Nu kanske jag kommer med en ännu dummare fråga.
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så, finns dem kvar eller hur gör ni på långåk med tvåtaktarna?
Sist jag körde tvåtaktare så kunde man tanka oljeblandat direkt från pump på bensinstationerna.
Det var ett tag sedan och när jag läste denna tråd så kom jag på att jag inte sett såna pumpar på länge.
Så det gäller att vara utrustad då med andra ord, för macken säljer väl inte miniflaskor som systembolaget gör med "souvenirflaskorna"En flaska med 2t olja behöver inte vara stor. Lätt att blanda själv rakt i tanken.
Så det gäller att vara utrustad då med andra ord, för macken säljer väl inte miniflaskor som systembolaget gör med "souvenirflaskorna"
Inte på alla eller?Nu finns det en separata behållare som man häller oljan i till tvåtaktare så blandar den själv i rätt mängd.
Snyggt, komma till dansstället.Jodå sist jag körde 2 takt så kunde man iaf köpa småflaskor med typ 2dl i för just detta ändamål, SVINDYRA såklart men lätta att ta med innanför västen om man inte vill släpa runt på en liter flaska
Tvåtaktare har väll ändå 2 stycken separata smörjsystem?
Ett för cylinder och ett för resterande delar av motorn, eller är det Rom i min cola?
Oljan i bensinen(eller dielsen om man nu har en sådan motor) används väll för att smörja cylinderloppet/kolven under tiden den är i rörelse för att förhindra att motorn skär. Detta görs väll på kolvens ovansida undertiden kompressionen äger rum medan en 4-taktare smörjer cylinderloppet underifrån?
Tack för bilderna! Dom hjälpte mycket. Är dock fortfarande lite förbryllad över tvåtaktaren. Det verkar ju som att luft/bensin-blandningen åker in i vevhuset (om det nu är så det heter). Är det inte fullt med olja där? Alltså i den punkten som vevstaken (?) sitter fast i.
Jag är stor amatör och har säkert skrivit en massa tokigheter, men försök att svara ändå
Tack för bilderna! Dom hjälpte mycket. Är dock fortfarande lite förbryllad över tvåtaktaren. Det verkar ju som att luft/bensin-blandningen åker in i vevhuset (om det nu är så det heter). Är det inte fullt med olja där? Alltså i den punkten som vevstaken (?) sitter fast i.
Jag är stor amatör och har säkert skrivit en massa tokigheter, men försök att svara ändå
Många (alla?) modernare 2taktshojar, skotrar etc har en egen liten tank för oljan och en liten pump som doserar detta automatiskt.
De enda kommersiella maskiner, som jag vet, som kräver blandat bränsle är motorsågar (och andra liknande trädgårdsmaskiner.). Förövrigt sitter det nog separat oljetank på alla 2-t.
Mats
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |