Varför oljeblandas bensinen till tvåtaktare?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Lite OT

Den stora lågvarviga (c:a 100 rpm) tvåtakts dieseln som sitter i många stora fartyg är en hybrid. Den har tvåtaktaktarens arbetssätt men fyrtaktarens smörjsystem och avgasventiler i toppen. Någon "vevhusförkomprision" behövs inte, då man har stora turbo's som överladdar maskinen med spolluft. bränslet sprutas in när kolven närmar sig den s.k ö.d.p.

ett exempel på storlek 12 cyl i rad, borrning 1000 mm, slaglängd 2500 mm och effekt 90000 hk vid 100 rpm

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Men hur får kolven och toppen sin smörjning i en 4-taktare?
Oljekanaler som är ansluntna till oljepumpen skickar upp olja till kamaxlar och vipparmar i toppen. Det finns många oljekanaler till ramlager som håller vevaxeln.

En stor skillnad är att endast fyrtaktarna kan använda glidlager som ramlager eftersom dessa får kontunuerlig trycksmörjning från oljepumpen. Tvåtaktaren använder ofta kul- rullager istället.

Inne i vevhuset finns en oljedimma som hela tiden som smörjer cylinderväggen. Ibland även oljesprutare mot kolvundersida förekommer.

Oljan har fler uppgifter än att smörja. Andra viktiga uppgifter är att rena motorn från smutsavlagringar och kyla på kritiska ställen. Det är därför en bra motorolja en så "komplicerad" kemisk uppbyggnad med många olika tillsatser.

Last edited:

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
Inte på alla eller?
Finns den så vill man inte ha stopp i slangen. :D

Kan bara jämföra med moppen. Kompisen hade en Suzuki, 73:a typ.
Den hade dels påfyllning för motoroljan dels en separat blandningbehållare man skvimpade i oljan till bensinen.
Min Suzuki -78:a hade bara motoroljan och så fick man tanka blandat från bensinpumpen.
Höll på gå illa för mig redan på första tankningen med nya moppen.
Jag gjorde som kompisen, tanka ren bensin.:huvet

Snyggt, komma till dansstället.
-Vad är det där som putar ut?
-Ja det är bara drickat till moppen.
-Det här var nåt nytt, olja innanför jackan, den får du lämna här.
:D

jag gjorde också en lite rolig sak första gången ja skulle tanka moppen. det ska ju vara 2% olja men med min mattematik lyckades jag få till 20% olja, fråga mig inte hur men det rök o lukta som sören när man hade fått igång den efter en bra tids kickande!

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Inte på alla eller?
Finns den så vill man inte ha stopp i slangen. :D

Kan bara jämföra med moppen. Kompisen hade en Suzuki, 73:a typ.
Den hade dels påfyllning för motoroljan dels en separat blandningbehållare man skvimpade i oljan till bensinen.
Min Suzuki -78:a hade bara motoroljan och så fick man tanka blandat från bensinpumpen.
Höll på gå illa för mig redan på första tankningen med nya moppen.
Jag gjorde som kompisen, tanka ren bensin.:huvet

Inte på alla som sagt. Suzuki K50 är lite speciell då dom var lite tidiga med separat oljeblandning på mopeder, dock var det många som tankade bensin som redan innehöll tvåtaktsolja och på så sätt fick mopederna för mycket olja och kunderna klagade på Suzuki så dom valde på din modell att skippa den separata oljeblandaren helt. Dock år 1979-1980 har jag för mig fick K50:n en av sina slutgiltiga facelifter och den separata oljeblandaren återintroducerades.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024