

Guest
Kan det vara så att Harry Haffa vill provocera dig till att dra på, så de kan ta dig för fortkörning eller att du är vårdslös? Det är lätt att hornen växer ut och att man gör något onödigt... Själv brukar jag slå av på farten och öka avståndet ordentligt till framförvarande bil, så att jag får ytterligare reaktionssträcka. Då brukar de tröttna och dra vidare...
Är gift med en snut, så jag får ligga lågt ;-)


När det händer kör jag oftast 85% av fallen i laglig hastighet (konstigt nog:confused: )Men ändå ska de ligga nära. Och inte fattar de när man bromsat 10 gånger.

Nä ibland är det bättre att ha avstånd till alla biltokiga bak som framför. Säkrare så
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
haha...

Har också märkt de när man kör hoj:va

Under min tid som mcbud i Stockholm så hade jag en snubbe som ville slicka
riktigt hårt i röven. Vart så sur, men försökte undvika att göra något hastigt.
Men efter tid slickande så pallade jag inte mera, så vid nästa rödljus så lade
jag upp hojen på en stoppie, under tiden så hör man hur bilen bakom tvärnitar.
Visst var man lite dum själv, men ville visa honom att man ligger inte så nära
framförvarande fordon. Iaf så kollar jag bakåt o får se hur snubben hyper-
ventilerar ganska hårt plus att bilen står lite snett.
Han sa inte ett ljud till mig

Tror fanken han sket ner sig minst 15 gånger:D
 

Kneedrag

Guest
haha...

Har också märkt de när man kör hoj:va

Under min tid som mcbud i Stockholm så hade jag en snubbe som ville slicka
riktigt hårt i röven. Vart så sur, men försökte undvika att göra något hastigt.
Men efter tid slickande så pallade jag inte mera, så vid nästa rödljus så lade
jag upp hojen på en stoppie, under tiden så hör man hur bilen bakom tvärnitar.
Visst var man lite dum själv, men ville visa honom att man ligger inte så nära
framförvarande fordon. Iaf så kollar jag bakåt o får se hur snubben hyper-
ventilerar ganska hårt plus att bilen står lite snett.
Han sa inte ett ljud till mig

Tror fanken han sket ner sig minst 15 gånger:D


Hur vågar du:näsblod :gnissla jag är rädd att de ska köra på mig bak då och så ligger man där med bruten rygg. O javisst Det är inte mitt fel men det hjälper ju inte när man är död eller förlamad resten av livet.

Tycker ändå det var bra gjort att du visa dåren:yoparty
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Detta underbara fenomen kostade mig körkortet för ett par år sedan. Det var som rubriken säger, civilpolis 4-5m bakom mig på landsväg, så jag gick åt sidan för att släppa förbi (jag körde lagligt), men ligge riaf nära. Inte en lampa tänd i fronten på bilen, så antar det är någon yngling som importerat en aero som försöker dryga sig. Jag ökar takten för att få lite avstånd för jag börjar tröttna, inget händer. Drar på lite mer och får avstånd, men kommer in till en litet samhälla och bromsar ner till de lagliga 50km/h, bilfan kommer upp i baken igen. Växlar ner och ska just dra på igen när samhället tar slut, börjar tröttna på dem. Men blir lite paffa när det plötsligt sitter ett blåljus på taket och bilen tutar så där illa. Tack hej, körkortet indraget 3månader och 2000kr i böter.

Bara bita i det syra äpplet,, men satan vad irriterande att dem kan hålla på så. Dem är två poliser i bilen, jag ensam på hojen, svårt att få någon att tro på mig.
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm det finns olika anledningar till varför farbror blå ligger tätt bakom!

Först och främst så handlar det om att se regskylten, nummer två så handlar det om att se hur du reagerar gäller väll egentligen främst för bil då man tittar om föraren börjar försöka plocka undan saker eller bli nervös!

Men man bör aldrig köra så nära och länge att man provocerar eller försvårar körningen för framförvarande fordon! Det kan du åberopa enligt lag och i så fall slippa böter och straff! Dock så ligger bevisbördan på dig! Och som sagt va med två poliser i bilen så är chansen liten att vinna!

Att tvärnita och på sådant sätt framkalla en olycka innebär tyvärr bara att du blir åtalad för vårdslöshet i trafiken! Visst kan man skylla på djur i vägen eller liknande! Men som sagt va bevisbördan ligger återigen på dig!

Att vanliga bilister ligger för nära beror enbart på att dom är idioter! Och det visste man ju redan om farbror blå så........!
 

