Varför måste jag betala för internet?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jag har ett abonnemang hos Tre, ett trådlöst internet abbonemang som ger mig möjlighet att kolla min mail, ladda ner porr och surfa på sporthoj. För detta betalar jag peningar varje månad.

Jag kan inte så mycket om internet och sånt, det är ju därför jag frågar. En gång gjorde jag dock en hemsida, den finns kvar än idag eftersom jag glömt bort lösenord användarnamn och.. ja hur man gör för att ladda upp eller ned en hemsida.
Man använde en ftp tror jag, file transfer protocol betyder det. Så mycket vet ja.

Men om internet byggdes för att kunna stå emot en kärnvapenattack (just kärnvapengrejsinformationen kan ha erhållits under berusning och kan vara tvivelaktig) under kalla kriget och var uppbyggd helt utan någon struktur där en trasig nod i nätverket lätt kunde kringås genom att bara ta en annan väg genom andra noder, vad hindrar då mig att gratis, <-- det där är html, ta del av informationen på detta nätverk gratis?
Varför kan jag inte bara koppla upp mig och skriva det här utan att ha ett abonemang hos Tre?

Vad för nåt sitter Tre inne på för att komma åt nätverket men inte jag? Vad är det egentligen dom säljer till mig för det jag betalar varje månad. Är det kanske en IP-adress? Eller en gateway, dsl eller någon annan kombination av bokstäver, och kanske siffror, som jag inte har en aning om vad det betyder?

Det här som dom då kränger till mig och ger mig möjlighet att porrsurfa, vi säger att det är en IP-adress, vad får dom då alla ip-adresser ifrån? Finns det hur många som helst? isf borde ju priset vara jättelågt, iaf enligt nationalekonomins utbud, efterfrågan och Adam Smith. Får dom sina IP-adresser ifrån någon organisation typ "Federal ip adress national global bank reserve for internet" eller sitter nån Janne där och bara trycker ut dom?

Vad hindrar mig från att isf gå direkt till "Federal ip adress national global bank reserve for internet" alternativt bajsa på Tre och skapa min egen IP-adress?

Vad saknar jag för att kunna surfa på internet utan att ha ett abbonemang hos Tre, telia eller någon annan verksamet?

Hej då

Jag stavar abonemang precis hur jag vill.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
ICANN är internets huvud. I Europa har vi underorganisationen RIPE som delar ut IP-adress till ISP (internet service provider). Jag tror det är nästan gratis att få en serie IP-adress om du väl bara kan motivera vad de ska användas till.

Du skulle teoretiskt sett kunnat skapa en ISP själv men du får betala för att koppla in dig i någons nät och du får betala för att använda andras nät för att kommunicera med andra.

Internet är inte alls så redundant som tanken var då trafiken inte bara kan ta en annan väg då man avtal krävs för trafiken. Lite rörigt så säg till om jag ska förtydliga något.

IPv4 har ca 4miljarder IP-adresser som i princip är slut.
IPv6 har så absurt många adresser att vi hade kunnat tilldela varje sandkorn på jorden en adressen och fortfarande ha adresser kvar.

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
ICANN är internets huvud. I Europa har vi underorganisationen RIPE som delar ut IP-adress till ISP (internet service provider). Jag tror det är nästan gratis att få en serie IP-adress om du väl bara kan motivera vad de ska användas till.

Du skulle teoretiskt sett kunnat skapa en ISP själv men du får betala för att koppla in dig i någons nät och du får betala för att använda andras nät för att kommunicera med andra.

Internet är inte alls så redundant som tanken var då trafiken inte bara kan ta en annan väg då man avtal krävs för trafiken. Lite rörigt så säg till om jag ska förtydliga något.

IPv4 har ca 4miljarder IP-adresser som i princip är slut.
IPv6 har så absurt många adresser att vi hade kunnat tilldela varje sandkorn på jorden en adressen och fortfarande ha adresser kvar.

Om jag Spränger ICANN, dör internet då? Vore inte det motsägelsefullt kontra internets huvudsakliga syfte? Men motivera varför jag vill ha internet kan väl inte vara så svårt, jag behöver ju inte motivera det för Tre, vad har Tre för motivering? Att tjäna peningar, kan inte min vara att spara peningar då?

Om jag skapar en egen ISP och betalar för att surfa på andras nät, vem äger nätet då, alltså vem betalar jag till? Äger någon internet föresten?

Jag tror att intenet är en myt, precis som lemmeltågen.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
TRE säljer dig en möjlighet för dig att koppla upp dig mot deras (TREs) nät.
Det är det du betalar för.
i deras nät finns sedan anslutning till andra nät som tillsammans bildar det vi kallar Internet och där finns porren.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Om jag Spränger ICANN, dör internet då? Vore inte det motsägelsefullt kontra internets huvudsakliga syfte? Men motivera varför jag vill ha internet kan väl inte vara så svårt, jag behöver ju inte motivera det för Tre, vad har Tre för motivering? Att tjäna peningar, kan inte min vara att spara peningar då?

Om jag skapar en egen ISP och betalar för att surfa på andras nät, vem äger nätet då, alltså vem betalar jag till? Äger någon internet föresten?

Jag tror att intenet är en myt, precis som lemmeltågen.

Om du spränger ICANNs huvudkontor så blir nog effekten mest politik. Slår du ut samtliga root-dnser i världen kommer däremot Internet att sluta fungera med domännamn, dvs du får börja skriva in IP-adresser till alla hemsidor.

Även om du får IP-adresser av RIPE har du liten användning för din IP. Du måste köpa access till en kopplingspunkt (kalas svartfiber) av t.ex. Telia för några tusen i månaden. Ingen äger allt men många äger olika delar. Telia äger t.ex. kablar över atlanten. Då får andra betala för att utnyttja deras kabel, t.ex. Tre, Telenor osv.

I Sverige äger Telia stora delar av stamnätet och kan därför ställa tuffa krav mot konkurrenterna.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Touche. Men om jag bygger mitt egna nät med en sserver och en antenn. Kan jag inte övertyga Telia att pröjsa mig för att få åtkomst åt mitt nät?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
rjOMbTl.gif

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Ja.. men säg att jag på mina servrar på mitt egna nät erbjuder något så fantastiskt att telia inte kan neka sina kunder denna fantastiska upplevelse och bara måste köpa access hos mig, typ progporr.
Rent teoretiskt förståss, ip adresser kan ja få av ICANN, antenn smäller ja upp på ballen och min sony vaio agerar uberserver.
Om Telia då pröjsar för access på mitt nät, betyder det att ja även får åtkomst åt deras?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ja.. men säg att jag på mina servrar på mitt egna nät erbjuder något så fantastiskt att telia inte kan neka sina kunder denna fantastiska upplevelse och bara måste köpa access hos mig, typ progporr.
Rent teoretiskt förståss, ip adresser kan ja få av ICANN, antenn smäller ja upp på ballen och min sony vaio agerar uberserver.
Om Telia då pröjsar för access på mitt nät, betyder det att ja även får åtkomst åt deras?

Det beror ju på vad ert avtal säger. Men med tanke på att det faktiskt finns ganska små internetleverantörer också så är det ju inte omöjligt att lösa.

Men du blir ju ingen internetleverantör om du inte skaffar kunder utan du blir snarare en innehållsleverantör.
Företag som Netflix har försökt få ställa sina servrar gratis hos internet leverantörer för att kunna leverera sina kunder bättre kvalité. Det har funkat ibland.

Att du där till skulle få betalt så får det vara något extremt speciellt, som du nog i såna fall får göra exklusivt för t.ex. Telia om du vill ha betalt av Telia.

Sen känns inte tråden särskilt seriös från någon sida mer än min. :fyllisar

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Den konstiga är väl hur det kan vara så olika dyrt?

Exempelvis där jag bodde förut hade vi fiber indraget. Där kostade själva internetabonnemanget typ 59 kr. Sen var nätavgiften 120 nånting för att få använda 30 mb/s i fiberkablarna.
Nu betalar jag typ 370 kr för att få äran att använda en trådlös 4G router med skitslött internet.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det är väl inte alls så konstigt.
Den som investerar i en snabb järnvägsförbindelse kommer efter investeringen kunna skicka paket billigare än den stackaren som är fast vid att skicka paket via helikopter.

Innehållet är detsamma med transportsättet skiljer sig. Mitt internet kostar 80kr/mån för 100/100Mbps efter lite förhandlingar. Men då äger vår BRF sitt interna nät också (switchar, kablar och uttag inom fastigheten).

Edit: Och är ditt internet långsamt så gör en riktantenn på taket susen om du har möjlighet till det.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det är väl inte alls så konstigt.
Den som investerar i en snabb järnvägsförbindelse kommer efter investeringen kunna skicka paket billigare än den stackaren som är fast vid att skicka paket via helikopter.

