Varför remdrift?

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Varför inte rem skulle man ju kunna fråga sig också eftesom det ju uppenbarligen är många födelar? Svar: man har mer effekt tapp på en rem än på en kedja.
 

Dr.Bike

Guest
SoX skrev:
1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"

http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif


Njaa... nu måste jag nog intervenera igen. :hihi

16 spel...jo ok, kanske, men ändå inte.
Lyftvipporna har ju per definition inget spel alls då det är de som är påverkade av hårnålsfjädrarna.
Den enda justering av spelet som försiggår är ett shims som sitter i själva knasterhållaren, och det är till skillnad mot många andra hojars knaster, väldigt lätt att både nå och byta.

Så 8 spel är det. :fakta

;) Ha de
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
en Genesis-motor (FZ750 fram till R1/R6) har 20 ventiler (5 / cylle).
Tjöp en sån om ni gillar ventiljustering bäst av allt!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
gthyni skrev:
en Genesis-motor (FZ750 fram till R1/R6) har 20 ventiler (5 / cylle).
Tjöp en sån om ni gillar ventiljustering bäst av allt!
R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600:eek:r.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
HansJ skrev:
Petitmaitre... ;)



Väl bekomme, hoppas du skaffat nåt säkrare nu bara!


Jorå, kör med crosstövlar nu när det inte behövs någon finpresition med fötterna. De håller för det mesta.
 

sandstream

Guest
SoX skrev:
1000mil.
Ventiljusteringen blir ju lite krångligare när det i princip blir
två justeringar på varje ventil. Sen schimsas spelet och
man måste alltså ha en uppsättning schimsbrickor.
4-ventilsducatin har alltså 16 "ventilspel"

http://web.telia.com/~u41816989/Desmoanimated.gif
Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?
Vad kostar isf en sån service, ungefär?
Neutral skrev:
R6 har inte 20 ventiler utan 16. Yamaha har sagt att 5-ventilssystemet fungerar bättre på större motorer (förbärnningsrum antar jag) så de har inte haft det på sina 600:eek:r.
Det var ju precis vad gthyni skrev :va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
Det var ju precis vad gthyni skrev :va
Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Neutral skrev:
Tycker du? Jag tolkar det som att han inkluderar R6 i sammanhanget, jag har tidigare haft ordväxling med folk som envist hävdar att deras FZR600 har 5-ventilare.
Fram till R6, inte fram till och med R6.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RedBaron skrev:
Fram till R6, inte fram till och med R6.
Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra. No big deal.
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Neutral skrev:
Men R1 (som tidigare 1000 cc) har ju 20 ventiler. Med min tolkning så är det fel att R6 har 20 ventiler, med er tolkning är det fel att R1 har 16 ventiler. Någon ytterligare tolkning kan inte jag se att man kan göra.
Det må vara hur som helst med faktan kring R1, det är användandet av språkkonstruktionen jag förklarade.
 

Dr.Bike

Guest
Gthynis uttalande måste tolkas som att yammisarna har 5 ventiler TILL R1/R6 för det är vad han skriver.

M.a.o skriver han att vare sig R1 eller R6 har 5 ventiler/cyl.

HADE han skrivit t.o.m hade det ju betytt motsatsen.

En vardaglig tolkning (och som jag läste den) är väl annars att han MENAR att yamma haft 5v/cyl f.o.m FZ750 och till dags dagar med R1 och R6 som företrädare. (vilket ju isf, skulle vara fel)

*skrattar gott*

KUL med lite tolkningar!! :lol
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sandstream skrev:
Är det utöver vanliga servicar eller lämnar man in sin Ducce för service var 1000:e mil?
Vad kostar isf en sån service, ungefär?
Det var ju precis vad gthyni skrev :va

Normal service, precis som för alla andra hojar - så vitt jag vet.
Priserna jag läst ligger på dryga 3000:- för liten service och mellan 5000 och 8000:- för stor service.

Alltså precis dubbla för stor respektive liten service mot vad jag betalar för service hos Triumph nu..

Tycker dock hela servicekostnadsgrejen med Ducatis verkar grymt överskattad, inget jag skulle lägga stor vikt på vid eventuellt köp av Ducati (jo, jag har funderat på det några gånger).
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
OK, för att ni ska slippa tolka mina orakelutsagor
så får jag väl klargöra :hihi

genesis 750-1000cc har 5-ventilstoppar,
medan 600orna inte har det tydligen.
Jag hade lite fel och lärde mig något nytt idag :tummenupp

Sen tror jag att marknadsavdelningen har minst lika mycket
som FoU med 5-ventilstopparna att existens att göra.
R1-motorn är jämbördig med de 4-ventilade konkurrenterna i praktiken.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
gthyni skrev:
Sen tror jag att marknadsavdelningen har minst lika mycket
som FoU med 5-ventilstopparna att existens att göra.
R1-motorn är jämbördig med de 4-ventilade konkurrenterna i praktiken.
Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fler modeller hos Yamaha har 5 ventiler per cyle, En del stånkor tex.

Sen har ju WV sådana motorer med.

Vad fördelen kan tänkas vara vet jag inte, det har uppgivits nåt om jämnare effekt över varvområdet och sådant, men de flesta tycks inte tycka att det är värt den extra kostnad systemet innebär.

Neutral skrev:
Kan så vara för om jag inte har fel så är M1:an 4-ventilad.
om så är, kan det ju vara en regel?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Silwer skrev:
Sen har ju WV sådana motorer med.

Vad fördelen kan tänkas vara vet jag inte, det har uppgivits nåt om jämnare effekt över varvområdet och sådant, men de flesta tycks inte tycka att det är värt den extra kostnad systemet innebär.


om så är, kan det ju vara en regel?
Tror det var Audi i VW-koncernen som började med 5-ventilare. Fördelen är väl att fler små ventiler ger större area än färre stora.

Tror inte det finns någon regel på det och dessutom har jag för mig att de hade 5 ventiler men bytte, fanns någon tråd här när många R1 fans var förvirrade. Men det kan också vara jag som är förvirrad, det lär visa sig. :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top