Varför remdrift?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tjejen håller på med ett projekt rörande motorcyklar, och då vi skulle skriva ihop en kort text om remdriften på customhojar körde vi fast totalt. På de andra typerna, t.ex. sporthojar med sin kedjedrift, är fördelarna uppenbara, men vad fan har remdrift för fördelar egentligen? Vad är anledningen till att man på kromsänken använder remdrift istället för kedja eller kardan?

Vore bra med ett svar, tack! :Bugar

/snowwhite & McB :banana
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Man får inte skit på de kromade fälgarna från kedjesmörjmedlet.... :D
Länge hållbarhet med remdrift.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Är väl inte lika grisigt också är det väl lite längre livslängd på drivremmen än på en kedja.
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
var det inte på nån hojj som skulle komma -06 som dom garanterade att remmen skulle hålla lika länge som motorcykeln..

hur fort går motorcykeln sönder då då? :va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Det kräver i princip inget underhåll och smutsar inte ned hojen det minsta. Dessutom är det billigare att tillverka/montera än en kardan = lägre pris på hojen.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Remdriften passar bra på cyklar med lägre effekt, Buell har haft
problem med avslitna remmar.
Snodden är förövrigt en Kevlar-rem, som en kamrem men kraftigare.

En fördel är livslängden, när jag sålde HDn hade jag kört 7000mil
men remmen såg ny ut. Det påstås att en snubbe här i stan har
kört över 20000mil på samma rem.
En nackdel (på HD) är att man måste riva halva motorn för att
byta den.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
McB skrev:
Tjejen håller på med ett projekt rörande motorcyklar, och då vi skulle skriva ihop en kort text om remdriften på customhojar körde vi fast totalt. På de andra typerna, t.ex. sporthojar med sin kedjedrift, är fördelarna uppenbara, men vad fan har remdrift för fördelar egentligen? Vad är anledningen till att man på kromsänken använder remdrift istället för kedja eller kardan?

Vore bra med ett svar, tack! :Bugar

/snowwhite & McB :banana

Förutom alla bra svar ovan så är den oftast helt tyst. Inga länkar som kan skära heller (faller iofs in under livslängd). En del tycker att det kan vara lite snyggare också med en rem. Men om man kör en ratbike så skall det ju vara skitigt och slamrigt så där lär du aldrig hitta en :hihi
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En nackdel med remdrift är också att remskivorna kräver mer plats än vad drev gör.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Remmen tar även upp lite ryckningar från motorn. Den är kanske lättare än en kedja också? :va
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
SoX skrev:
En nackdel (på HD) är att man måste riva halva motorn för att
byta den.
Man behöver plocka av precis lika mycket som om man hade haft kedja, dvs primärdrivningen och lite kåpor. Motorn behöver man inte röra.

Däremot så måste man på vissa hojar, som t.ex äldre H-D, ta av svingen för att kunna trä drivremmen rätt. Ölbackar fungerar f.ö. bra som MC-lyft för dessa reparationer i fält...

OBS: Det är definitivt inte brevskrivaren som kör det gröna monstret som avbildas nedan !
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    34 KB · Visningar: 595
  • 2.jpg
    2.jpg
    33.2 KB · Visningar: 526
  • 3.jpg
    3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 470

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Kom på en nackdel som belten delar med kardan. Man kan inte (lika lätt) ändra utväxlingen för att anpassa hojen efter den egna körstilen som om man hade haft kedja..
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nya BMW 800:an ska ju komma med remdrift, kanske står något matnyttigt varför BMW valt det?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
HansJ skrev:
Nya BMW 800:an ska ju komma med remdrift, kanske står något matnyttigt varför BMW valt det?
Har de inte belt redan på sin Scarver ?
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
RedBaron skrev:
Man behöver plocka av precis lika mycket som om man hade haft kedja, dvs primärdrivningen och lite kåpor. Motorn behöver man inte röra.

Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
SoX skrev:
Okej, man måste ta bort hela primärtransmissionen, men har man en
HD med kedja delar men kedjan o behöver inte riva någonting.
Jajust det....kedjan går ju att dela
oops7yt.gif
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
I mån av plats ser jag det som att remdrift är det i särklass bästa drivsättet.

alla fördelar har redan räknats upp, och den dan det finns tillräckligt dragfasta remmar kommer de sitta på sporthojarna med. Sanna mina ord!
Särskilt som att den ofjädrade vikten kan halveras. Nog så viktigt.

Lätt, tyst, stjäl inte alls så mycket kraft som en kedja, rent, snyggt?! :) lång livslängd/lågt underhållsbehov. Lika enkelt att ändra utväxling som kedja.

Avslitna remmar ja, och de är känsliga för mekanisk felbelastning.
Ex.vis en sten mellan rem och tandhjul.
Detta kan leda till att kevlarcorden brister och sen är det snart gjort att slita av resten oxå då remmen som sagt inte direkt är SÅ överdimensionerad från början.
 

Coola Ola

Guest
Dan Banan skrev:

Härligt med konstruktiva inlägg!

I övrigt, grymt intressant tråd. Visste inte att remdrift hade så många fördelar jämfört med kedja!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top