Innehållet är detsamma med transportsättet skiljer sig. Mitt internet kostar 80kr/mån för 100/100Mbps efter lite förhandlingar. Men då äger vår BRF sitt interna nät också (switchar, kablar och uttag inom fastigheten).

Edit: Och är ditt internet långsamt så gör en riktantenn på taket susen om du har möjlighet till det.

Fast det förutsätter ju att helikoptern är mycket dyrare i inköp än järnvägen. Normalt sett är ju det gamla långsamma färdmedlet billigare just pga att det är gammalt och långsamt.

Frakt från kina är billigare på fraktfartyg än med flyg :gnissla

Och nä här investeras inte i nån antenn på taket. Ska se om man kanske kan få in ADSL med lite högre hastighet och stabilare uppkoppling istället. Fasta telenätet bör ju vara helt tomt snart så :p

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fast det förutsätter ju att helikoptern är mycket dyrare i inköp än järnvägen. Normalt sett är ju det gamla långsamma färdmedlet billigare just pga att det är gammalt och långsamt.

Frakt från kina är billigare på fraktfartyg än med flyg :gnissla

Och nä här investeras inte i nån antenn på taket. Ska se om man kanske kan få in ADSL med lite högre hastighet och stabilare uppkoppling istället. Fasta telenätet bör ju vara helt tomt snart så :p

Investeringen med järnväg(fiber) är klart dyrare än att köpa en helikopter(4g). När väl rälsen finns där är det mycket billigare att skicka saker via den än via luften. Exemplet är alltså utmärkt.

Det är dyrt att gräva ner fiberkabel och ge alla människor ett uttag. Men när det väl är gjort är det ganska billigt att använda.

4g kräver mindre jobb initialt då man sätter upp några master. Trafiken i 4g nätet ska däremot samsas och underhållet är dyrare än att jobba med fiber som ligger där den ligger. Felkällorna är även fler och systemen komplicerade med 4g så att supporten blir dyrare.

Jag satte upp en riktantenn åt en kund riktigt ute i obygden. 25/20Mbps brukar han få ut via tp-test. Inne i huset har jag ingen mottagning på telefonen.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Vi fortsätter med seriösiteten! :D

Slangopedia:

1
balle

Balle är slang för penis i t.ex. Stockholm, men kan även betyda pung eller stjärthalva på t.ex. skånska.

En klassisk kommentar är den skånska tjejen som ramlar på ändan och utbrister: "Aj, va ont jag fick i mina ballar!" Då undrar självklart killen från Stockholm: "Du har ju ingen balle!". Som vanligt är han helt efter.

"Aj, mina ballar!"
"Ont i ballen."

Tror inte du får bättre internet om du slänger upp en antenn på ballen. :hihi

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Vi fortsätter med seriösiteten! :D

Slangopedia:

1
balle

Balle är slang för penis i t.ex. Stockholm, men kan även betyda pung eller stjärthalva på t.ex. skånska.

En klassisk kommentar är den skånska tjejen som ramlar på ändan och utbrister: "Aj, va ont jag fick i mina ballar!" Då undrar självklart killen från Stockholm: "Du har ju ingen balle!". Som vanligt är han helt efter.

"Aj, mina ballar!"
"Ont i ballen."

Tror inte du får bättre internet om du slänger upp en antenn på ballen. :hihi

Mer seriositet från slangopedia

2
[h=1]balle[/h]
voteup5.gif
45
votedown5.gif
26
Ordet "balle" behöver inte nödvändigtvis innebära något snuskigt. Här beskrivs slangordet för "balkong". Man får dock räkna med att en del personer kommer att missförstå vad man menar.

(telefonen ringer och någon frågar vad man gör) "Jag sitter på ballen och fikar lite" = Jag är på balkongen och tar en kopp kaffe.

"Vi har fixat i ordning på ballen hela morgonen" = Vi har gjort fint på balkongen hela morgonen.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Fast säger jag att ja ska slänga upp en antenn på ballen så fattar väl alla att jag menar balkongen och inte min kewk?
Hade jag däremot sagt att jag har den största ballen i söderort kan det bli missförstånd, men inte om jag säger att ja ska till sjukan för att testa ballen.

Dessutom är det jävligt trist att det bara är jag och renkött som är seriösa här.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Att nyttja en förkortning på balkong över huvud taget är ju rätt mycket fjortisvarning.

Att den sen blir samma som en synonym för kuken är det än mer korkat, för övrigt skall jag gå och träna på fittan nu.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!