Varför oljeblandas bensinen till tvåtaktare?

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Kanske en dum fråga, men jag har aldrig riktigt fått något bra svar om varför en tvåtaktare måste ha oljeblandad bensin medan fyrtaktaren inte behöver det.

Hur smörjs fyrtaktaren?
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Tvåtaktaren har ju ingen cirkulerande olja som en fyrtaktare i o m att bränsle / luftblandningen skickas upp från vevhuset så går det inte att ha en sump som på en fyrtaktare (som dessutom har kamkedjor mm som skall ha smörjning.

Så därför blandar man i bränslet för att cylinder och övriga rörliga delar får smörjning när bränslet är "påväg in till förbränning"

Någon kanske kan ge en ännu mer detaljerad beskrivning? men detta är väl grundprincipen iaf..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
I en fyrtaktare så har man ett slutet system för smörjningen. I en tvåtaktare så smörjer den oljeblandade soppan motorn. Enkelt uttryckt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu kanske jag kommer med en ännu dummare fråga.:rodnar
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan :) och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Nu kanske jag kommer med en ännu dummare fråga.:rodnar
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan :) och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?

En flaska med 2t olja behöver inte vara stor. Lätt att blanda själv rakt i tanken.
 

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Aprilia Touno V4
Nu kanske jag kommer med en ännu dummare fråga.:rodnar
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan :) och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?

Antingen så får man räkna ut procenten och blanda själv olja i bensinen.
Nu finns det en separata behållare som man häller oljan i till tvåtaktare så blandar den själv i rätt mängd.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tvåtaktare har väll ändå 2 stycken separata smörjsystem?
Ett för cylinder och ett för resterande delar av motorn, eller är det Rom i min cola?:va

Oljan i bensinen(eller dielsen om man nu har en sådan motor) används väll för att smörja cylinderloppet/kolven under tiden den är i rörelse för att förhindra att motorn skär. Detta görs väll på kolvens ovansida undertiden kompressionen äger rum medan en 4-taktare smörjer cylinderloppet underifrån?
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Så det gäller att vara utrustad då med andra ord, för macken säljer väl inte miniflaskor som systembolaget gör med "souvenirflaskorna" :)


Jodå sist jag körde 2 takt så kunde man iaf köpa småflaskor med typ 2dl i för just detta ändamål, SVINDYRA såklart men lätta att ta med innanför västen om man inte vill släpa runt på en liter flaska:)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nu finns det en separata behållare som man häller oljan i till tvåtaktare så blandar den själv i rätt mängd.
Inte på alla eller?
Finns den så vill man inte ha stopp i slangen. :D

Kan bara jämföra med moppen. Kompisen hade en Suzuki, 73:a typ.
Den hade dels påfyllning för motoroljan dels en separat blandningbehållare man skvimpade i oljan till bensinen.
Min Suzuki -78:a hade bara motoroljan och så fick man tanka blandat från bensinpumpen.
Höll på gå illa för mig redan på första tankningen med nya moppen.
Jag gjorde som kompisen, tanka ren bensin.:huvet

Jodå sist jag körde 2 takt så kunde man iaf köpa småflaskor med typ 2dl i för just detta ändamål, SVINDYRA såklart men lätta att ta med innanför västen om man inte vill släpa runt på en liter flaska:)
Snyggt, komma till dansstället.
-Vad är det där som putar ut?
-Ja det är bara drickat till moppen.
-Det här var nåt nytt, olja innanför jackan, den får du lämna här.
:D
 
Last edited:

wolf_1

Ät gör man endå dör man.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Mora
Hoj
Gsxr 750 -96
Som de andra skriver men tänkte att bilder kanske hjälper dig bättre. Se skillnaden vilken väg luft (bränsleblandningen) tar:

fyrtakt:
4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif


tvåtakt:
550px-Arbeitsweise_Zweitakt.gif


Källa: wikipedia
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tvåtaktare har väll ändå 2 stycken separata smörjsystem?
Ett för cylinder och ett för resterande delar av motorn, eller är det Rom i min cola?:va

Oljan i bensinen(eller dielsen om man nu har en sådan motor) används väll för att smörja cylinderloppet/kolven under tiden den är i rörelse för att förhindra att motorn skär. Detta görs väll på kolvens ovansida undertiden kompressionen äger rum medan en 4-taktare smörjer cylinderloppet underifrån?

Jo. Det sker säkert en viss smörjning ovanifrån innan blandningen antänds. Men en tvåtaktare tar ju in bränsleluftblandningen i vevhuset först och då kommer den att smörja cylinderloppen underifrån innan den går upp till förbränningsrummet.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Nu kanske jag kommer med en ännu dummare fråga.:rodnar
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan :) och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?

Tvåtaktspumparna är försvunna sedan en lång tid tillbaka, finns inget kommersiellt intresse pga finns "ingen" efterfrågan i dag förutom moppar(dom flesta har separatsmörjning) och några insnöade individer på gamla 2T mc:banana
 
Last edited:

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Tack för bilderna! Dom hjälpte mycket. Är dock fortfarande lite förbryllad över tvåtaktaren. Det verkar ju som att luft/bensin-blandningen åker in i vevhuset (om det nu är så det heter). Är det inte fullt med olja där? Alltså i den punkten som vevstaken (?) sitter fast i.

Jag är stor amatör och har säkert skrivit en massa tokigheter, men försök att svara ändå :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tack för bilderna! Dom hjälpte mycket. Är dock fortfarande lite förbryllad över tvåtaktaren. Det verkar ju som att luft/bensin-blandningen åker in i vevhuset (om det nu är så det heter). Är det inte fullt med olja där? Alltså i den punkten som vevstaken (?) sitter fast i.

Jag är stor amatör och har säkert skrivit en massa tokigheter, men försök att svara ändå :)

Nej, det är inte fullt med olja där (vevhuset) på en 2-taktare, däremot på en 4-taktare. Det du tänker på är nog 2-taktarens växellådsolja. Den smörjer växellådan och kopplingen. Det är den du ofta har ett nivåfönster på på 2-taktaren.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack för bilderna! Dom hjälpte mycket. Är dock fortfarande lite förbryllad över tvåtaktaren. Det verkar ju som att luft/bensin-blandningen åker in i vevhuset (om det nu är så det heter). Är det inte fullt med olja där? Alltså i den punkten som vevstaken (?) sitter fast i.

Jag är stor amatör och har säkert skrivit en massa tokigheter, men försök att svara ändå :)


I vevhuset på tvåtaktaren finns endast den luft (och bränsle blandat med olja) som ska in i cylindern.
Därför behövs oljan i bränslet för att smörja vev- och ramlager.

Många (alla?) modernare 2taktshojar, skotrar etc har en egen liten tank för oljan och en liten pump som doserar detta automatiskt.

Har tvåtaktsmotorn en växellåda i samma hus är det ett separat utrymme och i detta utrymme fyller du smidigast växellådsolja.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Många (alla?) modernare 2taktshojar, skotrar etc har en egen liten tank för oljan och en liten pump som doserar detta automatiskt.

De enda kommersiella maskiner, som jag vet, som kräver blandat bränsle är motorsågar (och andra liknande trädgårdsmaskiner.). Förövrigt sitter det nog separat oljetank på alla 2-t.

Mats
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan :) och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?

Alkylatbränsle brukar vara färdigblandad direkt från pump och så är det ju lite miljövänligare också. Dock krävs det en jävulsk planering då mycket få mackar har alkylat på pump.
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
De enda kommersiella maskiner, som jag vet, som kräver blandat bränsle är motorsågar (och andra liknande trädgårdsmaskiner.). Förövrigt sitter det nog separat oljetank på alla 2-t.

Mats

Cross och enduromaskinerna har fortfarande ingen separat oljetank.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Modernare tvåtaktare har ofta ett trycksystem där olja sprutas på vevaxellagringar och ibland även undersida av kolv. Denna olja blandas sen i vevhuset med bränslet och förbränns i cylindern. Äldre tvåtaktare typ RD ypvs hade blandningen direkt i förgasarens utlopp. Dessa har en oljepump som pumpar ut den dit den ska. På RD500:an var det en intressant historia med fem! slangar som skulle hit och dit.
Kör man tvåtaktare så kan det vara intressant att veta att man kan blanda i rätt mycket olja innan motorn börjar gå sämre. Uppåt 6% är inga problem. Det ryker dock rätt mycket. Jag körde ett tag med både pump och iblandning i tanken då jag inte var hundra på oljepumpens funktion. Gick hur bra som helst. Inte så kul för de som låg bakom dock :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top