Varför måste jag betala för internet?

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Att nyttja en förkortning på balkong över huvud taget är ju rätt mycket fjortisvarning.

Att den sen blir samma som en synonym för kuken är det än mer korkat, för övrigt skall jag gå och träna på fittan nu.

Att ens tala om ett begrepp som fjortisvarning är, ja vadå

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Nja, begreppet är ju redan etablerat, nyttjande av det som förkortning för en balkong däremot....

Nåväl, om inte fjortis så något lillebrorskomplex då?

Ledsen, ser inte kausaliteten mellan slang och lillebrorskomplex heller. Det är ju tur att det inte var de jag undrade i och med trådstarten, isåfall hade det varit ett väldigt oklart syfte med den.

Det finns slang för ord som television, akvarium, korv, öl, motorcykel, säng mm. Men för just balkong är det inte okej?

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har aldrig hört att någon kallat balkongen för balle tidigare. Jag är 49, född och uppvuxen ute i Nacka, bor numer i Tumba.

När du skrev att du skulle sätta upp en antenn på ballen så trodde jag definitivt inte att det var ett seriöst inlägg, utan jag fick (tyvärr) en bild där du ligger på rygg i sängen med ståfräs och en antenn längst upp.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Kanske borde vara en statlig kostnad/skatt som med all annan infrastruktur!?... Inte en helt ologisk fråga faktiskt.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har aldrig hört att någon kallat balkongen för balle tidigare. Jag är 49, född och uppvuxen ute i Nacka, bor numer i Tumba.

När du skrev att du skulle sätta upp en antenn på ballen så trodde jag definitivt inte att det var ett seriöst inlägg, utan jag fick (tyvärr) en bild där du ligger på rygg i sängen med ståfräs och en antenn längst upp.

:rofl

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den konstiga är väl hur det kan vara så olika dyrt?

Exempelvis där jag bodde förut hade vi fiber indraget. Där kostade själva internetabonnemanget typ 59 kr. Sen var nätavgiften 120 nånting för att få använda 30 mb/s i fiberkablarna.
Nu betalar jag typ 370 kr för att få äran att använda en trådlös 4G router med skitslött internet.

Det där är inte ett dugg konstigt.

I fallet med fiber så är det ett medium som kostar en del i investering men som därefter har mycket hög kapacitet för en låg kostnad. Då kan du få skitsnabbt internet för billiga pengar om bara föreningen betalat för att dra in fiber i fastigheten.

mobila internettjänster kostar mer eftersom man måste drifta en massa basstationer och den tekniken är till sin natur totalt underlägsen fiber ifråga om kapacitet. Det är bara flexibiliteten som är bättre. Däremot är dom initiala investeringarna betydligt lägre eftersom man inte måste dika upp och lägga ned fiber till varenda bostad.

Av den anledningen så vill operatörerna gärna att du ska köpa ett mobilt internet. Då behöver dom inte investera så mycket innan dom kan sälja internet till dig. Dessutom så ger dom dig en router eller liknande. Den ska dom ju också ha betalt för så den får du betala som en del i internetavgiften under bindningstiden.

Att jämföra fiber och mobilt internet är som att jämföra en cykel med ett tåg.
Det kostar mer att bygga en järnväg men sedan kan då transportera massor på den järnvägen.
Cykeln kan du kliva på vart som helst men om du ska frakta en djävla massa paket till långt bort i stan så blir det inte roligt med bara en cykel.
Dessutom så måste du betala för en cykel om året vare sig du behöver en ny eller inte för det är så det är räknat i dom ekonomiska modellerna.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Du kan inte förvänta dig av Telia att de ska betala för att få tillgång till ditt nät för det är inte så betalningsmodellen fungerar på internet.

Man (dvs ISP:er) brukar betala varandra för att få skicka trafik in i varandras nät. Det är mycket därför som du som privatperson har dålig uppladdningshastighet men snabb nedladdning med nästan samtliga operatörer.

En annan sak som är direkt relaterat till detta är hur trafiken på Internet dirigeras idag. Många tänker att ett datapaket som ska skickas från dig till USA alltid tar snabbaste vägen. FEL. Det tar alltid BILLIGASTE vägen.

En av mina kollegor här på .SE, Jörgen Eriksson, är en riktig stjärna som undersöker mycket om hur Internet fungerar och hur ISP:er stryper trafik och så vidare. Jag skulle rekommendera hans rapporter om du är seriöst intresserad av hur Internet funkar.

https://www.iis.se/vad-vi-gor/halsolaget/natneutralitet/
https://www.iis.se/vad-vi-gor/halsolaget/

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S