Varför måste man byta kolvar på enduros hela tiden?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Dom slits och tätar inte...

Måste o måste förresten...Man måste inte...Men man bör...Om man vill att motorn ska starta när man kickar :rolleyes:

Endurocyklar är mycket högre trimningsgrad på än vanliga offroader.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När nederdelen på kolvarna blir slitna (normal förslitning som sker rätt fort på en tvåtaktare) så vickar kolven mer än den bör göra vilket då får till följd att den vertikala portdelaren i avgasporten blir konstigt sliten. Det är väldigt viktigt att man har tajta och korrekta kolv/cylinder-toleranser. Man bör byta kolv samtidigt med ringarna om man inte vill borra och nikasila cylindern i förtid.
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Hur ofta måste man byta kolven då? Det behöver man väll inte göra på vanliga MC ? :confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
På enduro brukar man säga 20-30 h beroende på hur hårt man kör. Du BORDE byta så ofta på en landsvägs 125a också.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Som motionsåkare kan man tumma en hel del på dom där bytesintervallerna. Vissa byter ju kolv en gång i veckan verkar det som, helt i onödan.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Moderna högprestandamotorer har korta, lätta kolvar med få och smala ringar för att tillåta höga varv o ge små förluster vid dom höga varven. Det är (som allt annat) en kompromiss där man offrar slitstyrkan. Klart dom håller bättre om man inte kör så hårt eller dom är strypta. Men kanske inte lika bra som om den istället vore konstruerad för den lägre effekten och lång livslängd.
En bra konstruktion är bra på det som den är gjord för, men sämre ur andra aspekter. Rätt naturligt. Om det fanns en konstruktion som var bäst ur alla aspekter skulle ingen tillverka, sälja eller köpa nåt annat.

2) Ang täta: kolven+ringar ska täta mellan utrymmet ovanför kolven o utrymmet nedanför. Annars funkar den inte som motor. I praktiken läcker det alltid lite, förbi ringarna, genom ringarnas öppning, bakom/under ringarna etc. Färre ringar tätar sämre vid låga varv men ger mindre förluster vid höga varv. Typisk kompromiss. Igen. Om kolven blir sliten o börjar fladdra så kommer det säkert läcka förbi mer tryck och motorn går sämre. En kolv som börjar ställa sig på tvären a la kärvande byrålåda stjäl säkert effekt o pajar snart.
/u
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top