Incredible
Ny medlem
Varför inte rem skulle man ju kunna fråga sig också eftesom det ju uppenbarligen är många födelar? Svar: man har mer effekt tapp på en rem än på en kedja.
SoX skrev:1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"
http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif
R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600r.gthyni skrev:en Genesis-motor (FZ750 fram till R1/R6) har 20 ventiler (5 / cylle).
Tjöp en sån om ni gillar ventiljustering bäst av allt!
HansJ skrev:Petitmaitre...
Väl bekomme, hoppas du skaffat nåt säkrare nu bara!
Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?SoX skrev:1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"
http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif
Det var ju precis vad gthyni skrevNeutral skrev:R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600r.
Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.sandstream skrev:Det var ju precis vad gthyni skrev
Fram till R6, inte fram till och med R6.Neutral skrev:Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.
ExaktomundeRedBaron skrev:Fram till R6, inte fram till och med R6.
Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra. No big deal.RedBaron skrev:Fram till R6, inte fram till och med R6.
Det må vara hur som helst med faktan kring R1, det är användandet av språkkonstruktionen jag förklarade.Neutral skrev:Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra.
sandstream skrev:Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?
Vad kostar isf en sån service, ungefär?
Det var ju precis vad gthyni skrev
Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.gthyni skrev:Sen tror jag att marknadsavdelningen har minst lika mycket
som FoU med 5-ventilstopparna att existens att göra.
R1-motorn är jämbördig med de 4-ventilade konkurrenterna i praktiken.
om så är, kan det ju vara en regel?Neutral skrev:Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.
Tror det var Audi i VW-koncernen som började med 5-ventilare. Fördelen är väl att fler små ventiler ger större area än färre stora.Silwer skrev:Sen har ju WV sådana motorer med.
Vad fördelen kan tänkas vara vet jag inte, det har uppgivits nåt om jämnare effekt över varvområdet och sådant, men de flesta tycks inte tycka att det är värt den extra kostnad systemet innebär.
om så är, kan det ju vara en regel?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |