Tack Roffe, där finns bättre statistik än jag räknat med. Bl a dödsolyckor 2016 som jag tittade på.
37 döda förra året.
Inga kvinnor
2 passagerare
4 viltolyckor
24 singelolyckor
3 cross/endurohojar
14 supersporthojar varav 4 var över 40 år
1 lätt mc
1 scooter
1 lätt mc
17 touring/custom
ca 66% över 40 år varav 8 över 60 år
Snittålder ca 45 år
Det är tragiskt med dessa olyckor. Det är inte bara siffror. Dels ville jag uppdatera mig. Jag hör ingen debatt eller gliringar. Jag har inga hojkompisar längre, de har slutat åka. Jag har ingen nära som kört dött i olycka de senaste 20 åren. Dels ville jag se om det fanns en stor grupp som är i farozonen. Det såg inte ut som jag trodde.
Att snittåldern för hojåkare är hög och ökar visste jag nog. Återväxten är dålig. Med att de är så frekventa i olycksstatistiken visste jag inte. Kanske saknas en ödmjuk inställning till hojåkandet och trafikmiljön istället för att tro att man klarar sig på lång erfarenhet. Nu stod det inget om körkort och erfarenhet i den tabellen.
Jag såg en annan om genomsnittlig körsträcka per år. Män 2015 200 mil! (Jag körde 300 mil dec - mars på min Kawa 750.)
Avrostningskurser för gamla gubbar skulle kunna vara något. Kanske en syntets på plats också. För min del, som gammal gubbe, så kör jag betydligt lugnare nu och jag tycker att jag är riskmedveten. Särskilt om jag jämför med mina första vilda år.
Edit: Ja, man måste titta på flera år och djupare. Avrostning är inget nytt. SMC har jobbat med det sedan sjuttiotalet. Ni som har gubbkompisar, ta med dom på lite träning.
37 döda förra året.
Inga kvinnor
2 passagerare
4 viltolyckor
24 singelolyckor
3 cross/endurohojar
14 supersporthojar varav 4 var över 40 år
1 lätt mc
1 scooter
1 lätt mc
17 touring/custom
ca 66% över 40 år varav 8 över 60 år
Snittålder ca 45 år
Det är tragiskt med dessa olyckor. Det är inte bara siffror. Dels ville jag uppdatera mig. Jag hör ingen debatt eller gliringar. Jag har inga hojkompisar längre, de har slutat åka. Jag har ingen nära som kört dött i olycka de senaste 20 åren. Dels ville jag se om det fanns en stor grupp som är i farozonen. Det såg inte ut som jag trodde.
Att snittåldern för hojåkare är hög och ökar visste jag nog. Återväxten är dålig. Med att de är så frekventa i olycksstatistiken visste jag inte. Kanske saknas en ödmjuk inställning till hojåkandet och trafikmiljön istället för att tro att man klarar sig på lång erfarenhet. Nu stod det inget om körkort och erfarenhet i den tabellen.
Jag såg en annan om genomsnittlig körsträcka per år. Män 2015 200 mil! (Jag körde 300 mil dec - mars på min Kawa 750.)
Avrostningskurser för gamla gubbar skulle kunna vara något. Kanske en syntets på plats också. För min del, som gammal gubbe, så kör jag betydligt lugnare nu och jag tycker att jag är riskmedveten. Särskilt om jag jämför med mina första vilda år.
Edit: Ja, man måste titta på flera år och djupare. Avrostning är inget nytt. SMC har jobbat med det sedan sjuttiotalet. Ni som har gubbkompisar, ta med dom på lite träning.
Last edited: