Varför momentdra med vinkel?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Mer och mer börjar bil & mctillverkare ange slutåtdragning av t,ex topplocksskruv i grader istf enbart vridmoment, varför är det så?

Orsaken till att man kontrollerat vill drar ett skruvförband beror ju på att det skall sträcka skruven till rätt värde men varför vinkeldrar man istf momentdrar på slutet?

Skulle det bero på att momentnycklar är så otillförlitliga så får man ju fel redan från start då momentnyckeln borde ge fel "startpunkt" för vinkeldraget(?)

Några idéer?

Ozzian skrev:
Mer och mer börjar bil & mctillverkare ange slutåtdragning av t,ex topplocksskruv i grader istf enbart vridmoment, varför är det så?

Orsaken till att man kontrollerat vill drar ett skruvförband beror ju på att det skall sträcka skruven till rätt värde men varför vinkeldrar man istf momentdrar på slutet?

Skulle det bero på att momentnycklar är så otillförlitliga så får man ju fel redan från start då momentnyckeln borde ge fel "startpunkt" för vinkeldraget(?)

Några idéer?

Ju hårdare du drar, desto större inverkan har friktionen och friktionskoefficienten rår man inte över.
Så, om du bara "deldrar" skruven och sätter det sista med hjälp av en vinkel så kommer du närmare idealet än om du drar med moment hela vägen.

Ozzian skrev:

Några idéer?

Ärligt talat så vet jag inte alls men har tänkt lite på det jag med. Skulle kunna tänka mig att vid höga moment är det svårt att få momentnyckeln att klicka vid rätt moment. tex, man lägger tyngden/gungar för att dra åt å då klickar det innan det egentligen är rätt moment...

Detta är min idé iaf. :) men kan mycket väl ha fel.

Edit: dähm, någon hann före :brinnerup

Ozzian skrev:

Några idéer?

Det man vill uppnå är rätt förspänning i skruven. Att momentdra är ett ganska inexakt sätt att mäta. Momentet varierar med smörjning av gängorna, om det är rostigt, skitigt, grader osv. Det är oftast mer exakt att dra med en viss vinkel, eller en kombanation av moment + vinkel.

När man drar åt skruvarna till tanklocket i kärnkraftverk (= jävligt noga) så drar man i skruvarna rakt ut med hydraulik till rätt förspänning, sen skruvar man åt muttrarna för hand innan man släpper på hydrauliken.

På hojar är typexemplet tändstift som normalt ska dras 3/4 varv när de är nya (om jag minns rätt).

/RedTop

Givetvis måste det finnas någon "smarthet" med att vinkeldra.
Det allra bästa är ju om man kan mäta töjningen i skruven (som de beskriver i Boris JRs länk om ARP-skruv) för då är ju alla tvivel eliminerade.

När man vinkeldrar så ska man ju allt som oftast ändå först dra med moment, så om det blir fel där så kommer det att bli lika fel i slutändan även om man vinkeldrar.

Som jag själv funderar så är det åt samma håll som "fotrally" resonerar:
Att ju tyngre det går desto lättare tenderar man att pulsera åtdragningen och därmed kommer momentnyckeln att indikera för tidigt, men det är bara en gissning.

Intressant är att ARP (som är jäkligt noga med hur de tillverkar sina gängor) rekomenderar att man ska dra och lossa 5ggr första gången en skruv och mutter används plus att deras gängfett är väldigt friktionssänkande jämfört med t,ex motorolja.

RedTop skrev:
När man drar åt skruvarna till tanklocket i kärnkraftverk (= jävligt noga) så drar man i skruvarna rakt ut med hydraulik till rätt förspänning, sen skruvar man åt muttrarna för hand innan man släpper på hydrauliken.
Coolt! :tummenupp

RedTop skrev:
/RedTop

Även när det är mindre noga är det ganska praktiskt att använda den metoden. Inte så lustigt att behöva dra åt en bult diameter 50mm , eller grövre med ett dragskaft. :rofl

Då är en "portopower" (?) tacksam att ha :hihi

Att vinkeldragning främst skulle bero på risken att pulsera åtdragningen och därmed få momentnyckeln att indikera för tidigt tror jag inte på eftersom de flesta saker monteras ihop med elektriska momentdragare från början. Iaf när vi pratar fordonstillverkning.

Det mest troliga är väl att man först drar ett lägre moment upp till en punkt där friktionen inte har så stor inverkan för att sedan fortsätta med vinkeldragning för att få en korrekt sträckning.
Hur man bestämmer momentet där man övergår till vinkeldragning kan man undra över. Det kanske testas fram värden där den slutliga stäckningen blir mest konsekvent?

Last edited:
RWD skrev:
Att vinkeldragning främst skulle bero på risken att pulsera åtdragningen och därmed få momentnyckeln att indikera för tidigt tror jag inte på eftersom de flesta saker monteras ihop med elektriska momentdragare från början. Iaf när vi pratar fordonstillverkning.

Det mest troliga är väl att man först drar ett lägre moment upp till en punkt där friktionen inte har så stor inverkan för att sedan fortsätta med vinkeldragning för att få en korrekt sträckning.
Hur man bestämmer momentet där man övergår till vinkeldragning kan man undra över. Det kanske testas fram värden där den slutliga stäckningen blir mest konsekvent?

Precis så är det! Så slapp jag skriva det!

P.S Oavsett gungning i momentnyckeln eller ej: Den löser ut när den löser ut oavsett.
För tidig utlösning är ett annant problem som inte har med momentnycklar att göra... även om det givetvis finns ett "spänningsmoment" med i bilden :hihi

RedTop skrev:

Precis samma tillvägagångssätt som vid tightning av topplock på stora fartygsdieslar.

Dr.Bike skrev:
Precis så är det! Så slapp jag skriva det!

P.S Oavsett gungning i momentnyckeln eller ej: Den löser ut när den löser ut oavsett.

Jag tror att vi menar olika saker.

Risken med att momentnyckln indikerar för tidigt vid pulserad åtdragning beror på att det krävs extra kraft för att övervinna friktionen innan skruven börjar röra på sig.
Ex. Drar man en skruv till 110 Nm och sedan gör omtag för att dra till slutliga 120 Nm kan friktionen göra att momentnyckeln klickar direkt och då har man ju bara dragit 110 Nm.
För att göra en korrekt dragning krävs en kontinuerlig rörelse fram till klicket.

Svaret finns ju redan i 1a svarsinlägget (och upprepat ngr ggr till, för säkerhets skull):
Vinkeldragning ger i stort sett noggrannare dragning än 'vanlig' momentnyckel.
Iaf för oss vanliga päron som kan ha lite varierande handlag, skick o smörjning på gängor etc.

Hur dom gör vid löpandebandmonteringen i fabriken under välkontrollerade förhållanden
och med stora krav på kort monteringstid, skonsamt för personalen etc etc, har väldigt lite bäring på mitt garagmek.
/u

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back