Varför man kör MC?

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Duccekungen skrev:
Det första man tänker på när man tar mc kort brukar nog inte vara bankörning.

Man bör väl oxå bli lite varm i kläderna först.

Men tankarna kommer nog så småningom, även för dig :brinnerup

Hurumf! Nä, det är det kanske inte... men det BORDE vara det. Jag hade med en polare ut och leka på Tuvängens gokartbana i lördags. Han hade då haft körkort i 9 dagar...

Leendet efter sista passet kan man leva länge på. Vad man kan leva ännu längre på är att se den nästan löjligt stora förändringen i sittställning, blick, nerlägg, broms... allt som har med hojåkande att göra som han gjorde under dessa timmar. På slutet var han t.o.m. "tvungen" att börja flytta ut kroppen och arslet från hojen för annars hade det gått över styr. Gick inte att luta den gamle f-gixern mera utan att skruva bort centralstödet...

Tyvärr så blev det lite trångt på väg hem och han mer eller mindre tvingades av vägen. Jag klarade mig med ett nödrop men han lyckades inte riktigt få stopp på sakerna men klarade sig undan med blotta förskräckelsen och en stukad framgaffel. :(

För att svara på frågan:

För känslan av okontrollerad kontroll.

För känslan av accellerationen.

För känslan när man får den perfekta kurvan, oavsett om det är i 40 km/h på en knixig go-kartbana eller 140 på Bulten.

För känslan av frihet.

För att överhuvudtaget orka med resten av livet...

För att jag kan!

Davidk

Guest
Måste bara säga att det va en jäkligt dum fråga! :tummenupp
Frågan borde snarare vara varför bör man inte köra hoj, åk hojj ha skojj! man kan juh inte va rädd hela tiden å tänka att man ska dö, alla ska dö nångång frågan är bara när, var och hur.
Chansen är nog större att bli överkörd på ett övergångsställe å dö än att åka båge!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Maria1980 skrev:
En fråga: Kör Du alltid hoj själv? Jag tycker att det är mycket roligare när man är ett helt gäng som åker.

Nej jag kör inte alltid själv, men ganska mycket faktiskt.
Det roliga med att köra ett gäng är ju att man umgås mellan körpassen så att säga. Umgås med andra kan man ju å andra sidan göra ändå, det kräver ingen hoj så att säga. Det är väl förhoppningsvis inte så många som tvingar sig upp på en hoj mot sin vilja och med oöverstiglig ångest bara för att få ett umgänge ?

Om man är ute efter gemenskap enbart och endast, varför skall man då åka hoj, det verkar ologiskt, det finns billigare sätt o.s.v.

Förklaringen måste således vara att: man gillar att köra hoj kort och gott. Som bonus får man möjlighet att umgås med likasinnade.
-Inte tvärtom.

Eller om man så vill: varför trassla till det?

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Kör MC därför att det känns friare på något sätt... man känner farten i kroppen genom vindmotståndet - lite flygkänsla jämfört med bil. Man är rörligare i trafiken, kör enkelt vidare vid köer, gör omkörningar som vore omöjliga med bil. Sen är det roligare att köra helt enkelt. Man sitter inte som ett kolli och viftar lite med armar och ben utan hela kroppen är med och ändrar köregenskaperna hela tiden.

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
duckie skrev:
VIlken konstig fråga.

Det tycker jag var ett jäkla konstigt svar...

Eftersom jag blivit ifrågasatt av 2 människor som inte är ute efter att ta A-kort och fick höra att om man inte ska köra på bana så är det totalt onödigt att ta A-kort.
Det måste ju finnas en anledning till att man tar MC-kort med tanke på att det inte är som att ta B-kort.

Svårt att svara, kanske?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Poacher skrev:
De skriver skrämd, men det tolkade jag som rädd?

Jo adrenalin kan säkert vara annt än att bli rädd, även om man kan ana att det är det som ger kicken att det är farligt.

Ok, my mistake. Trodde du syftade på alla som skrev att de gillade adrenalin.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024