Kneedrag

Guest
Detta underbara fenomen kostade mig körkortet för ett par år sedan. Det var som rubriken säger, civilpolis 4-5m bakom mig på landsväg, så jag gick åt sidan för att släppa förbi (jag körde lagligt), men ligge riaf nära. Inte en lampa tänd i fronten på bilen, så antar det är någon yngling som importerat en aero som försöker dryga sig. Jag ökar takten för att få lite avstånd för jag börjar tröttna, inget händer. Drar på lite mer och får avstånd, men kommer in till en litet samhälla och bromsar ner till de lagliga 50km/h, bilfan kommer upp i baken igen. Växlar ner och ska just dra på igen när samhället tar slut, börjar tröttna på dem. Men blir lite paffa när det plötsligt sitter ett blåljus på taket och bilen tutar så där illa. Tack hej, körkortet indraget 3månader och 2000kr i böter.

Bara bita i det syra äpplet,, men satan vad irriterande att dem kan hålla på så. Dem är två poliser i bilen, jag ensam på hojen, svårt att få någon att tro på mig.

Tråkigt att höra jag brukar försvinna innan några lampor börjar o blinka.
Brukar nog chocka de flesta poliser som undrar hur jag kunde veta att de låg bakom. Ett annat knep är att köra exact som hastigheten visar på den vägen är det en svenssonbil kör han illa kvickt om är det snuten ligger de bakom väldigt länge o nära tills de tröttnar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.


Att tvärnita och på sådant sätt framkalla en olycka innebär tyvärr bara att du blir åtalad för vårdslöshet i trafiken! Visst kan man skylla på djur i vägen eller liknande! Men som sagt va bevisbördan ligger återigen på dig!

En jobbpolare råkade ut för följande; 2 yngre herrar tvärnitar på motorvägen för att de fick syn på nått intressant vid sidan av vägen:va , han hinner inte stanna, var liksom inte riktigt med på den manövern. Var inte ens lönt att diskutera med polisen, solklart hans fel eftersom han inte hållt tillräckligt avstånd för att kunna stanna, så det är tydligen bara att tvärnita på...
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Hur vågar du:näsblod :gnissla jag är rädd att de ska köra på mig bak då och så ligger man där med bruten rygg. O javisst Det är inte mitt fel men det hjälper ju inte när man är död eller förlamad resten av livet.

Tycker ändå det var bra gjort att du visa dåren:yoparty


Jag blev bara så förbannad på den snubben...då fanns de ingen återvändo.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Hur många här på forumet kan på 75 meters avstånd läsa av ett registreringsnummer, kolla kontrollmärket, kolla så de som färdas i bilen har bälte och förhindra att det inte kommer bilar mellan som kan förhindra ett ev stopp? Är det verkligen ett stort och vardagligt problem att just polisbilar åker för nära bakom er? Om det är det så bör ni kanske fundera över orsaken till det.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nita 250+kg på ett 120 däck.
Nita 1500kg på fyra 190 däck med abs

Sen gör du matten själv.
Lägg även till ekvationen att en bil med ABS kan man nypa fullt på bromsen utan problem. En hoj utan ABS kräver en del teknik för att man ska få till en så snabb och effektiv bromsning som möjligt.
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Utveckla det lite mer...På vilket sätt skulle det vara en myt? :va

De finns ju ett flertal tester på de där som bevisar att bil o mc e ganska jämbördiga vi bromsning.
Visst mc:n väger betydligt mindre men bilen har mera markkontakt (gummiyta mot asfalten).
Bilen har ca 4 handflatsstora ytor mot de att mc:n har ca ett knappt kreditkorts yta, eftersom nästan all vikt hamnar på framhjulet. Så det handlarmycke om friktion o annat knepigt..

Fördelen me bilen e ju den att det går o bromsa maximalt utan o tappa kontrollen, låser man framhjulet på hojen blir det ju lätt platt fall..

Sök o du kommer säkert hitta mer förklaring till det hela.

Men att en Mc skulle ha halva bromssträckan lr vad folk tror e o kommer att förbli en MYT!
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lägg även till ekvationen att en bil med ABS kan man nypa fullt på bromsen utan problem. En hoj utan ABS kräver en del teknik för att man ska få till en så snabb och effektiv bromsning som möjligt.

Ja precis, bara så vi inte missuppfattar varandra så anser jag att en tvärnit i bil görs mkt effektivare än med MC.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top